1T eksamen 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

TFZ

Heisann! Noen som hadde eksamen i 1T i dag? Noen synspunkter? Synes den var ganske grei, men hadde litt problemer i CAS på del to.
Matte12356

Hva fikk du som areal på den siste oppgaven? (del 2)
TFZ

Matte12356 skrev:Hva fikk du som areal på den siste oppgaven? (del 2)

Det var en av de jeg synes var vanskeligst, ikke på grunn av oppgaven, men på grunn av manglende kunnskap i CAS-kommandoer. For eksakt verdi fikk jeg en vill brøk, men som tilnærmet verdi var det 20.5 - noe jeg tar høyde for at er riv ruskende galt... :P

Hva med deg?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Legg den gjerne ut som en fil her. Er ivrig til å regne gjennom hele prøven =)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Matte12356

TFZ skrev:
Matte12356 skrev:Hva fikk du som areal på den siste oppgaven? (del 2)

Det var en av de jeg synes var vanskeligst, ikke på grunn av oppgaven, men på grunn av manglende kunnskap i CAS-kommandoer. For eksakt verdi fikk jeg en vill brøk, men som tilnærmet verdi var det 20.5 - noe jeg tar høyde for at er riv ruskende galt... :P

Hva med deg?
Jeg fikk 22, men ikke noe eksakt svar.
Slet også på oppgaven med to kvadrater, hvor omkretsen var 16.
TFZ

Drezky skrev:Legg den gjerne ut som en fil her. Er ivrig til å regne gjennom hele prøven =)
Er ikke hjemme før litt senere i kveld, men hvis ingen andre har lagt den ut til da skal jeg gjøre en verdig innsats! :) Eksamen i seg selv var ganske grei, tror hele del 1 skal være ok for min del. Forhåpentligvis mesteparten av del 2 også, men som sagt kan det hende CAS sørger for at det ikke skjer :lol:
TFZ

Matte12356 skrev:
TFZ skrev:
Matte12356 skrev:Hva fikk du som areal på den siste oppgaven? (del 2)
Jeg fikk 22, men ikke noe eksakt svar.
Slet også på oppgaven med to kvadrater, hvor omkretsen var 16.[/

Det var jo et litt finere tall da! :) Jeg må ha klusset til noe kommandoer. Hvordan gikk du frem?

Ja den med å finne b c og d var intens... Fikk brøkverdier for alle variablene...
Traktor2005

På siste oppgaven fikk jeg 9.99 på den ene og 7.5 på den andre...
Er sikkert feil da
Matte12356

Fikk dere to verdier for x og y på likningsettet i DEL 1?
TFZ

Matte12356 skrev:Fikk dere to verdier for x og y på likningsettet i DEL 1?
To verdier ja, hvis eg ikke husker feil, så kunne vel x være lik 1 eller -1.
Matte12356

Hadde noe lignende selv :)
TFZ

Hva fikk dere på den siste deloppgaven på sannsynlighetsgreien på del 2? Sannsynligheten for Fysikk gitt R1 altså?
TFZ

TFZ skrev:Hva fikk dere på den siste deloppgaven på sannsynlighetsgreien på del 2? Sannsynligheten for Fysikk gitt R1 altså?
Mente altså R1 gitt Fysikk.
Traktor2005

Traktor2005 skrev:På siste oppgaven fikk jeg 9.99 på den ene og 7.5 på den andre...
Er sikkert feil da
Å på oppgaven med 2 kvadrater satte jeg det opp som 4x+4y=16, y=-x+4,
Arealet av firkantene x^2+y^2 ble da x^2+(-x+4)^2 = 2x^2-8x+16 som jeg løste som en andregradsliknign.
2x^2-8x+16=0 å endte opp å ta verdiene som hadde positive fortegn siden et linjestykke ikke kan være negativt.
TFZ

Traktor2005 skrev:
Traktor2005 skrev:På siste oppgaven fikk jeg 9.99 på den ene og 7.5 på den andre...
Er sikkert feil da
Å på oppgaven med 2 kvadrater satte jeg det opp som 4x+4y=16, y=-x+4,
Arealet av firkantene x^2+y^2 ble da x^2+(-x+4)^2 = 2x^2-8x+16 som jeg løste som en andregradsliknign.
2x^2-8x+16=0 å endte opp å ta verdiene som hadde positive fortegn siden et linjestykke ikke kan være negativt.
Gjorde det samme som deg, og etter at eg fant Arealet uttrykt ved x fant jeg den deriverte av denne og satte den lik null for å finne x-verdi for min-punktet. Fikk x=2 som ga y=2 som tilsvarer det minste mulige areal. (Håper jeg).
Svar