R1 eksamen vår 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Oppgaven ligger her: http://matematikk.net/side/R1_2016_v%C3 ... C3%98SNING

(håper noen hjelper til med å lage et løsningsforslag)
J21

Var det noen som fikk til den siste oppgaven på del 2...? Lurer sånn på hva de var ute etter.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Hmmm, synes den eksamen så litt mer vrien ut enn det som vanligvis blir gitt.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Katalysator

J21 skrev:Var det noen som fikk til den siste oppgaven på del 2...? Lurer sånn på hva de var ute etter.
La ved CAS-bildet jeg brukte på min eksamen :)
http://postimg.org/image/px3vjgvpd/
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Forslag til løsning på oppgave $4$:
Vi definerer punktene i CAS og får fram likningen for linja $BC$:
\[ BC:\quad y=-\frac{1}{st}x+\frac{s+t}{st} \]
Siden $BC$ har stigningstall $-\frac{1}{st}$, står den ortogonalt på linja $y=stx$ (siden produktet av deres stigningstall er lik $-1$). $\ell_1$ er derfor parallell med linja $y=stx$. Vi bruker kommandoen $\text{Linje[Punkt,Parallell linje]}$ i CAS for å finne $\ell_1$, hvor vi setter $A$ som $\text{Punkt}$ og $y=stx$ som $\text{Parallell linje}$. Da får vi at $\ell_1$ er gitt ved
\[y=\frac{-r^2st+1}{r}+stx=st(x-r)+\frac1r ,\]
så vi har vist deloppgave $(a)$.

For å vise deloppgave $(b)$, finner vi bare skjæringspunktet mellom $\ell_1$ og $\ell_2$ vha. CAS. Dette er
\[ \left( -\frac{1}{rst},-rst \right) = \left( -\frac{1}{rst}, f\left(-\frac{1}{rst}\right) \right),\]
og vi er ferdige.

EDIT: typo
Sist redigert av stensrud den 20/05-2016 16:16, redigert 1 gang totalt.
Katalysator

stensrud skrev:Forslag til løsning på oppgave $7$:
Vi definerer punktene i CAS og får fram likningen for linja $BC$:
\[ BC:\quad y=-\frac{1}{st}x+\frac{s+t}{st} \]
Siden $BC$ har stigningstall $-\frac{1}{st}$, står den ortogonalt på linja $y=stx$ (siden produktet av deres stigningstall er lik $-1$). $\ell_1$ er derfor parallell med linja $y=stx$..
Man kan og bruke kommandoen NormalLinje[PUNKT_A, LINJE_AB]
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Katalysator skrev: Man kan og bruke kommandoen NormalLinje[PUNKT_A, LINJE_AB]
Det er helt klart enklere ja, er bare jeg som driver å kompenserer for manglende CAS-ferdigheter :P Takk!
Katalysator

Min løsning på 3d:

Bilde
Math πrate
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 20/05-2016 17:53

Katalysator skrev:Min løsning på 3d:

Bilde
Skulle man ikke finne P når vinkel<BAP=45?
Tolket det slik at man da tar BA*AP=abs(BA)*abs(AP)*cos(45).Fordi det er BA og AP som danner vinkel <BAP.
Kan godt hende jeg har tenkt feil altså, bare lurer? :)
Katalysator

Jepp, det stemmer. Jeg hadde visst skrevet feil bokstav. Da får jeg vel et halvt til ett poeng trukket der :/
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Katalysator skrev:Jepp, det stemmer. Jeg hadde visst skrevet feil bokstav. Da får jeg vel et halvt til ett poeng trukket der :/
Skulle man ikke finne P når vinkel<BAP=45?
Tolket det slik at man da tar BA*AP=abs(BA)*abs(AP)*cos(45).Fordi det er BA og AP som danner vinkel <BAP.
Kan godt hende jeg har tenkt feil altså, bare lurer? :)


Er ikke [tex]\angle BAP=45^o\Rightarrow \vec{AB}*\vec{AP}=....[/tex] ?
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
JIJIKOL

Drezky skrev:
Katalysator skrev:Jepp, det stemmer. Jeg hadde visst skrevet feil bokstav. Da får jeg vel et halvt til ett poeng trukket der :/
Skulle man ikke finne P når vinkel<BAP=45?
Tolket det slik at man da tar BA*AP=abs(BA)*abs(AP)*cos(45).Fordi det er BA og AP som danner vinkel <BAP.
Kan godt hende jeg har tenkt feil altså, bare lurer? :)


Er ikke [tex]\angle BAP=45^o\Rightarrow \vec{AB}*\vec{AP}=....[/tex] ?
Jo. Jeg fikk to svar med forskjellige koordinater, kan noen bekrefte at det var 2 svar på den oppgaven?
Math πrate
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 20/05-2016 17:53

JIJIKOL skrev:
Drezky skrev:
Katalysator skrev:Jepp, det stemmer. Jeg hadde visst skrevet feil bokstav. Da får jeg vel et halvt til ett poeng trukket der :/
Skulle man ikke finne P når vinkel<BAP=45?
Tolket det slik at man da tar BA*AP=abs(BA)*abs(AP)*cos(45).Fordi det er BA og AP som danner vinkel <BAP.
Kan godt hende jeg har tenkt feil altså, bare lurer? :)


Er ikke [tex]\angle BAP=45^o\Rightarrow \vec{AB}*\vec{AP}=....[/tex] ?
Jo. Jeg fikk to svar med forskjellige koordinater, kan noen bekrefte at det var 2 svar på den oppgaven?
Hmmm, hvordan da? med likningen over fikk jeg kun et svar som var at t=20,29 , følte dog at svaret ble feil selvom utregningen virket riktig..
foefjeaowfjaofa

Koordinatene kan da bli (1,5) eller (3/5 , 3) , for å danne en 45 graders vinkel. dette fikk jeg som svar. Lagde en trekant for å sjekke om det stemte, og det gjorde det også?
Svar