Eksamen R2 H2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Har ikke sett på oppgavene engang. Koser meg med 1T og R1.
Her er iallfall R2 H2015

REA3024-Matematikk-R2-H15.pdf
(660.97 kiB) Lastet ned 1971 ganger
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Flott. Har lagt ut lenke på eksamenssiden :-)
R2 Høst

Når pleier løsningsforslag å komme ut?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Noen entusiaster har laget det på en dag eller to tidligere år, men her er det ingen garantier :-)
R2 Høst

Får håpe vi har noen entusiaster i år og :) Takk for svar!
tores
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 26/11-2015 16:56

Gad, denne gruer jeg meg til :S
jonasgilje
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 03/06-2014 16:59

Jeg kan lage et LF basert på min besvarelse hvis ønskelig. Får det ikke ut før i kveld.
R2 Høst

jonasgilje skrev:Jeg kan lage et LF basert på min besvarelse hvis ønskelig. Får det ikke ut før i kveld.
Gjerne det :)
tores
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 26/11-2015 16:56

Lurer på denne oppgaven:
Oppgave 2

Vis at [tex]f(x) = 5e^{-\frac{x}{3}}sin(2x)[/tex] er en løsning av diff likningen [tex]9 y''+ 6y'+y = 0[/tex], [tex]y(0)=0[/tex] og [tex]y'(0)=10[/tex]

Lurer på om jeg dreit meg ut, for jeg skjønner ikke hvor initialbetingelsene kommer inn i bildet?

Jeg deriverte og dobbeltderivert f og satt inn. Det ga svaret 0 og tenkte det holdt. Overbeviste meg selv at initialbetingelsene ikke var nødvendige for å løse oppgaven, men nå er jeg usikker..

Eller vent, ville de at vi skulle løse difflikningen og se at det ble f?
Matteguden

Broder, du skriver det bare inn i geogebra.

LøsODE[9y''+6y'+37y=0, (0,0), (0,10)]

Yeah bitch, er ikke verre
tores
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 26/11-2015 16:56

Matteguden skrev:Broder, du skriver det bare inn i geogebra.

LøsODE[9y''+6y'+37y=0, (0,0), (0,10)]

Yeah bitch, er ikke verre
Jammen søren da! Geobra schmeobra... Er det virkelig en så gal tolkning av meg at jeg viser at f er en løsning ved å sette inn og se at likningen går opp? Svarte marte ass...
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

tores skrev:
Matteguden skrev:Broder, du skriver det bare inn i geogebra.

LøsODE[9y''+6y'+37y=0, (0,0), (0,10)]

Yeah bitch, er ikke verre
Jammen søren da! Geobra schmeobra... Er det virkelig en så gal tolkning av meg at jeg viser at f er en løsning ved å sette inn og se at likningen går opp? Svarte marte ass...
Går helt fint det, men CAS er den enkleste veien.
Egentlig litt rart at de godtar så mye CAS på del 2. Man viser jo ingen mattekunnskaper da, kun at du har memorisert noen kommandoer.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Alt på del 2 skal være mulig å løse i GeoGebra, etter min tolkning. Vis ved regning tillater CAS, men slik jeg leste det vil ikke "ved regning" eller "løs grafisk" dukke opp på del 2. Bare det at man må løse enkelte ting i CAS.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Når vi er inne på CAS-temaet. Er det noen som gidder å kort forklare forskjellen på kommandoene "Løs", "NLøs" og "LøsODE"? Mulig det er flere også.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Synes denne eksamen var veldig fin jeg, god blanding av vanskelige og lette oppgaver. Dersom CAS sitter godt regner jeg med at del 2 ville vært unnagjort på 1 time maks.
Svar