1P Eksamenssett H15

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

atilla skrev:hvis en oppgave gir totalt 5 poeng, og er delt inn i a,b,c og d hvis man kun kan svare på en av de fire, får man noe poeng for det da?
har å hørt noen snakke om at hvis man har satt opp ting riktig i en oppgave å tenkt omtrent riktig, men allikevel gjort en feil så man ender opp med feil svar, så kan man allikevel få noe poeng for det?
Logisk sett blir slike oppgaver progressivt vanskeligere. Derfor telles som regel a, b og c 1 poeng, mens d) gir 2 poeng. Du får poeng om du har svart riktig på en deloppgave. Om slurv gir uttelling eller ikke er opp til hver enkelt sensor. Noen er greie, og noen er ikke fullt så greie.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
atilla

ja ekstremt frustrerende å lese igjennom nå å se at man har gjort tonnevis med slurvefeil, trodde jeg hadde gjort det bra men ender med kun 22% riktig så da blir det nok stryk...
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

atilla skrev:ja ekstremt frustrerende å lese igjennom nå å se at man har gjort tonnevis med slurvefeil, trodde jeg hadde gjort det bra men ender med kun 22% riktig så da blir det nok stryk...
Ikke vær så pessimistisk nå >_> 22% er nok til å bestå :)

Har en hel haug med slurvefeil jeg også, den siste av de kom jeg på for ca. 1 time siden. Tror jeg klarte å prestere å skrive at 200*20=400, 25*160=400 og 40*100=400 på oppgaven med proporsjonalitet. Kan hende 6'ern ryker der :|
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
jøgge
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 27/11-2015 01:35

Dolandyret skrev:
atilla skrev:ja ekstremt frustrerende å lese igjennom nå å se at man har gjort tonnevis med slurvefeil, trodde jeg hadde gjort det bra men ender med kun 22% riktig så da blir det nok stryk...
Ikke vær så pessimistisk nå >_> 22% er nok til å bestå :)

Har en hel haug med slurvefeil jeg også, den siste av de kom jeg på for ca. 1 time siden. Tror jeg klarte å prestere å skrive at 200*20=400, 25*160=400 og 40*100=400 på oppgaven med proporsjonalitet. Kan hende 6'ern ryker der :|
Det burde ikke trekke ned så mye da, når det kun er i mellomregningen, og du har jo bare glemt én null. Så lenge du har resonnert riktig i svaret burde du få nesten full score, om ikke full score. :)

Men jeg lurer på hvor mye uttelling jeg vil få på oppgave 5a og 5b på del 2.

Jeg slurvet noe hinsides på 5a, det er nesten pinlig.

Regnet ut AF= 4.
Regnet ut GA=12.

Og så skrev jeg i svaret mitt, vet ikke hva jeg tenkte, at FG=(12+4), altså FG=16. Jeg la sammen i stedet for å trekke fra.

Så naturligvis fikk jeg da feil svar i 5b, fordi jeg brukte høyden h=16. Jeg brukte riktig fremgangsmåte, med Vstor - Vliten, men svaret ble jo feil. Men jeg tenker jo som så, siden denne oppgaven var så utrolig dårlig formulert og jeg har jo riktige mellomregninger, at dette kanskje ikke vil trekke ned så veldig mye? Hva tror dere?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

jøgge skrev:
Dolandyret skrev:
atilla skrev:ja ekstremt frustrerende å lese igjennom nå å se at man har gjort tonnevis med slurvefeil, trodde jeg hadde gjort det bra men ender med kun 22% riktig så da blir det nok stryk...
Ikke vær så pessimistisk nå >_> 22% er nok til å bestå :)

Har en hel haug med slurvefeil jeg også, den siste av de kom jeg på for ca. 1 time siden. Tror jeg klarte å prestere å skrive at 200*20=400, 25*160=400 og 40*100=400 på oppgaven med proporsjonalitet. Kan hende 6'ern ryker der :|
Det burde ikke trekke ned så mye da, når det kun er i mellomregningen, og du har jo bare glemt én null. Så lenge du har resonnert riktig i svaret burde du få nesten full score, om ikke full score. :)

Men jeg lurer på hvor mye uttelling jeg vil få på oppgave 5a og 5b på del 2.

Jeg slurvet noe hinsides på 5a, det er nesten pinlig.

Regnet ut AF= 4.
Regnet ut GA=12.

Og så skrev jeg i svaret mitt, vet ikke hva jeg tenkte, at FG=(12+4), altså FG=16. Jeg la sammen i stedet for å trekke fra.

Så naturligvis fikk jeg da feil svar i 5b, fordi jeg brukte høyden h=16. Jeg brukte riktig fremgangsmåte, med Vstor - Vliten, men svaret ble jo feil. Men jeg tenker jo som så, siden denne oppgaven var så utrolig dårlig formulert og jeg har jo riktige mellomregninger, at dette kanskje ikke vil trekke ned så veldig mye? Hva tror dere?
Rundt 50% av oppgaveverdien i trekk vil jeg tro, men som sagt flere ganger før, det kommer helt an på sensor.

Og ja, resonnementet mitt sa jo at de var omvendt proporsjonale størrelser, men glemte å skrive på 0'ene i farten.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Sjekk sensorveiledningen. Klart du får poeng for deloppgave.r
lelle

Flott besvarelse fra Jøgge -ser jeg har feil i oppgave 1, dumt! Noe som er deprimerende å tenke på, er at jeg i del 2, oppgave 5b glemte å dele på 3. Det vil si at jeg regnet ut volumet til sylinder, ikke kjegle!!!! :shock: Forferdelig irriterende! Jeg har tenkt og regnet ut riktig ellers, men volumet er jo blitt 3 * så stort. Er sensorene så tallfikserte at de gir meg null poeng på den oppgaven, eller er de i stand til å skjønne at dette er en unødvendig blunder (en bukk, som det kalles i sjakk...) hvis det viser seg at man har en god besvarelse ellers...? Ekstremt irriterende! Dette var jo på del 2, så hvis jeg hadde vært usikker på formelen, var det jo fullt mulig å slå opp det.. Noen som husker svar/utregninger fra del 2? :?:
Mattebok

Ei bord har diameteren 1,60
Hvor mange personer er det plass til ved dette border når hver person trenger 60 cm bordplass
Gjest

Mattebok skrev:Ei bord har diameteren 1,60
Hvor mange personer er det plass til ved dette border når hver person trenger 60 cm bordplass
Spørs litt hvordan du måler plassen hver person trenger. Jeg ville trodd at det her var naturlig å tenke at hver person trenger 60 cm langs bordflaten og med en diameter på 1,6 m har bordet da en omkrets på $2 \pi r = 2 \pi \left(\frac{1,6}{2}\right) = 5,027m$ som betyr at det er plass til $\frac{5,027}{0,60} = 8,38 \Rightarrow 8$ personer
JeanettHolsbovag

Jeg har et enkelt spørsmål. noen som husker svarene de fikk på del 2? helt konkret.
Jeg fikk:

oppgeva 1
a)
b) 20 og 70 enheter
c) 45 og 15800

Oppggave 2
a) ca. 6200 kr
b) ca. 14000 kr

Oppgave 3
a) ca 36 USD = 42,4%
b) 561 kr
c) 32,7 %
d)

Oppgave 4
a) 15384,7 kr
b) 3306,00 kr eller 3006 kr (husker ikke hva jeg skrev)
c) 2858 kr

Oppgave 5
a) AF=4 og FG=8
b)
c) figur 3

oppgave 6
a) 1/27
b)
lelle

Fikk det samme som deg bortsett fra:

1c: 69 enheter og kr 55 300.

2b: kr 11 373.

3a: 37 USD
43,53%
b: 651 NOK
c: 0,90 NOK
11,84%
MEN: jeg ser dårlig, så det var vanskelig for meg å se hvor eksakt ut ifra diagrammet i oppgaven, så din besvarelse er sikkert riktig med mer eksakte tall fra oppgaven.

4a: kr 15 407
b: kr 3 326
c: gjorde ikke den

5b: 2 940 500 liter
MEN: jeg må ha vært i en annen verden, for jeg brukte formelen til sylinder istedenfor kjegle, dvs. at jeg ikke delte på 3.... Så volumet er 3*for stort!

6a: jeg fikk også 1/27, men tenkte det var best å gjøre om til prosent. Og fikk 38%..... Alle vet jo at 1/3 er 33,33%, så når man får 1/27 til å bli 38%, er det klart man befinner seg i en annen verden..... :( :(

Resten av oppgavene husker jeg ikke, ble mye stress.
Hadde vært fint hvis noen laget en fasit :)
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

jøgge skrev:
Fasit 1P H15 del 1.pdf
Jeg har laget min egen fasit til del 1 - haha. Jeg har brukt svarene som jeg leverte på eksamen - og husker. :D
Kom gjerne med kritikk, men er 99,99% sikker på at det jeg har, vil gi full uttelling. Blir glad om noen vil slenge seg på og begynne med en fasit til del 2, orker ikke bruke så mye mer tid på det, har en eksamen til jeg er er nødt til å bruke tid på.

OBS! På 6a og 6b husker jeg ikke nøyaktig tallene jeg brukte, men noe ala det jeg skrev i fasiten, for jeg fikk nemlig 1125 L og 6.5m^2 som svar under eksamen.
Her er fasit
JeanettHolsbovag

oki, da ser jeg hva jeg har gjort feil ihvertfall.

oppgave 1c har er i punktet (45,55300).
oppgave 2 er jeg 199,9% sikker på at jeg har skrevet riktig. noen andre som har svar på den?

noen som har fasit på oppgave 7 del 2 også?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Oppgave 1c)

Størst overskudd ved 45 produserte enheter. Overskuddet er da 5312,50 kr.

Oppgave 2a)

6214 kr.

Oppgave 2b)

Verdien som ny er $x*0,85^3 = 8600$

Løser denne likningen og får x ≈ 14000 kr.

Oppgave 3 går jeg ikke inn på, da det er resonnementet som betyr noe her.

Oppgave 4a)

Nettolønn er 15 407,00 kr

Oppgave 4b)

3325,00 kr siden det skulle rundes av nedover.

Oppgave 4c)

2858,00 kr

Oppgave 7a)

40000 m / 3600 s = 11,1 m/s

Oppgave 7b)
40 km/t sommer: 7,86 m
40 km/t vinter: 31,4 m

80 km/t sommer: 31,4 m
80 km/t vinter: 125,7 m

Oppgave 7c)

Bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen. Kjører du i 20 km/t og øker til 40 km/t vil
bremselengden bli fire ganger så stor.
Bremselengden og farten på glatt føre er ikke proporsjonale. Bremselengden øker fortsatt med
kvadratet av farten. Kjøring med samme fart på glatt føre som på sommerføre vil gi en fire ganger
så lang bremselengde på glattføre ift. sommerføre.

Oppgave 7d)

Kort sagt, kan man kjøre dobbelt så fort på sommerføre, og samtidig stopper for noe man såvidt
klarte å stoppe for på vinterføre med halvparten av farten.
Hkstad

Er dette den som videregående 1P Blir å få denne høsten?

-ST1A elev :D
Svar