1P Eksamenssett H15

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Eksamenssettet for Matematikk 1P(fagkode: MAT 1011) Høsten 2015. Jeg har skriblet litt i heftet.

EDIT 2: Fjernet det gamle vedlegget og la til et nytt. Det nye har mye bedre kvalitet og er i pdf form.
1P Eks H15.pdf
(1.05 MiB) Lastet ned 6441 ganger
Sist redigert av Dolandyret den 24/11-2015 12:32, redigert 3 ganger totalt.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Definitivt bedre enn ingen ting. Takk for bidraget. :-) Har lagt inn lenker på eksamenssiden.
joes

Vanskelighetsgraden må jeg si var en god del over hva som er gitt tidligere år. Og arbeidsmengden var også en del mer. I hvert fall hvis man sammenligner med våreksamen. Av en eller annen grunn lager de høsteksamenene konsekvent litt vanskeligere enn våreksamenene. Dette gjelder faktisk alle matematikkfagene. Dette bør privatister være obs på.
Gjest

joes skrev:Vanskelighetsgraden må jeg si var en god del over hva som er gitt tidligere år. Og arbeidsmengden var også en del mer. I hvert fall hvis man sammenligner med våreksamen. Av en eller annen grunn lager de høsteksamenene konsekvent litt vanskeligere enn våreksamenene. Dette gjelder faktisk alle matematikkfagene. Dette bør privatister være obs på.
Noe spesielt du tenker på av oppgavene eller bare helhetlig?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Oppgave 1
Gjest

Fysikkmann97 skrev:Oppgave 1
del 1
a) $\frac{2,4g}{0,4g} = 6. 6 \cdot 1g = 6 gram salt.$
b) $\frac{300g}{100g} = 3. 0,8g \cdot 3 = 2,4g salt.$
c) $\frac{2,4}{2,4} = 1 = 100\% $

del 2
b) $I(x)=K(x) \Rightarrow x=19 \vee x=73,6$
c) Altså hvor mange enheter må selges (hva må x være) for at inntekt - kostnader skal være størst mulig. Kaller $I(x)-K(x)=O(x)$
$O'(x) = 787,5-17x$. Funksjonen er max når $O'(x)=0 \Rightarrow x=46,32$ Produserer du mer eller mindre enn dette minker profitten.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Gjest skrev:
Fysikkmann97 skrev:Oppgave 1
del 1
a) $\frac{2,4g}{0,4g} = 6. 6 \cdot 1g = 6 gram salt.$
b) $\frac{300g}{100g} = 3. 0,8g \cdot 3 = 2,4g salt.$
c) $\frac{2,4}{2,4} = 1 = 100\% $

del 2
b) $I(x)=K(x) \Rightarrow x=19 \vee x=73,6$
c) Altså hvor mange enheter må selges (hva må x være) for at inntekt - kostnader skal være størst mulig. Kaller $I(x)-K(x)=O(x)$
$O'(x) = 787,5-17x$. Funksjonen er max når $O'(x)=0 \Rightarrow x=46,32$ Produserer du mer eller mindre enn dette minker profitten.
Har ikke sett på alle oppgavene, men oppgave 1 c) er ikke riktig her.
Du finner i b) at en porsjon pizza inneholder 2,4g salt, ikke 2,4g natrium.

Hvis du kan spise 6g salt per dag, vil 2,4g salt gi deg 40% av anbefalt daglig inntak av natrium.
Enten tar vi utgangspunkt i saltmengden (vet konsentrasjonen av natrium). Da får vi 2,4/6=0,4=40%

Eller vi kan si at 2,4g salt inneholder 0,4*2,4g=0,96g natrium. Hvis da anbefalt daglig inntak er 2,4 g natrium, vil 0,96 tilsvare 40 % av dette. 0,96/2,4=0,4=40%
lelle

Har sett før at noen har lagt ut fasit/eksamensbesvarelse, men husker ikke om det var her. Er det ingen som kan legge ut noe så vi andre dødelige kan se hvor på skalaen vi har havnet... :D lelle
Gjest

LektorNilsen skrev:
Gjest skrev:
Fysikkmann97 skrev:Oppgave 1
del 1
a) $\frac{2,4g}{0,4g} = 6. 6 \cdot 1g = 6 gram salt.$
b) $\frac{300g}{100g} = 3. 0,8g \cdot 3 = 2,4g salt.$
c) $\frac{2,4}{2,4} = 1 = 100\% $

del 2
b) $I(x)=K(x) \Rightarrow x=19 \vee x=73,6$
c) Altså hvor mange enheter må selges (hva må x være) for at inntekt - kostnader skal være størst mulig. Kaller $I(x)-K(x)=O(x)$
$O'(x) = 787,5-17x$. Funksjonen er max når $O'(x)=0 \Rightarrow x=46,32$ Produserer du mer eller mindre enn dette minker profitten.
Har ikke sett på alle oppgavene, men oppgave 1 c) er ikke riktig her.
Du finner i b) at en porsjon pizza inneholder 2,4g salt, ikke 2,4g natrium.

Hvis du kan spise 6g salt per dag, vil 2,4g salt gi deg 40% av anbefalt daglig inntak av natrium.
Enten tar vi utgangspunkt i saltmengden (vet konsentrasjonen av natrium). Da får vi 2,4/6=0,4=40%

Eller vi kan si at 2,4g salt inneholder 0,4*2,4g=0,96g natrium. Hvis da anbefalt daglig inntak er 2,4 g natrium, vil 0,96 tilsvare 40 % av dette. 0,96/2,4=0,4=40%
Ja selvfølgelig takk skal du ha for rettelsen :). Alltid bra at noen følger med når jeg gjør slike tullefeil så slipper vi at noen blir forvirret
jøgge
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 27/11-2015 01:35

Fasit 1P H15 del 1.pdf
(311.83 kiB) Lastet ned 1655 ganger
Jeg har laget min egen fasit til del 1 - haha. Jeg har brukt svarene som jeg leverte på eksamen - og husker. :D
Kom gjerne med kritikk, men er 99,99% sikker på at det jeg har, vil gi full uttelling. Blir glad om noen vil slenge seg på og begynne med en fasit til del 2, orker ikke bruke så mye mer tid på det, har en eksamen til jeg er er nødt til å bruke tid på.

OBS! På 6a og 6b husker jeg ikke nøyaktig tallene jeg brukte, men noe ala det jeg skrev i fasiten, for jeg fikk nemlig 1125 L og 6.5m^2 som svar under eksamen.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

jøgge skrev:
Fasit 1P H15 del 1.pdf
Jeg har laget min egen fasit til del 1 - haha. Jeg har brukt svarene som jeg leverte på eksamen - og husker. :D
Kom gjerne med kritikk, men er 99,99% sikker på at det jeg har, vil gi full uttelling. Blir glad om noen vil slenge seg på og begynne med en fasit til del 2, orker ikke bruke så mye mer tid på det, har en eksamen til jeg er er nødt til å bruke tid på.

OBS! På 6a og 6b husker jeg ikke nøyaktig tallene jeg brukte, men noe ala det jeg skrev i fasiten, for jeg fikk nemlig 1125 L og 6.5m^2 som svar under eksamen.
Ser bra ut det, men du skulle gjøre overslag i 6b) og du burde forkortet brøken i 7b) og 7c).
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
jøgge
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 27/11-2015 01:35

Dolandyret skrev:
jøgge skrev:
Fasit 1P H15 del 1.pdf
Jeg har laget min egen fasit til del 1 - haha. Jeg har brukt svarene som jeg leverte på eksamen - og husker. :D
Kom gjerne med kritikk, men er 99,99% sikker på at det jeg har, vil gi full uttelling. Blir glad om noen vil slenge seg på og begynne med en fasit til del 2, orker ikke bruke så mye mer tid på det, har en eksamen til jeg er er nødt til å bruke tid på.

OBS! På 6a og 6b husker jeg ikke nøyaktig tallene jeg brukte, men noe ala det jeg skrev i fasiten, for jeg fikk nemlig 1125 L og 6.5m^2 som svar under eksamen.
Ser bra ut det, men du skulle gjøre overslag i 6b) og du burde forkortet brøken i 7b) og 7c).
Jeg har jo gjort et overslag?

Ved utregningen av sideflaten rundet jeg av:

pi=3,0
r=0,6=0,5
h=1,2=1,2
rundet ikke høyden her, det vet jeg

Og ved utregning av topp og bunn:
pi=3,0
r=0,6=0,7

Jeg synes det var en bra løsning - siden det eksakte overflatearealet av rundballen er 6.785840131754 m^2.

I 1P er det ikke et krav at man forkorter brøkene, noen sensorer ser kanskje på det som et pluss, men i sensorveiledningen står det spesifikt for oppgave 7b og 7c på del 1 at den som ikke forkorter brøkene, får full uttelling.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

I både 1T og 1P bør de som ikke forkorter brøkene få full uttelling :)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Fysikkmann97 skrev:I både 1T og 1P bør de som ikke forkorter brøkene få full uttelling :)
Hvorfor det? Forkorting av brøk ligger i ungdomsskolepensum.

Edit: ser nå at det står noe om det i sensorveileeningen. Det er fortsatt dumt tho.
Sist redigert av Dolandyret den 27/11-2015 11:54, redigert 1 gang totalt.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
atilla

hvis en oppgave gir totalt 5 poeng, og er delt inn i a,b,c og d hvis man kun kan svare på en av de fire, får man noe poeng for det da?
har å hørt noen snakke om at hvis man har satt opp ting riktig i en oppgave å tenkt omtrent riktig, men allikevel gjort en feil så man ender opp med feil svar, så kan man allikevel få noe poeng for det?
Svar