2PY høsten 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Takker! Jeg laster den opp her slik at vi har den lokalt på matematikk.net
2PY eksamen H16 oppgaven.pdf
(15.18 MiB) Lastet ned 411 ganger
ronorway
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 02/06-2013 16:28

Håper sensorer på 2P og 2PY forsvarer privatistene ifht oppgave 6 del 2. Denne oppgavene bør ikke vurderes (tas med i vurderingen). Veldig utidig å ha et så stort (6p) rent 1P spørsmål. Egentlig over grensa også på 1P mener jeg. Hvis man mener dette er et legitimt spørsmål, så skulle dette også kunne vært stilt spørsmål om dette på 1PY, noe jeg mener er helt hinsides fornuft. Viktig at sensorer også melder fra i forhåndssensur om dette.
Tar2Psomprivatist
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/11-2016 15:06

ronorway skrev:Håper sensorer på 2P og 2PY forsvarer privatistene ifht oppgave 6 del 2. Denne oppgavene bør ikke vurderes (tas med i vurderingen). Veldig utidig å ha et så stort (6p) rent 1P spørsmål. Egentlig over grensa også på 1P mener jeg. Hvis man mener dette er et legitimt spørsmål, så skulle dette også kunne vært stilt spørsmål om dette på 1PY, noe jeg mener er helt hinsides fornuft. Viktig at sensorer også melder fra i forhåndssensur om dette.
Det er ikke noe feil med spørsmålet som stilles på grunn av du kunne løst denne oppgaven på rundt 2 sekunder hvis du vet hvordan man bruker regresjonsanalyse eller ved å regne for hånd. Derfor er jeg helt uenig med deg at det er feil at du mener sensor skal se bort ifra denne oppgaven.
1P4lyf

Tar2Psomprivatist skrev:
ronorway skrev:Håper sensorer på 2P og 2PY forsvarer privatistene ifht oppgave 6 del 2. Denne oppgavene bør ikke vurderes (tas med i vurderingen). Veldig utidig å ha et så stort (6p) rent 1P spørsmål. Egentlig over grensa også på 1P mener jeg. Hvis man mener dette er et legitimt spørsmål, så skulle dette også kunne vært stilt spørsmål om dette på 1PY, noe jeg mener er helt hinsides fornuft. Viktig at sensorer også melder fra i forhåndssensur om dette.
Det er ikke noe feil med spørsmålet som stilles på grunn av du kunne løst denne oppgaven på rundt 2 sekunder hvis du vet hvordan man bruker regresjonsanalyse eller ved å regne for hånd. Derfor er jeg helt uenig med deg at det er feil at du mener sensor skal se bort ifra denne oppgaven.
Enig med deg. Jeg hadde 1P og excel oppgavene vi fikk når det kom til excel var vanskeligere enn denne.. ingen uting den oppgaven her, helt legitim
mihhj

Er det ingen som har fasit på oppgave 6, del 2?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Bilde

Nederste rad er feil, men kan løses enkelt ved if-setninger.
mihhj

Fysikkmann97 skrev:Bilde

Nederste rad er feil, men kan løses enkelt ved if-setninger.

Tusen takk. Ser vi har ca samme svar, men hva er det jeg har rota med nederst? :lol: :(

Bilde
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Du burde ha tatt med de to kolonnene til høyre på nederste rad også. Det blir gjort en innbetaling siste år, og følgelig er den også inndelt i renter og avdrag. Det viktigste er at du har brukt formler, samt en dynamisk utforming. Nå sier ikke oppgaven noe om det, men man hadde nok fått pluss om man også laget et eget felt for innbetalingen, samt bruker to desimaler. Flere enn to desimaler er som oftest ikke relevant innenfor økonomi.
Svar