Fritt fall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
litthjelp

Med hvilken kraft treffer en vekt på 3 kg bakken hvis den falt fra 5 meter?

Her trenger jeg gjerne en fasit for å sjekke svaret mitt og noen smarte formler ;)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvor stor fart har vekta når den treffer bakken?
Bilde
litthjelp

Hvis jeg benytter bevegelseslikningen V^2 -V(0)^2=2as får jeg 9,9 m/s.

Videre tenkte jeg å bruke Newton: F=m*a = m* deltaV / deltaT, som gir ca 300 N for en antatt tid på 0,1 sek. Hvis dette er riktig, kan man si at dette tilsvarer en tyngde på 300 kg?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Farta ser riktig ut.

Du kan sannsynligvis regne ut tiden det tar å stoppe vekta ved å bruke Newton's 2. lov, så du slipper å anta at den er 0.1s.

Nei, du kan ikke fritt utveksle Newton med kg. Det blir som å si at 5 sekunder er det samme som 5 liter.

Og dette siste punktet blir litt mer flisespikkeri, men pass på at du vet forskjellen på tyngde og vekt. Tyngde måles ikke i kg, men i Newton.
Bilde
Henle

Hei

Anbefaler å bruke formelen for kinetisk energi, som sier at Ek=0,5*m*v^2

Dette gir Ek=150J

Du kan også si at den mekaniske energien er bevart fordi det kun er tyngden G som utfører et arbeid på vekta. Isåfall vil

Emek start=Emek slutt

Ved start har vekten kun potensiell energi, som er gitt ved m*g*h=150J

(jeg har satt g=10)
Svar