1P-eksamen - kjegleoppgaven

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

jøgge

Hei!

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan andre har løst oppgave 5 på del 2 ved eksamen i Matematikk 1P i dag.
Selv tok jeg trekanten i oppgave a) til hjelp, og kom frem til at vanntanken rommet 1319300 L. Er dere flere som har fått samme svar?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

980200 L sa du?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Fysikkmann97 wrote:980200 L sa du?
Fikk noe rundt der jeg også. Kan virke som om han har glemt å trekke fra volumet av den avskårne biten.

EDIT: oi. Feil tråd lol.

Jøgge: Jeg er skråsikker på at volumet er <1 000 000L
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
rawrstad

Jeg brukte også trekanten i oppgave a) til hjelp. Den hadde også "radius" på 9 og 3. Jeg brukte derfor de samme lengdene også. Regnet ut volumet av "hele kjeglen" med radius 9 og sidekant 15, og trakk fra volumet av den "avskårne kjeglen" med radius 3 og sidekant 5.

Nå ser jeg hva je har gjort.. Har brukt sidekanten i stedet for å regne ut høyden.. Sykt irriterende! Men ganske sikker på alt annet er riktig, så kan vel ikke bli trukket mer enn 1p når fremgangsmåten er riktig??
Jøgge

Jeg regnet ut volumet av "hele kjeglen" og trakk fra volumet av en "lille kjeglen", da fikk jeg 1319300 L som svar...
rawrstad

Har du gjort som meg og brukt 15 og 5 som høyder da? Jeg glemte å regne ut høyden i stedet for sidekanten i stresset... Da fikk jeg svar på ca. 1,2 mill liter.

Hva tenker dere om denne feilen? Er den megasvær og ødelegger for en 6er hvis alt annet er riktig?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

V= πR^2*12 / 3 - πr^2*4 / 3
V=π/3 (R^2 h_1-r^2 h_2 )
V=π/3 ((9〖m)〗^2*12 m-(3m)^2*4 m))
V= 980,2 m^3
V= 980200 L
Jøgge

Nei, jeg bruke formelen for volumet at en kjelge, med r=9 og h = 16(som er høyden til trekanten i oppgave a) for den store kjeglen, og for den lille r=3 og h=4.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Jøgge wrote:Nei, jeg bruke formelen for volumet at en kjelge, med r=9 og h = 16(som er høyden til trekanten i oppgave a) for den store kjeglen, og for den lille r=3 og h=4.
Høyden i hele trekanten er 12, ikke 16.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
LektorNilsen
Descartes
Descartes

Oppgaven sier at du har en vanntank med form som en rettavkortet kjegle hvor radius i bunnen er 3m og radius i toppen er 9m og du skal finne volumet.
Så lenge du ikke vet høyden, kan du ikke finne volumet (annet enn uttrykt ved h).

Det er ingen selvfølge at høyden er lik som i trekanten i forrige deloppgave.

Man kan selvfølgelig argumentere for at det er passende å anta at høyden er lik som i trekanten i a), men det vil likevel være en forutsetning som ikke oppgaven gir i seg selv.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Samme tenkte jeg selv, men det er da søren meg bedre å bare bruke de målene som passet fryktelig bra, istedet for å gruble seg frem til ingenting.
LektorNilsen
Descartes
Descartes

Fysikkmann97 wrote:Samme tenkte jeg selv, men det er da søren meg bedre å bare bruke de målene som passet fryktelig bra, istedet for å gruble seg frem til ingenting.
Det stemmer, men det aller beste hadde vært om denne oppgaven ikke hadde funnet veien inn i et eksamenssett.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Fysikkmann97 wrote:Samme tenkte jeg selv, men det er da søren meg bedre å bare bruke de målene som passet fryktelig bra, istedet for å gruble seg frem til ingenting.
Tenker jeg også. Og både a) og b) er deler av samme oppgave, derfor er det helt naturlig å anta at målene i a) skal brukes.
5c) er graf nr 3, right?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Såklart er det graf 3. Graf 2 om den var snudd på hodet. Graf 1 kunne ha beskrevet antall liter i tanken etter tiden x
skeptiker

Er det kun jeg som synes enkelte av oppgavene var dårlig formulert?

Spesielt oppgave 5.b) på del 1 hvor du skulle finne mors høyde ut i fra "den første formelen ovenfor"?

Og oppgaven på del 2 om oljepris og valuta, da altså hvilken valuta de ville vi skulle regne med..?
Post Reply