R2-eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

ali2904
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 23/05-2016 20:13

Her er min besvarelse på del 2 hvis noen vil se.
Vedlegg
Innlevering.pdf
(368.26 kiB) Lastet ned 420 ganger
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

ali2904 skrev:Her er min besvarelse på del 2 hvis noen vil se.
Hvorfor har du gått utifra at det er 30 dager i hver mnd?

Og i 3c) fikk du forholdet 4/3 i CAS, men skreiv 3/4. Gjør sikkert ikke noe tho.

Ser veldig bra ut ellers!
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
ali2904
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 23/05-2016 20:13

Dolandyret skrev:
ali2904 skrev:Her er min besvarelse på del 2 hvis noen vil se.
Hvorfor har du gått utifra at det er 30 dager i hver mnd?

Og i 3c) fikk du forholdet 4/3 i CAS, men skreiv 3/4. Gjør sikkert ikke noe tho.

Ser veldig bra ut ellers!

Skrivefeil jeg så senere. Jeg kan dessverre ikke hvor mange dager det er i hver måned så går ut i fra at hver måned består av 30 dager. Det har vært en liknende oppgave, på en av de tidligere eksamen(husker ikke hvilken), hvor løsningsforslaget gjorde det samme siden det ikke var oppgitt i oppgaven.
abab

Skal diff-likningen i siste oppgave være y'=0.0006(1200-y) eller y'=0.0006y(1200-y) ?
Gjest

Jeg lurer på en ting. Jeg ser at på en oppgave har jeg all fremgangsmåte riktig, men bomma på regnefeil. Får jeg noe poeng i det hele tatt? Om jeg viser forståelse og at jeg vet hva som må til?

Eller gir feil svar ingen poeng i det hele tatt?
Integraler

Jeg husker nå at jeg har glemt "+C" på alle integralsvarene mine.. Det erger meg virkelig? Gir det mye trekk? Hvor mye trekk kan det virkelig gi liksm?
vgb
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 29/11-2011 21:07

abab skrev:Skal diff-likningen i siste oppgave være y'=0.0006(1200-y) eller y'=0.0006y(1200-y) ?
Skal være det siste. Svaret skal bli like under 10 dager.
LGG

Integraler skrev:Jeg husker nå at jeg har glemt "+C" på alle integralsvarene mine.. Det erger meg virkelig? Gir det mye trekk? Hvor mye trekk kan det virkelig gi liksm?
På prøver som vi har hatt gjennom året så har det vanligvis gitt 0,5p trekk av totalt 1p. Men nå er det slik at eksamenskarakteren ikke bare er basert på poengsummen. Sensor vil heller se på helheten av oppgaven. Jeg regner med at dersom du ikke har glemt det overalt så burde det ikke trekke så veldig mye.
Mentoz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 23/05-2016 15:03

ali2904 skrev:Her er min besvarelse på del 2 hvis noen vil se.
Et par småfeil, men ellers veldig bra. Noen av feilene er nevnt over, en annen er at det er to ganger i løpet åv året det er lyst i 14 timer, du har bare et svar.
ali2904
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 23/05-2016 20:13

Mentoz skrev:
ali2904 skrev:Her er min besvarelse på del 2 hvis noen vil se.
Et par småfeil, men ellers veldig bra. Noen av feilene er nevnt over, en annen er at det er to ganger i løpet åv året det er lyst i 14 timer, du har bare et svar.
Dårlig med tid gjorde slik at jeg ikke fikk se over så småfeilene forblir vel der, ikke noe man kan gjøre med det å heheh. Men helt enig at det skal være 2 svar. CAS viste av en eller annen grunn bare et svar dessverre.
EksamenR2
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 23/05-2016 22:42

Her er min besvarelse på del 2.
Syntes oppgavene var greie, men klarte ikke å utlede et uttrykk for Sn av den geometriske rekken i oppgave 4, del 1.
Dette gjorde det også vanskelig å svare på b), siden uttrykket i a) skulle brukes i b).
Vil dette trekke noe betraktelig ned?
Forslag til løsning på 4a og b? :lol:
Vedlegg
Eksamen REA3024 - Våren 2016.pdf
(712.81 kiB) Lastet ned 302 ganger
Joes

Har nå lagt ut et løsningsforslag for dem som har interesse for slikt.
Fint hvis du gir tilbakemelding hvis det er noe du mener er feil eller kunne vært gjort annerledes.
Er nemlig ikke skriftlig sensor i år, så jeg har ikke mulighet til å justere løsningsforslaget i forhold til besvarelsene slik jeg burde.

Hilsen Espen, realfagslærer AOF Haugaland
Aftermath
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 23/05-2016 23:12
Sted: Trondheim

Joes skrev:Har nå lagt ut et løsningsforslag for dem som har interesse for slikt.
Fint hvis du gir tilbakemelding hvis det er noe du mener er feil eller kunne vært gjort annerledes.
Er nemlig ikke skriftlig sensor i år, så jeg har ikke mulighet til å justere løsningsforslaget i forhold til besvarelsene slik jeg burde.

Hilsen Espen, realfagslærer AOF Haugaland
Tusen takk for løsningsforslag, det er til stor hjelp.

Ser på oppgave 3a at integralet av sin(x) ble beregnet til cos(x). Dette skulle vel vært -cos(x). I og med at du skulle finne et areal er det ubetydelig for svaret da du tar absoluttverdien av det endelige svaret, men det er verdt å merke seg.
ali2904
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 23/05-2016 20:13

Joes skrev:Har nå lagt ut et løsningsforslag for dem som har interesse for slikt.
Fint hvis du gir tilbakemelding hvis det er noe du mener er feil eller kunne vært gjort annerledes.
Er nemlig ikke skriftlig sensor i år, så jeg har ikke mulighet til å justere løsningsforslaget i forhold til besvarelsene slik jeg burde.

Hilsen Espen, realfagslærer AOF Haugaland
Har et spørsmål angående oppgave 5 når det kommer til å finne x-verdier for ekstremalpunkter. Ser at du har tatt med x=0 og x=2pi. Er ikke disse x-verdiene utenfor definisjonsmengden i og med at den er definert som: (fra 0 til 2pi) og ikke fra og med 0 til og med 2p?

Hvis det gir mening?
Sist redigert av ali2904 den 23/05-2016 23:44, redigert 1 gang totalt.
Joes

Takker. Fort gjort å bli "blind" når det er så sent på kvelden ;)
Løsningsforslaget er oppdatert.
Svar