R2 - Eksamen Høst 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

11timer

11 timer til eksamen! Hvor mye kan man lære på 11 timer mon tro?
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

beste å lære å sove antakeligvis ;)
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

11timer skrev:11 timer til eksamen! Hvor mye kan man lære på 11 timer mon tro?
Det spørs vel hvor mye du kan fra før.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Vil tro de 11 timene kunne ha gitt mer utslag for tre dager siden enn de kommende 11 timene.
PrivR2

Er det noensinne blitt gitt følger på del 1?

I formler som skal være kjent står det kun om rekker
R2eksamensnart

Tror ikke det har gitt følger før nei, står jo bare at man skal kunne rekker og formlene der. De kan vel ikke gi oss andre formler på del 1 (dersom de ikke oppgis i oppgaven såklart) enn de som står i den oversikten over formler man skal kunne? Kan jo såklart få ting fra R1 osv, men tenker på slikt som vinkel mellom vektorer, vinkler mellom plan og linje osv., for disse kan jeg ikke..
R2-matte

Hvordan gikk det? Selv følte jeg det gikk bra, eneste var at jeg rotet meg totalt bort i oppgave 3 på del1. Ellers syntes jeg den var veldig grei!
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

REA3024-R2-H2016.pdf
(515.42 kiB) Lastet ned 45394 ganger
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

For gøy.....



7


Innsetting av [tex]A(4,3,3)[/tex] i likninga gir at
[tex]4^2-2*4+3^2+2*3+3^2-6*3=16-8+9+6+9-18=14[/tex]

Som stemmer med likninga

b)

[tex]x^2-2x+\left ( \frac{-2}{2} \right )^2+y^2+2y+\left ( \frac{2}{2} \right )^2+z^2-6z+\left ( \frac{-6}{2} \right )^2=14+\left ( \frac{-2}{2} \right )^2+\left ( \frac{2}{2} \right )^2+\left ( \frac{-6}{2} \right )^2\Longleftrightarrow (x-1)^2+(y+1)^2+(z-3)^2=5^2[/tex]

Som vi ser t [tex]S=(1,-1,3)[/tex] og [tex]r=5[/tex]

c)

Dvs at [tex]\vec{SA}=\left [ 4-1,3-(-1),3-3 \right ]=\left [ 3,4,0 \right ]=\vec{n}[/tex]

Innsatt i planlikninga [tex]\alpha(x-x_0)+\beta (y-y_0)+\gamma (z-z_0)=0[/tex]
gir at [tex]\alpha:\,\,\,\, 3x+4y-24=0[/tex]


d)

Går altså gjennom punktet [tex]S(1,-1,3)[/tex] og [tex]B(1,0,1)[/tex]

og står normalt på [tex]\alpha[/tex]

[tex]\vec{SB}=\left [ 0,1,-2 \right ][/tex]

Normalvektor til planet [tex]\vec{n}_{\alpha }\times \vec{SP} =\left [ 8,-6,-3 \right ][/tex]

Velger punkt [tex]P(x_0,y_0,z_0)=B[/tex]

gir at [tex]\beta \,\,\, 8x-6y-3z=5[/tex]



[tex]Eksamen\,\ i\,\, vår >> \,eksamen\,\, i \,\, høst[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
PrivR2

jammen tror ikke det gikk så bra som jeg håpet. Fikk ikkje gjort ein skit på diff likning på del 1, eller noe spess på rekkeoppgaven.

Noen som hadde hatt lyst til å se over min del 2? Gjøre overslag på ca. hvor mye poeng jeg kan forvente å få?
r2-matte

Har sett litt igjennom mine svar også etter jeg kom hjem, og gikk nok ikke så bra som jeg først trodde. Har mye småfeil tror jeg, pluss at jeg har greid å regne feil verdier for r på integraloppgaven.. Stress og rot med andregradsformelen, da blir det feil. Men håper jeg får noe uttelling på c-oppgaven der selvom jeg har feil verdier på b! Kom fram til et svar hvertfall. Skjønte ikke hva de spurte etter i a-oppgaven, så den lot jeg stå blank. Det jeg vet jeg har feil på er altså ettpunktsformelen og andregradsformelen. Fantastisk.
Hva fikk dere på oppgave 2b og 2c på del1? Integralet av xcosx dx og integralet av 2x sin(x^2)dx? Faktisk veldig usikker på om jeg løste disse rett.. Rotet det også til på oppgave 7d...... Ha det 5er :cry:

PrivR2, kan du legge ut oppgave 2-svarene dine? Kan godt sammenligne med mine, selvom jeg ikke er sikker på at jeg har helt rett på alt der
Gjest

hvis jeg har 57 poeng, vil dette være nok til en 6?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Oppgave 1

De fleste fikk sikkert til derivasjonene og integralene i år, men allikevel:

[tex]f(x)=3cos(2x)[/tex]

[tex]u=2x[/tex]

[tex]3cos(u)\cdot u'(x) = -3sin(2x)\cdot 2=-6sin(2x)[/tex]

b

[tex]g(x)=e^{sinx}[/tex]

[tex]u = sin(x)[/tex]

[tex]g'(x)=e^u\cdot u'(x)=e^ucos(x)=e^{sinx}cos(x)[/tex]

c

[tex]h(x)=\frac{x}{sin(x)}[/tex]

[tex]\frac{f'g-g'f}{g^2}\Leftrightarrow \frac{x'\cdot sin(x)-sin(x)'\cdot x}{(sin(x))^2} \Leftrightarrow \frac{sin(x)-xcos(x)}{sin^2(x)}[/tex]

Oppgave 2

a

[tex]\int(x^2-3x+2)dx=\frac{x^3}{3}-\frac{3x^2}{2}+2x+C[/tex]

b

[tex]\int xcos(x)dx[/tex]

[tex]u=x, u'=1, v=sin(x),v'=cos(x)[/tex]

[tex]\int uv'=uv-\int u'v[/tex]

[tex]xsin(x)-\int1\cdot sin(x)=xsin(x)-(-cos(x))=xsin(x)+cos(x)+C[/tex]

c

Blir litt lat på den siste, men substitusjon

[tex]\int 2xsin(x^2)dx=2\int xsin(x^2)=2\int\frac{sin(u)}{2}du=2\cdot\frac{1}{2}\int sin(u)du=-cos(u)=-cos(x^2)+C[/tex]
Sist redigert av Kay den 25/11-2016 15:50, redigert 1 gang totalt.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

r2-matte skrev:Har sett litt igjennom mine svar også etter jeg kom hjem, og gikk nok ikke så bra som jeg først trodde. Har mye småfeil tror jeg, pluss at jeg har greid å regne feil verdier for r på integraloppgaven.. Stress og rot med andregradsformelen, da blir det feil. Men håper jeg får noe uttelling på c-oppgaven der selvom jeg har feil verdier på b! Kom fram til et svar hvertfall. Skjønte ikke hva de spurte etter i a-oppgaven, så den lot jeg stå blank. Det jeg vet jeg har feil på er altså ettpunktsformelen og andregradsformelen. Fantastisk.
Hva fikk dere på oppgave 2b og 2c på del1? Integralet av xcosx dx og integralet av 2x sin(x^2)dx? Faktisk veldig usikker på om jeg løste disse rett.. Rotet det også til på oppgave 7d...... Ha det 5er :cry:

PrivR2, kan du legge ut oppgave 2-svarene dine? Kan godt sammenligne med mine, selvom jeg ikke er sikker på at jeg har helt rett på alt der

3a blir vel:

$(y - y_1) = \frac {y_2 - y_1}{x_2 - x_1}(x - x_1) \\
y - r = \frac {r - 0}{h - 0}(x - h) \\
y - r = \frac rh (x - h) \\
y = \frac rh x - r + r \\
y = \frac rh x$
r2-matte

Fysikkmann97 skrev:
r2-matte skrev:Har sett litt igjennom mine svar også etter jeg kom hjem, og gikk nok ikke så bra som jeg først trodde. Har mye småfeil tror jeg, pluss at jeg har greid å regne feil verdier for r på integraloppgaven.. Stress og rot med andregradsformelen, da blir det feil. Men håper jeg får noe uttelling på c-oppgaven der selvom jeg har feil verdier på b! Kom fram til et svar hvertfall. Skjønte ikke hva de spurte etter i a-oppgaven, så den lot jeg stå blank. Det jeg vet jeg har feil på er altså ettpunktsformelen og andregradsformelen. Fantastisk.
Hva fikk dere på oppgave 2b og 2c på del1? Integralet av xcosx dx og integralet av 2x sin(x^2)dx? Faktisk veldig usikker på om jeg løste disse rett.. Rotet det også til på oppgave 7d...... Ha det 5er :cry:

PrivR2, kan du legge ut oppgave 2-svarene dine? Kan godt sammenligne med mine, selvom jeg ikke er sikker på at jeg har helt rett på alt der

3a blir vel:

$(y - y_1) = \frac {y_2 - y_1}{x_2 - x_1}(x - x_1) \\
y - r = \frac {r - 0}{h - 0}(x - h) \\
y - r = \frac rh (x - h) \\
y = \frac rh x - r + r \\
y = \frac rh x$
Jepp, men klarte ikke komme på formelen for å finne a under eksamen, det sto helt stilt. Løste oppgaven med en gang da jeg kom hjem, men tapte altså 4 av de enkleste poengene på del 1 på den oppgaven der. Er så utrolig surt..
Svar