R2 - Eksamen Høst 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest11

Klarte ikke oppgaven selv, men klarte å "tenke" meg fram til at a1=4 og k=0.5
mathnerd

Gjest skrev:Kan noen please forklare hva svaret er på del 3, oppgave 4? Jeg fikk helt merkelig a1 og k, men det burde jo stemme...
a = 4 og k = 1/2.

Noen som vet de har svart riktig på hele romgeometrioppgaven på del 2?
Yoooo

Var det noen andre som fikk at utrykket for volumet på oppgave 3 del 1 var (r^2*h*pi)/3 ?
gjest22

Yoooo skrev:Var det noen andre som fikk at utrykket for volumet på oppgave 3 del 1 var (r^2*h*pi)/3 ?
Både jeg og de fleste jeg har snakket med fikk det som svar, som er formelen for volumet til en kjegle.
Mittle
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 13/05-2016 21:42

Men du trenger ikke se det utifra formelen. Når man har en rett linje som begynner i origo og ender i to positive verdier vil man med andre ord dreie en rett linje om x-aksen, som blir en kjegle.
gjest22

Mittle skrev:Men du trenger ikke se det utifra formelen. Når man har en rett linje som begynner i origo og ender i to positive verdier vil man med andre ord dreie en rett linje om x-aksen, som blir en kjegle.
Nei, man må ikke se det av formelen. Skal vel holde å bare "se" det, men er vel greit å få med at det bestemte integralet du får er formel for volum av en kjegle. Trodde det var litt av poenget.
kkkkkkkkkkkkk

Hva skjer med fasit folkens?????? legg ut plis.
r2matte

FASIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIITTTTTTTTTTTTTT
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Får vente til noen tar seg tid til å gjøre det. Ingen her får betalt for å skrive fasit.
Bilde
Kaptein Neseblod
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 25/11-2016 21:53

R2 H16 DEL 2 løsning.docx
Løsningsforslag til Del 2.
(363.24 kiB) Lastet ned 6369 ganger
Løsningsforslag Del 2. Med forbehold om overdrevene begrunnelser, og med forbehold om feil.
Kaptein Neseblod
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 25/11-2016 21:53

Aleks855 skrev:Ingen her får betalt for å skrive fasit.
Hvis noen her inn sensurerer R2, får de betalt for å lage løsning. Alle sensorer får betalt for å lage hver sin løsning.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Kaptein Neseblod skrev:
Aleks855 skrev:Ingen her får betalt for å skrive fasit.
Hvis noen her inn sensurerer R2, får de betalt for å lage løsning. Alle sensorer får betalt for å lage hver sin løsning.
Det vet jeg ikke nok om, så jeg skal ikke krangle på det. Så vidt jeg vet så er det ingen blant moderatorene som sensurerer R2 i alle fall. Uansett lages det meste av frivillige her, og det har en tendens til å dukke opp etter hvert.
Bilde
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Kaptein Neseblod skrev:
R2 H16 DEL 2 løsning.docx
Løsningsforslag Del 2. Med forbehold om overdrevene begrunnelser, og med forbehold om feil.
Takk for løsningen, og takk for et fantastisk brukernavn :-) Har lagt ut lenke på http://matematikk.net/side/R2_2016_h%C3 ... C3%98SNING
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Her er et komplett løsningsforslag. Si gjerne ifra om dere finner noen feil!
Vedlegg
R2-Høsten2016-Løsning.pdf
(521.68 kiB) Lastet ned 24790 ganger
Sist redigert av DennisChristensen den 01/12-2016 18:05, redigert 1 gang totalt.
TedFred

Hahahaha, snakk om å rote det til.. Presterte å bruke den første time av del 2 på den første oppgaven.. Klarte dog å svare på alt, men hadde 5 min på den siste oppgaven, tror den 4ern henger i en tynn tråd...
Svar