Metode eksamen (1P)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Hei, hadde idag eksamen i 1P. Siden GeoGebra er så elendig med å behandle funksjoner som er skrevet inn med kommandoen Dersom, så brukte jeg heller derivasjon istedet for å bruke kommandoen Ekstremalpunkt siden den bare ga verdien udefinert. Jeg kom meg frem til rett svar, men siden derivasjon ikke inngår i 1P, er det da korrekt utført?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Fysikkmann97 skrev:Hei, hadde idag eksamen i 1P. Siden GeoGebra er så elendig med å behandle funksjoner som er skrevet inn med kommandoen Dersom, så brukte jeg heller derivasjon istedet for å bruke kommandoen Ekstremalpunkt siden den bare ga verdien udefinert. Jeg kom meg frem til rett svar, men siden derivasjon ikke inngår i 1P, er det da korrekt utført?
Usikker, men vil tro det. Fikk udefinert jeg også, men jeg løste det med å ta midtpunkt på I (x) mellom skjæringspunktene. Satt x=45 og fant skjæringen mellom x=45 og K(x)

Hva svarte du på oppg. 4, 7b del 1 og 6b del 2?

Svarte at de var omvendt proporsjonale på 4, 5/34 på 7b og 2/9 på 6b.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Samme som deg :D
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Fysikkmann97 skrev:Samme som deg :D
Åherre, da ble humøret plutselig litt bedre :) Må ha 6 for å forbedre 5ern fra 1T.
6b, brukte du 3/3*2/3*1*3=6/27=2/9?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
nørd

Når kommer det løsningsforslag? Hadde den i dag, skulle forbedre til 6 eller 5, men fikk nesten ingenting til på del 2... Hvordan gikk det med dere andre?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

nørd skrev:Når kommer det løsningsforslag? Hadde den i dag, skulle forbedre til 6 eller 5, men fikk nesten ingenting til på del 2... Hvordan gikk det med dere andre?
Usikker på når løsningsforslaget kommer, men grugleder meg som en unge gleder seg på hjulaften.
Tror det gikk ganske bra. Fikk til alle oppgavene, men er litt skeptisk til litt av det jeg gjorde.
På oppgave 4 del 1 rundet jeg radius ned fra 0,6 til 0,5, høyde ned fra 1,2 til 1 og pi fra 3,14 til 3. Tror jeg burde rundet noe opp også..
På excel'en visste jeg ikke hvordan jeg skulle runde ned de totale overføringene, så jeg laget en celle til hvor jeg skrev "Avrundet:" og tok summen minus 0,6.
Håper på 6, men er redd jeg ligger på 5.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Jeg rundet ned pi, rundet ned radiusen til 1/2 og økte høyden til 1,5. Jeg syns overslag er helt bak mål, siden det det legger opp til å regne feil. For øvrig står det i sensorveiledningen at de som bare runder ned får "noe uttelling". Excel gikk ganske greit. Jeg regnet ut eksempeloppgavene igår, og der fikk jeg med meg hvordan man bruker if setninger i Excel.

Ang. sannsynligheten så har han den første dagen mulig å velge tre av tre mulige, dag to to av tre mulige og den siste kan han bare velge en, så ja. :)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Fysikkmann97 skrev:Jeg rundet ned pi, rundet ned radiusen til 1/2 og økte høyden til 1,5. Jeg syns overslag er helt bak mål, siden det det legger opp til å regne feil. For øvrig står det i sensorveiledningen at de som bare runder ned får "noe uttelling". Excel gikk ganske greit. Jeg regnet ut eksempeloppgavene igår, og der fikk jeg med meg hvordan man bruker if setninger i Excel.

Ang. sannsynligheten så har han den første dagen mulig å velge tre av tre mulige, dag to to av tre mulige og den siste kan han bare velge en, så ja. :)
Huff. Jaja. Enig i at overslag er bak mål. Folk som har matematikk på dette nivået burde klare å multiplisere sammen faktorer som ikke er 1 og 2. Har du heftet liggende så du kan sjekke hvor mye poeng den oppgaven er verdt?
Regner med det kreves 56-57 av 60 for karakteren 6.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

4 poeng totalt. For sekser kreves 56* poeng.


* Karakteren 6 viser at eleven har «framifrå» kompetanse i faget. Når elevene viser spesielt modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter.

:D
nørd

Fysikkmann97 skrev:Jeg rundet ned pi, rundet ned radiusen til 1/2 og økte høyden til 1,5. Jeg syns overslag er helt bak mål, siden det det legger opp til å regne feil. For øvrig står det i sensorveiledningen at de som bare runder ned får "noe uttelling". Excel gikk ganske greit. Jeg regnet ut eksempeloppgavene igår, og der fikk jeg med meg hvordan man bruker if setninger i Excel.

Ang. sannsynligheten så har han den første dagen mulig å velge tre av tre mulige, dag to to av tre mulige og den siste kan han bare velge en, så ja. :)
Var det kommet ut eksempeloppgaver til høst 2015? :shock:
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Nei, men ny eksamsordning 2015. Der er det brukt en HVIS-setning som gjør toppskatten lik null om personinntekten er lavere enn grensen for beregning av toppskatt. Det samme kunne man bruke på den øvre sparedelen på dagens eksamen ;)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Fysikkmann97 skrev:4 poeng totalt. For sekser kreves 56* poeng.


* Karakteren 6 viser at eleven har «framifrå» kompetanse i faget. Når elevene viser spesielt modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter.

:D
Hmm. Håper den deloppgaven er verdt 1 poeng da, så jeg får noe uttelling=0,5poeng >_>

Når vi er inne på framifrå kompetanse i faget, hvordan gjorde du oppgave 8 på del 1?
Den ene grafen var en andregradsfunksjon. Jeg faktoriserte uttrykket og fikk [tex](-1)*(x-2)*(x+1)[/tex]. Da fant jeg at nullpunktene var i x=2 og x=-1. Usikker på om det ligger i pensum, på lik måte som derivasjonen din.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Fysikkmann97 skrev:Nei, men ny eksamsordning 2015. Der er det brukt en HVIS-setning som gjør toppskatten lik null om personinntekten er lavere enn grensen for beregning av toppskatt. Det samme kunne man bruke på den øvre sparedelen på dagens eksamen ;)
Men ligger det i pensum enda? I boken jeg bruker står det ingenting om if setninger.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Jeg deriverte funksjonen og fant ut at den deriverte var null i x = 1/2. Derfor valgte jeg graf F. Jeg nullpunktfaktoriserte den også og viste at nullpunktene ble -1 og 2.
nørd

Dolandyret skrev:
Fysikkmann97 skrev:4 poeng totalt. For sekser kreves 56* poeng.


* Karakteren 6 viser at eleven har «framifrå» kompetanse i faget. Når elevene viser spesielt modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter.

:D
Hmm. Håper den deloppgaven er verdt 1 poeng da, så jeg får noe uttelling=0,5poeng >_>

Når vi er inne på framifrå kompetanse i faget, hvordan gjorde du oppgave 8 på del 1?
Den ene grafen var en andregradsfunksjon. Jeg faktoriserte uttrykket og fikk [tex](-1)*(x-2)*(x+1)[/tex]. Da fant jeg at nullpunktene var i x=2 og x=-1. Usikker på om det ligger i pensum, på lik måte som derivasjonen din.
På den oppgaven brukte jeg andregradsformel, så lurer også på det om det blir full uttelling.. :|
Svar