Metode eksamen (1P)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

nørd skrev:
Dolandyret skrev:
Fysikkmann97 skrev:4 poeng totalt. For sekser kreves 56* poeng.


* Karakteren 6 viser at eleven har «framifrå» kompetanse i faget. Når elevene viser spesielt modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter.

:D
Hmm. Håper den deloppgaven er verdt 1 poeng da, så jeg får noe uttelling=0,5poeng >_>

Når vi er inne på framifrå kompetanse i faget, hvordan gjorde du oppgave 8 på del 1?
Den ene grafen var en andregradsfunksjon. Jeg faktoriserte uttrykket og fikk [tex](-1)*(x-2)*(x+1)[/tex]. Da fant jeg at nullpunktene var i x=2 og x=-1. Usikker på om det ligger i pensum, på lik måte som derivasjonen din.
På den oppgaven brukte jeg andregradsformel, så lurer også på det om det blir full uttelling.. :|
Det går vel på framifrå kompetanse i faget, så vi må vel nesten kunne regne med at det gir full uttelling.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Hvordan gjorde dere det på oppgave 5b? Jeg bare skrev at jeg tok at høyde 1 = AG og høyde 2 = AF siden kjeglen var lik trapes BCED, altså minus volumet til kjegle ABC minus kjegle ADE.. volumet ble da pi/3(R^2*AG - r^2*AF)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Fysikkmann97 skrev:Hvordan gjorde dere det på oppgave 5b? Jeg bare skrev at jeg tok at høyde 1 = AG og høyde 2 = AF siden kjeglen var lik trapes BCED, altså minus volumet til kjegle ABC minus kjegle ADE.. volumet ble da pi/3(R^2*AG - r^2*AF)
Regnet volum av hele kjeglen og volumet av "den lille kjeglen" som var avskåret. [tex]V(hele)-V(lille)=970m^3[/tex] eller noe rundt der.

Du trenger jo ikke gjøre det så fryktelig komplisert >_>
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
:-)

Hva fikk dere på sannsynlighetsoppgaven a? Om han hadde brukt samme skopar de neste tre dagene? :mrgreen:
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

1/27. Samme som at tre seksere på rad har sannsynligheten 1/216
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

:-) skrev:Hva fikk dere på sannsynlighetsoppgaven a? Om han hadde brukt samme skopar de neste tre dagene? :mrgreen:
fikk 1/27 på a) og 2/9 på b).
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Dolandyret skrev:
Fysikkmann97 skrev:Hvordan gjorde dere det på oppgave 5b? Jeg bare skrev at jeg tok at høyde 1 = AG og høyde 2 = AF siden kjeglen var lik trapes BCED, altså minus volumet til kjegle ABC minus kjegle ADE.. volumet ble da pi/3(R^2*AG - r^2*AF)
Regnet volum av hele kjeglen og volumet av "den lille kjeglen" som var avskåret. [tex]V(hele)-V(lille)=970m^3[/tex] eller noe rundt der.

Du trenger jo ikke gjøre det så fryktelig komplisert >_>

De to uttrykkene dine blir da ikke akkurat helt fine de heller ^_^
rawrstad

På a) blir det vel 3/27? Han kan både ha skopar nummer 1 alle tre dagene, skopar nummer 2 alle tre dagene eller skopar nummer 3 alle tre dagene. Altså 3 ganger 1/27 = 3/27 = 1/9
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Fysikkmann97 skrev:
Dolandyret skrev:
Fysikkmann97 skrev:Hvordan gjorde dere det på oppgave 5b? Jeg bare skrev at jeg tok at høyde 1 = AG og høyde 2 = AF siden kjeglen var lik trapes BCED, altså minus volumet til kjegle ABC minus kjegle ADE.. volumet ble da pi/3(R^2*AG - r^2*AF)
Regnet volum av hele kjeglen og volumet av "den lille kjeglen" som var avskåret. [tex]V(hele)-V(lille)=970m^3[/tex] eller noe rundt der.

Du trenger jo ikke gjøre det så fryktelig komplisert >_>

De to uttrykkene dine blir da ikke akkurat helt fine de heller ^_^
[tex]V(hele)=\frac{\pi*9^2*12}{3}[/tex]
[tex]V(lille)=\frac{\pi*3^2*4}{3}[/tex]

Er vel bare preferanser sikkert. Kunne fiklet alt inn i en formel, men foretrekker å ha det ryddigst og enklest mulig, da det er minst sjans for slurvefeil da :)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Heldigvis er 6a bare verdt 1 poeng :D
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

rawrstad skrev:På a) blir det vel 3/27? Han kan både ha skopar nummer 1 alle tre dagene, skopar nummer 2 alle tre dagene eller skopar nummer 3 alle tre dagene. Altså 3 ganger 1/27 = 3/27 = 1/9
Nei, tror ikke det hvertfall. Fordi den første dagen er det ett fett hvilket par han tar, og det er da 1/3 sjans for å ta f.eks. det røde paret. Sjansen for å ta det samme de neste dagene er derfor 1/3*1/3. Derfor har vi 1/3*1/3*1/3=1/27

Blir jo det samme med terninger. Hva er sannsynligheten for at han kaster 6 tre ganger på rad, eller 4 tre ganger på rad. Sannsynligheten for begge blir jo (1/6)^3.

Mulig jeg tar feil da. Nå ble jeg plutselig redd jeg svarte feil igjen >_>
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
rawrstad

Jeg tegnet i alle fall opp et valgtre, og sa at det var et par røde sko, et par blå og et par grønne. Av de 27 mulighetene av skokombinasjoner blir det da både RRR, BBB og GGG. Altså kom jeg da fram til at 3 av de 27 mulige kombinasjonene var med like sko. Vet ikke om jeg har rett heller, men det var nå det jeg kom fram til.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

rawrstad skrev:Jeg tegnet i alle fall opp et valgtre, og sa at det var et par røde sko, et par blå og et par grønne. Av de 27 mulighetene av skokombinasjoner blir det da både RRR, BBB og GGG. Altså kom jeg da fram til at 3 av de 27 mulige kombinasjonene var med like sko. Vet ikke om jeg har rett heller, men det var nå det jeg kom fram til.
Det virker jo veldig logisk.

HUFF. Nå er jeg usikker på om jeg får 6 xD Tror kanskje 3/27 er riktig, eller 1/9 for å være helt presis.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
rawrstad

For meg høres begge deler logisk ut. Vet ikke om oppgaven var litt dårlig formulert, for jeg var ikke helt sikker på hva de ville fram til...
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Det er korrekt som rawrstad sier. 3 choose 1 = 3. Derfor er det 3/27 som er korrekt.
Svar