hjelp med regneoppgaver

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
magnusc123

Hei, er det noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven, som egentlig er en fysikkoppgave.

En ball med massen 80g blir kastet vertikalt nedover med farten 4,0m/s. Den treffer bakken og spretter rett opp igjen. Vi ser bort fra den tida som går med til støtet med bakken.
b) Hvilken høyde ble ballen kastet fra?
c) Hvor høyt spretter ballen første gang?
d)Hvor stor akselerasjon har ballen mellom C og D? Denne er enkelt, svaret er 10m/s^2
e)Når treffer ballen bakken andre gang?
Vi antar at forholdet mellom farten rett før og rett etter støtet med bakken er konstant.f)Hvor stor fart får ballen da rett etter det andre støtet med bakken?

Oppgaven er fra 1.150 fra denne nettsiden: http://docplayer.me/24538368-1-bevegels ... tning.html

Takker mye for svar! :)
Aftermath
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 23/05-2016 23:12
Sted: Trondheim

magnusc123 skrev:Hei, er det noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven, som egentlig er en fysikkoppgave.

En ball med massen 80g blir kastet vertikalt nedover med farten 4,0m/s. Den treffer bakken og spretter rett opp igjen. Vi ser bort fra den tida som går med til støtet med bakken.
b) Hvilken høyde ble ballen kastet fra?
c) Hvor høyt spretter ballen første gang?
d)Hvor stor akselerasjon har ballen mellom C og D? Denne er enkelt, svaret er 10m/s^2
e)Når treffer ballen bakken andre gang?
Vi antar at forholdet mellom farten rett før og rett etter støtet med bakken er konstant.f)Hvor stor fart får ballen da rett etter det andre støtet med bakken?

Oppgaven er fra 1.150 fra denne nettsiden: http://docplayer.me/24538368-1-bevegels ... tning.html

Takker mye for svar! :)
Her bør du nok ta en titt på bevegelseslikningene. Oppgave kan dessuten ikke løses uten grafen i linken, så jeg anbefaler deg å studere den. Du kjenne nemlig tiden ballen bruker på å nå bakken, og sluttfarten, og de kan du også finne starthøyden.
Svar