Faktorisering av andregradsuttrykk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
anonguy1234

Hei!

Veldig usikker på åssen jeg skal ta utgangspunkt i denne:

Finn fellesnevneren og trekk sammen
Bilde

Er det noen som kan hjelpe meg i denne?

Takk på forhånd :)
Gjestr

[tex]\frac{x}{2x+4}-\frac{2x^2}{x^2+4x+4} =\frac{x}{2(x+2)}-\frac{2x^2}{(x+2)^2} =\frac{x(x+2)}{2(x+2)^2}-\frac{4x^2}{2(x+2)^2} =\frac{x^2+2x-4x^2}{2(x+2)^2} =\frac{x(2-3x)}{2(x+2)^2}[/tex]
anonguy1234

Tusen takk!

Lurer på om denne har noe løsning med andregradsformelen også. Pleier å følge Lektor Thue, og han mener at det er unødvendig vrient å bruke fullstendige kvadrater for å løse faktorisering av andregradsuttrykk. Eller er jeg helt på jordet?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

anonguy1234 skrev:Tusen takk!

Lurer på om denne har noe løsning med andregradsformelen også. Pleier å følge Lektor Thue, og han mener at det er unødvendig vrient å bruke fullstendige kvadrater for å løse faktorisering av andregradsuttrykk. Eller er jeg helt på jordet?
Jeg mener at det er unødvendig vrient å bruke andregradsformelen til å faktorisere [tex]x^2+4x+4[/tex]

Det lar seg selvfølgelig gjøre, men lettere med første kvadratsetning baklengs [tex]a^2+2ab+b^2\Longleftrightarrow (a+b)^2[/tex]


[tex]x=\frac{-4\pm \sqrt{4^2-4*1*4}}{2*1}=\frac{-4\pm\sqrt{0} }{2}=-2[/tex]

[tex](x-a)(x-b)\Longleftrightarrow (x+2)(x+2)=\left ( x+2 \right )^2[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar