fysikk 2 + matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
olav sivers

Hei, jeg har problemer med å forstå og regne denne oppgaven. Noen som er flink og kan hjelpe? Takker for svar.

En stiv jevntykk planke blir brukt som bro over en bekk. Planken er 6,0 m lang, og den har massen 25 kg. En mann med massen 80 kg går over broa. Finn kreftene fra planken på bakken når mannen er 2,0 m fra den ene enden.

helsing
Olav
Aftermath
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 23/05-2016 23:12
Sted: Trondheim

olav sivers skrev:Hei, jeg har problemer med å forstå og regne denne oppgaven. Noen som er flink og kan hjelpe? Takker for svar.

En stiv jevntykk planke blir brukt som bro over en bekk. Planken er 6,0 m lang, og den har massen 25 kg. En mann med massen 80 kg går over broa. Finn kreftene fra planken på bakken når mannen er 2,0 m fra den ene enden.

helsing
Olav
Dette er en bjelke som er utsatt for to ytre påvirkningskrefter. Du er nødt til å finne normalkreftene fra hver side av bekken, disse kan du finne ved å se på momentlikevektene i hver ende av bjelken. Husk at summen av moment i et hvert punkt må være lik 0.
olav sivers

Hei,
Det skjønner jeg nå, men jeg prøver å regne oppgaven ved å se på tidligere lignende oppgaver, men får ikke riktig svar i forhold til fasit.
Aftermath
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 23/05-2016 23:12
Sted: Trondheim

olav sivers skrev:Hei,
Det skjønner jeg nå, men jeg prøver å regne oppgaven ved å se på tidligere lignende oppgaver, men får ikke riktig svar i forhold til fasit.
Om mannen virker med en kraft G_2, og egenvekten til planken er G_1 har vi at:

[tex]\sum M_A = 0 \rightarrow 6*B-2*G_1-2*G_2=0 \rightarrow B=384\approx 0,38kN[/tex]
[tex]\sum F_y=0\rightarrow A+B-G_1-G_2=0 \rightarrow A=645,8\approx 0,65kN[/tex]

Så den ene kraften er på 0,38 kN, og den andre på 0,65 kN
Svar