Ta R2 uten R1?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Miraaa

Har et spørsmål angående matte som privatist :D

Vil inn på medisin i Danmark, der fagkravet er Matematikk A (tilsvarende R2). Gikk ut av VGS i år med S1+S2. Studiet krever visstnok kun at man vedlegger bevis på bestått R2-eksamen, og jeg har derfor tenkt å ta R2 som privatist (med undervisning på f. eks. Sonans) neste halvår.

Lurer derfor på om R1 er nødvendig for å bestå R2 eksamen? Har som nevnt allerede S2 i bakhånd, fikk 5 i S2 ved å jobbe hardt på slutten, og må altså bare bestå eksamen.

Vil gjerne spare tid og penger om det lar seg gjennomføre uten blodslit :)

Hva tror dere? Setter stor pris på svar!
Medod

Medisin er oppskrytt :twisted:
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Siden du har S1 og S2 er det ikke noe poeng i å ta R1. Det vil bare være bortkastet tid og penger, da S1 og S2 er ekvivalent med R1.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Chumps4Trump

Medod skrev:Medisin er oppskrytt :twisted:
På hvilken måte er medisin oppskrytt? Personen ønsker bare å bli lege, det er ikke en konkurranse eller noe sånt.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

hco96 skrev:Siden du har S1 og S2 er det ikke noe poeng i å ta R1. Det vil bare være bortkastet tid og penger, da S1 og S2 er ekvivalent med R1.

Rett meg opp om jeg tar feil, men S2 strykes når du tar R2, og dermed vil du i praksis ikke ha R1 ettersom at du på papir "kun har S1".
Miraaa

Kay skrev:
hco96 skrev:Siden du har S1 og S2 er det ikke noe poeng i å ta R1. Det vil bare være bortkastet tid og penger, da S1 og S2 er ekvivalent med R1.

Rett meg opp om jeg tar feil, men S2 strykes når du tar R2, og dermed vil du i praksis ikke ha R1 ettersom at du på papir "kun har S1".
Oi, godt poeng. Blir vel nødt til å sjekke med universitetet/udir for å se om man kan få separat kompetansebevis i stedet for R2-karakter inn på vitnemålet.

Vurderer bare R1 fordi pensum inkluderer vektorer (noe R2 bygger videre på, og som ikke gjennomgås i S1/S2), og derfor er redd for å ha et dårligere utgangspunkt og evt. stryke i R2. Er som nevnt ikke et geni i matte, men ganske grei om jeg jobber hardt :)
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Kay skrev:
hco96 skrev:Siden du har S1 og S2 er det ikke noe poeng i å ta R1. Det vil bare være bortkastet tid og penger, da S1 og S2 er ekvivalent med R1.

Rett meg opp om jeg tar feil, men S2 strykes når du tar R2, og dermed vil du i praksis ikke ha R1 ettersom at du på papir "kun har S1".
Ingen matematikk fag kan erstatte andre, ikke engang på samme nivå. Det kan godt hende at noen skoler ikke tillater S2 og R2 på samme vitnemål (usikker på reglementet), men det fikser man enkelt ved å ha S1 og S2 på vitnemålet, og legge ved kompetansebeviset til R2. Det var i hvertfall det jeg fikk høre fra inntakskontoret på UiO, da jeg spurte om R1 erstatter 2PY. Men som sagt i det forrige innlegget, er det veldig viktig å snakke med skolene og få helt korrekt informasjon.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Miraaa

Hei igjen! Skriver om erfaringen min i tilfelle noen skulle lure.

Gikk altså rett fra VGS og S2 der jeg ikke var noe "mattegeni" men generelt fikk gode karakterer i alle fag jeg jobbet nok med. Nå har jeg fullført et halvår matteundervisning ved en privatiskskole og endte med 4 på R2-eksamen i vår! Så til alle som lurer: det er helt mulig å gå fra S2 til R2, og det er flere som gjør det samme hoppet enn dere tror. Jobb bare med stoffet til du forstår det, og gjennomgå ting du ikke kjenner fra R1 om du står fast. R2-karakteren får man for øvrig på et separat kompetansebevis, så ingen problemer med utstryking av tidligere mattekarakterer som andre har nevnt :D
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Selv om S1 + S2 = R1 rent formelt, så er det ikke tilfellet i praksis. Vektorer og geometrien i R1, hvor er det i s1/s2? Hvis du ønsker å gå rett på r2 er mitt tips å se på vektorer fra r1 først.
Svar