Hva er best?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mattetull

Hvilken 1T-mattebok anbefaler dere? Har tenkt å gå igjennom pensum i sommer (nettopp ferdig med vg1, fikk 4 i 1T...). Jeg hadde sigma i år, litt usikker om jeg likte den, men gjerne kom med innspill :)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Mattetull skrev:Hvilken 1T-mattebok anbefaler dere? Har tenkt å gå igjennom pensum i sommer (nettopp ferdig med vg1, fikk 4 i 1T...). Jeg hadde sigma i år, litt usikker om jeg likte den, men gjerne kom med innspill :)
Folk har ulike preferanser. Jeg brukte boka Matematikk 1T av Aschehoug og var godt fornøyd med den. Mange regneoppgaver og gode eksempler.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Mattetull

Dolandyret skrev:
Mattetull skrev:Hvilken 1T-mattebok anbefaler dere? Har tenkt å gå igjennom pensum i sommer (nettopp ferdig med vg1, fikk 4 i 1T...). Jeg hadde sigma i år, litt usikker om jeg likte den, men gjerne kom med innspill :)
Folk har ulike preferanser. Jeg brukte boka Matematikk 1T av Aschehoug og var godt fornøyd med den. Mange regneoppgaver og gode eksempler.
Er det mye beskrivelser osv. om hvordan man bør gjøre oppgavene?
Johan Nes
Fermat
Fermat

Dette har blitt diskutert opp og ned mange ganger på forumet. :)

Men konsensus ser ut til å være at Aschehoug og Sinus er de foretrukne rent pedagogisk og for egenstudium, mens Sigma blir litt for knapp og kort, men har til gjengjeld mer eksamensrelevante (og vanskeligere) oppgaver.

Sinus har komplette løsningsforslag på nettet, noe jeg synes er veldig fint for egenstudium. :)
Mattetull

Johan Nes skrev:Dette har blitt diskutert opp og ned mange ganger på forumet. :)

Men konsensus ser ut til å være at Aschehoug og Sinus er de foretrukne rent pedagogisk og for egenstudium, mens Sigma blir litt for knapp og kort, men har til gjengjeld mer eksamensrelevante (og vanskeligere) oppgaver.

Sinus har komplette løsningsforslag på nettet, noe jeg synes er veldig fint for egenstudium. :)
Takk :)
Svar