Fasit 2P høst 2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Knutdl
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 01/12-2015 09:27

Her er løsningsforslag til 2P eksamen høsten 2015.
Vedlegg
2P eksamen fasit.docx
(1.18 MiB) Lastet ned 3210 ganger
Chanett

Heisann! Nå har jeg sett på fasiten 2P høst 2015! Hva er poenggrensen for karakterer til denne eksamen? Og hvordan retter sensor? Jeg ser jeg har slurvefeil og feil navn på noen av oppgavene, men selve oppsette, fremgangsmåten og svarene er riktig. Hvordan retter sensor ut ifra det? Håper ikke de er for strenge..
Gjest

Chanett skrev:Heisann! Nå har jeg sett på fasiten 2P høst 2015! Hva er poenggrensen for karakterer til denne eksamen? Og hvordan retter sensor? Jeg ser jeg har slurvefeil og feil navn på noen av oppgavene, men selve oppsette, fremgangsmåten og svarene er riktig. Hvordan retter sensor ut ifra det? Håper ikke de er for strenge..
Så vidt jeg vet varierer ikke poenggrensene mellom de ulike mattefagene og ligger ganske solid på
2: 12 poeng
3: 24 poeng
4: 35 poeng
5: 45 poeng
6: 56 poeng
Kan justeres noe opp og ned (typ 2-3 poeng) om eksamen var vanskelig/lett/utenfor pensum/for stor arbeidsmengde etc.
Når det gjelder sensor så er de like forskjellige som deg og meg. Det er veldig vanskelig å forutsi hvordan en sensor vurderer og vektlegger de ulike delene av besvarelsen din, men du kan være helt trygg på at de færreste bryr seg om nummerering av oppgaven, åpenbare slurvefeil (som at du skriver 1+1=3) og slike ting så lenge oppgaven din er oversiktlig og kommuniserer bra . Med andre ord hvis du presterer å skrive at 1+1=3 flere ganger kan sensor begynne å lure litt på hva du driver med. Poenget mitt er at dersom det stemmer at du har riktig oppstilling, fremgangsmåte og svar har du neppe noe å frykte så lenge arbeidet ditt kommer tydelig fram i besvarelsen (altså så lengde du ikke skriver røverspråk med den ikke-dominerende handa, med bind for øynene og nummererer oppgavene med hieroglyfiske tall)
Chanett

Gjest skrev:
Chanett skrev:Heisann! Nå har jeg sett på fasiten 2P høst 2015! Hva er poenggrensen for karakterer til denne eksamen? Og hvordan retter sensor? Jeg ser jeg har slurvefeil og feil navn på noen av oppgavene, men selve oppsette, fremgangsmåten og svarene er riktig. Hvordan retter sensor ut ifra det? Håper ikke de er for strenge..
Så vidt jeg vet varierer ikke poenggrensene mellom de ulike mattefagene og ligger ganske solid på
2: 12 poeng
3: 24 poeng
4: 35 poeng
5: 45 poeng
6: 56 poeng
Kan justeres noe opp og ned (typ 2-3 poeng) om eksamen var vanskelig/lett/utenfor pensum/for stor arbeidsmengde etc.
Når det gjelder sensor så er de like forskjellige som deg og meg. Det er veldig vanskelig å forutsi hvordan en sensor vurderer og vektlegger de ulike delene av besvarelsen din, men du kan være helt trygg på at de færreste bryr seg om nummerering av oppgaven, åpenbare slurvefeil (som at du skriver 1+1=3) og slike ting så lenge oppgaven din er oversiktlig og kommuniserer bra . Med andre ord hvis du presterer å skrive at 1+1=3 flere ganger kan sensor begynne å lure litt på hva du driver med. Poenget mitt er at dersom det stemmer at du har riktig oppstilling, fremgangsmåte og svar har du neppe noe å frykte så lenge arbeidet ditt kommer tydelig fram i besvarelsen (altså så lengde du ikke skriver røverspråk med den ikke-dominerende handa, med bind for øynene og nummererer oppgavene med hieroglyfiske tall)

Tusen takk! Nå ble jeg litt mere lettet. Men det er på enkle steder jeg ser at selve svarene er også feil. På 2/3 oppgaver av del 2. Her ser jeg at framgangmåten min er litt annerledes og dermed gir andre svar. Tror du man får vurdering? Oppsettet og framgangsmåten er jo riktig. Nå bruker alle ulike metoder for å komme frem til svarene, med mindre oppgaven krever en viss måte.. For da skal man gjøre det slik!

F.eks på oppgaven om Vest og Sør-Øst, skrev jeg feil på navnene, jeg byttet altså navnene, men alt av svarene er jo riktig. Her husker jeg at jeg ble forstyrret.. og av en eller annen grunn skrev jeg feil. Det er så kjipt, fordi det er lettjente poeng der! Blir det vurdering med full pot? eller halvrer sensor poengene mine? Det kjipe her er at sensor tror ikke jeg kan forskjell på vest og sør-øst, hehe. Og hva skjer om du ligger i vippe posisjon? At du er 0,5 poeng unna for en 5? Eller om du ligger 0,5 en toer? Hvordan tror du de går ut ifra der? Vet jeg spør vanskelig og at det kommer til hver enkelt, men vil bare høre hva andre også tenker rundt akkurat det der. Og helt tilslutt, når blir eksamen rettet? Kommer resultatet før Januar?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Knutdl skrev:Her er løsningsforslag til 2P eksamen høsten 2015.
Flott. Da har jeg lagt ut lenke til forslaget ditt på http://matematikk.net/side/2P_2015_h%C3 ... C3%98SNING
Glopp

Heisann!
kunne du løst eksamen 2p-y også? Og lagt ut fasit?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Glopp skrev:Heisann!
kunne du løst eksamen 2p-y også? Og lagt ut fasit?
Om det er noen oppgaver du lurer på, så er det bare å spørre.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
hp15

Dolandyret skrev:
Glopp skrev:Heisann!
kunne du løst eksamen 2p-y også? Og lagt ut fasit?
Om det er noen oppgaver du lurer på, så er det bare å spørre.
oppgave 4 b og c på del 2?
Mehak786

Hei nå har jeg sett på fasiten. Tror jeg har 19-20 poeng tilsamen. Altså fra del 1 og del 2. Troe dere at det er sjanse til å få en bestått karakter?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Mehak786 skrev:Hei nå har jeg sett på fasiten. Tror jeg har 19-20 poeng tilsamen. Altså fra del 1 og del 2. Troe dere at det er sjanse til å få en bestått karakter?
12 poeng er i de fleste tilfeller nok til karakteren 2. Du er godt innenfor.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Mehak786

Dolandyret skrev:
Mehak786 skrev:Hei nå har jeg sett på fasiten. Tror jeg har 19-20 poeng tilsamen. Altså fra del 1 og del 2. Troe dere at det er sjanse til å få en bestått karakter?
12 poeng er i de fleste tilfeller nok til karakteren 2. Du er godt innenfor.

Håper bare at sensoren er snill nå:)
anonym121

hei!

jeg hadde matte eksamen 2p.

når jeg gjorde de geogebra oppgavene på del 2, så bare kopierte jeg oppgavene og limte det inn på word og sente dem.
vil det gå utover poengene mine, og gjøre sånn at jeg vil få trekk, for å glemt å skrive framgangsmåten på word.?

dersom jeg har 11p, vil jeg få kar.1 eller 2-
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

anonym121 skrev:hei!

jeg hadde matte eksamen 2p.

når jeg gjorde de geogebra oppgavene på del 2, så bare kopierte jeg oppgavene og limte det inn på word og sente dem.
vil det gå utover poengene mine, og gjøre sånn at jeg vil få trekk, for å glemt å skrive framgangsmåten på word.?

dersom jeg har 11p, vil jeg få kar.1 eller 2-
Har du ikke skrevet fremgangsmåte på ark heller? Om ikke, så vil du nok få noe trekk. Så lenge du har fått frem hva svarene er i geogebra, så får du nok noen poeng.
Med 11 poeng så vil du nok ligge litt på vippepunktet mellom 1 og 2, men om du har ca. 11 poeng, så vil nok sensor trekke mer mot en 2'er enn mot en 1'er. Dette kan variere fra sensor til sensor.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
lelle

Jeg ser det er laget så fin fasit til eksamen i 2P. Hva med 1P? Har sett løsningsforslag til del 1, men ikke noe for del 2. Sitter med mange ubesvarte spørsmål og skulle gjerne sett en fasit til del 2. Så pliiiiiiis... :wink:
heia123

Noen som vet når vi får svarresultatene? E sinnsykt redd for å stryke, igjen... Er så bekymret.. :(
Svar