1T eksamen 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

TFZ

Mattedyret 126 skrev: I tillegg visst du har en kjempe god del 1 vil den vektlegges 60% under helhetsinntrykket og grovplassering.
Cheer up :) Ordner seg nok
Takk for svar, og hyggelige ord! Er vel bare å vente, og håpe på det beste :)
Tomi3

https://imgur.com/a/OOQ6B
Her er mine svar, ikke noe vits å anta at alt er riktig, men dere kan sammenligne vis dere vil.
Tomi3

Tomi3 skrev:https://imgur.com/a/OOQ6B
Her er mine svar, ikke noe vits å anta at alt er riktig, men dere kan sammenligne vis dere vil.
Burde også ha sagt at det er bare mine del 2 svar, og at rekken er tilfeldig. Du kan også se hvor lang tid jeg brukte på hver oppgave.
Vis du lurer på om oppsettet mitt var sendt inn sånn, så nei. Gjorde om word til webdesign og tok bilder, siden jeg vet ikke hvordan man opplaster word dokumenter her. Antar fortsatt at man kan fint se mine svar. Det går også an å zoome inn på noen av bildene.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Løsningsforslag til del 1 av 1T eksamen V16

Orker ikke vise utregning for alle oppgavene nå, så jeg nøyer meg med svarene. Om dere lurer på hvordan jeg kom frem til noe, så er det bare å spørre. Si også ifra om dere mener noe er feil! :)

Oppgave 1:
[tex]3.6*10^{15}[/tex]

Oppgave 2:
a) Punkt F.
b) Punkt L.
c) Punkt B.
d) Punkt I.
e) Punkt G.
f) Punkt K.

Oppgave 3:
[tex]x=-1 \wedge y=0[/tex] og [tex]x=1 \wedge y=2[/tex]

Oppgave 4:
[tex]<\leftarrow,-2>\cup <\frac12,\rightarrow>[/tex]

Oppgave 5:
a) 3
b) [tex]\sqrt5[/tex]

Oppgave 6:
[tex]\frac{x+5}{2(x-5)}[/tex]

Oppgave 7:
[tex]\frac1{100}[/tex]

Oppgave 8:
[tex]-\frac13[/tex]

Oppgave 9:
a) [tex]\frac16[/tex]

b) [tex]\frac56[/tex]

c) [tex]\frac12[/tex]

Oppgave 10:
f(x) er B
g(x) er C
h(x) er A

Oppgave 11:
a) -5
b) -4

Oppgave 12:
a) [tex]A=\frac{10*\sqrt{75}}{2}=5\sqrt{75}=25\sqrt{3}[/tex]

b) AC=6.

[tex]25\sqrt{3}=\frac{6*\sqrt{27}}{2}+\frac{8*\sqrt{48}}{2}[/tex]

[tex]25\sqrt{3}=9\sqrt3+16\sqrt3[/tex]

[tex]25\sqrt{3}=25\sqrt{3}[/tex]

Oppgave 13:
[tex]\sin(53^o)=0.8[/tex], [tex]\cos(53^o)=0.6[/tex] og [tex]\tan(53^o)=\frac{0.8}{0.6}=\frac43[/tex]

Oppgave 14:
a) Toppunkt ved x=0 og bunnpunkt ved x=4
b) [tex]y=-2x+1[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

hvor ligger del 1? oppgavene?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:hvor ligger del 1? oppgavene?
Siste innlegg i "eksamenssett"-tråden i vgs-delen av forumet.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Hvor mange poeng trengs det for å få en femmer?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:Hvor mange poeng trengs det for å få en femmer?
46 tror jeg. pluss/minus.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Noen som kan legge ut eksamen?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Neon skrev:Noen som kan legge ut eksamen?
Ligger i tråden som heter "eksamenssett" av Vaktmester.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Qwertyuiop

Når kommer løsningsforslaget?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Qwertyuiop skrev:Når kommer løsningsforslaget?
Kan sette sammen et førstkommende fredag =)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Orker ikke vise utregning for alle oppgavene nå, så jeg nøyer meg med svarene. Om dere lurer på hvordan jeg kom frem til noe, så er det bare å spørre. Si også ifra om dere mener noe er feil! :)
Bare lurer på hvordan man kan gå frem for å finne funksjonsutrykket til den deriverte på oppg 14. Jeg prøvde å sette opp at f(x)=a*(x-0)(x-4) og deretter løse ved å bruke punktet (2,-2)

-2=a(2-0)(2-4) a=1/2 men det blir feil.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Qwertyuiop skrev:Når kommer løsningsforslaget?
Løsningsforslag til del 1 lenger oppe på siden, men det har du kanskje sett.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Neon skrev:
Orker ikke vise utregning for alle oppgavene nå, så jeg nøyer meg med svarene. Om dere lurer på hvordan jeg kom frem til noe, så er det bare å spørre. Si også ifra om dere mener noe er feil! :)
Bare lurer på hvordan man kan gå frem for å finne funksjonsutrykket til den deriverte på oppg 14. Jeg prøvde å sette opp at f(x)=a*(x-0)(x-4) og deretter løse ved å bruke punktet (2,-2)

-2=a(2-0)(2-4) a=1/2 men det blir feil.
Vi får oppgitt at punktet [tex](2,-3)[/tex] ligger på grafen til f. Så må vi se på grafen hva [tex]f'(2)[/tex] er. Ser at [tex]f'(2)=-2[/tex]

Ettpunktsformelen:
[tex]y-y_1=a(x-x_1)[/tex]
[tex]y-(-3)=-2(x-2)[/tex]
[tex]y+3=-2x+4[/tex]
[tex]y=-2x+1[/tex] som er tangenten til linja gjennom punktet [tex](2,-3)[/tex].
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Svar