Hvordan finne annengradsverdiene for å tegne grafen?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei,
Jeg har annengradsfunksjonen -x^2 +6x-5. Hvordan kan jeg lage grafen til denne i et koordinatsystem?

Setter pris på hjelpen.
Gjest

da mener jeg, hvordan skisserer man grafen til denne funksjonen? jeg ønsker å tegne, hvordan finner jeg koordinatpunktene til denne?
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Velg vilkårlige, men fornuftige x-verdier.

F.eks [tex]x \in \left \{-3,-2,-1,0,1,2,3 \right \}[/tex]
Da får du y-verdier. De tilhørende x og y verdiene gir deg punkter i planet.

[tex]f(x) = -x^2 +6x-5[/tex]
[tex]f(-3) = - (-3)^2 + 6 \cdot (-3) -5 = -32[/tex], hvilket er punktet [tex](-3,-32)[/tex]

Dersom oppgaven kun ber om en skisse, holder det med å finne nullpunkter, ekstremalpunkter og (hvis man ønsker det) vendepunkter.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Sett opp en tabell for verdiene dine, under finner du en slik tabell med x verdiene hco96 kom med.

Disse tilsvarer da [tex]x \in \left \{-3,-2,-1,0,1,2,3 \right \}[/tex], hvor [tex]\in[/tex] betyr "element i".


Bilde

Deretter bruker du formelen på andregradsfunksjonen din [tex]f(x)=-x^{2}+6x-5[/tex], og bytter ut [tex]x[/tex] med tallene i listen over.

Som du ser så begynner vi med [tex]-3[/tex] og gjør dermed andregradsfunksjonen [tex]f(x)=-x^{2}+6x-5[/tex]
om til [tex]f(x)= -(-3)^{2}+6\cdot (-3)-5[/tex]. Etter at denne er regnet ut setter vi denne verdien ned i [tex]f(x)[/tex] seksjonen på bilde.

Om du ikke er så vandt med å regne ut på denne måten, vil jeg anbefale å splitte opp regnestykket når du jobber. F.eks.:

[tex]-(-3)^{2} = -9[/tex]
[tex]+ 6 \cdot (-3) = -18[/tex]
[tex]-5[/tex]
[tex]= -9-18-15=-32[/tex]


Bilde

Når du har byttet ut [tex]x[/tex] verdiene og regnet ut [tex]f(x)[/tex] verdiene for alle mellom [tex]-3[/tex] og [tex]3[/tex], så kan du begynne å lage punkter på et koordinatsystem.


Bilde

Som du ser, så er det et koordinatsystem på bildet ovenfor. Her har jeg lagt inn den første [tex]f(x) = -32[/tex] hvis [tex]x = -3[/tex]. Husk at du burde gjøre alle [tex]x[/tex]- og [tex]f(x)[/tex]-verdiene om du ønsker en fullstendig andregradsfunksjon. Her har jeg bare tatt med et punkt for at du selv kan fullføre resten av andregradsfunksjonen. Har du flere spørsmål så er det bare å kommentere innlegget her, ikke vær redd for å spørre for mye.

Når du er ferdig med å legge inn punktene på verdiene du har funnet, kan du dra en bølge igjennom disse og dermed får du den fullstendige andregradsfunksjonen din.

Om du er usikker på hvordan en andregradsfunksjon ser ut, så vil den ligne på noe som dette:

Bilde

Du kan finne mer stoff her:

http://ndla.no/nb/node/13664?fag=54
Sist redigert av Bananiel den 17/03-2017 23:16, redigert 1 gang totalt.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Gjest

Bananiel skrev: Disse tilsvarer da [tex]x \in \left \{-3,-2,-1,0,1,2,3 \right \}[/tex], hvor [tex]\in[/tex] betyr "mellom".
$\in$ betyr "element i" og vil si at x er en av verdiene du har satt opp inne i krøllparentesen din.
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Gjest skrev:
Bananiel skrev: Disse tilsvarer da [tex]x \in \left \{-3,-2,-1,0,1,2,3 \right \}[/tex], hvor [tex]\in[/tex] betyr "mellom".
$\in$ betyr "element i" og vil si at x er en av verdiene du har satt opp inne i krøllparentesen din.

Takk for rettelse, gikk litt for fort her!
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Svar