Trigonometri oppgave.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kjekk
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 12/01-2017 21:19

Er helt blank ang. en oppgave. Tror oppgaven involverer sinussetning og/eller cosinussetning, men kommer liksom ikke helt i gang uten at det stopper opp.

Setter stor pris på alle innspill og hjelp.

Mvh.
Vedlegg
Skjermbilde 2017-01-12 kl. 21.08.14.png
Skjermbilde 2017-01-12 kl. 21.08.14.png (113.42 kiB) Vist 2026 ganger
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Kjekk skrev:Er helt blank ang. en oppgave. Tror oppgaven involverer sinussetning og/eller cosinussetning, men kommer liksom ikke helt i gang uten at det stopper opp.
Setter stor pris på alle innspill og hjelp.
Mvh.
[tex]\tan(32^o)=\frac{ST}{x}[/tex]
og
[tex]\tan(18^o)=\frac{ST}{100-x}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kjekk
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 12/01-2017 21:19

Aha. Gikk delvis opp et lys, men har fortsatt litt problemer med å forstå hvordan formelen settes i bruk når jeg bare har en lengde.
Gjest

Kjekk skrev:Aha. Gikk delvis opp et lys, men har fortsatt litt problemer med å forstå hvordan formelen settes i bruk når jeg bare har en lengde.
du kan finne den øverste vinkelen siden du vet at vinkelsummn i en trekant er 180 grader. Deretter kan du bruke sinussetningen for å finne BT (regner med at dette er 1T så da er sinus- og cosinussetningen relevante). Etter dette bruker du bare vanlig trigonometri på den lille rettvinklede trekanten til høyre (motstående over hypotenus)
svarerpåtrigometri

Heisan! Holder på med Trigometri selv og tenkte jeg kunne prøve meg på oppgaven med et svar.

Kunne gjerne tenkt meg noe feedback fra andre her også, om dette er korrekt? Ser iallfall slikt ut for meg. Men jeg har jo ikke fasit. Håper du iallfall ble noe klokere av det jeg gjorde :)

[img]blob:http://imgur.com/ee4f3f2c-596e-4fbc-91fa-18d0778cf51a[/img]
svarerpåtrigometri2

Heisan! Holder på med Trigometri selv og tenkte jeg kunne prøve meg på oppgaven med et svar.

Kunne gjerne tenkt meg noe feedback fra andre her også, om dette er korrekt? Ser iallfall slikt ut for meg. Men jeg har jo ikke fasit. Håper du iallfall ble noe klokere av det jeg gjorde :)

Bilde
Kjekk
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 12/01-2017 21:19

Ser ikke så halvgærent ut det der. Tusen takk for innspill, var til stor hjelp!
Svar