Matteeksamen 1T, vår 2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:
lorgikken skrev:
Fysikkmann97 skrev:Nja, du har ene løsningen. Ett fullstendig kvadrat kan enten skrives som (a-b)^2 eller (a+b)^2. Med mindre oppgaven mener at b-leddet ikke skal være negativt, er det bare 8 som er løsningen, men om du også kan bruke (a-b)^2 så er også -8 en del av løsningen.
Det følger av oppgaven at b skal være positiv, ellers ville det stått ett annet uttrykk!

Jeg leste nettopp i sensorveiledningen at det kreves at man skal ha med begge løsningene for å få full uttelling. Selv sa jeg bare b=8. Tenkte ikke over at de ville ha -8 også, men men...

Nei, nå er jeg sterkt uenig, Når det står [tex]x^2+bx+16[/tex]
Bestem B slik at utrykket blir et fullstendig kvadrat.
Er det 8 som bare passer fordi hvis man hadde hatt -8 ville man fått [tex](x-4)^2\neq (x+4)^2[/tex]
Fordi [tex](x+4)^2\rightarrow (x^2+8x+16)[/tex]
Mens [tex](x-4)^2\rightarrow (x^2-8x+16)[/tex]
Her står jo det +bx, da tolker det som bare postiv verdi for B. Hvis jeg for trekk for dette, er oppgaven dårlig formulert ut i fra mitt skjønn.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
MariMarte

Jeg er enig i at oppgaven kan virke misvisende, men må dessverre si at jeg ikke er enig med deg Drezky.
+(-b) er nemlig bare en annen måte å skrive (-b) på.

Poenget er jo at noe må det stå mellom x^2 og bx og da er det vanlig å sette + for å markere at det er to ledd.
Når det er sagt tror jeg dette vil være svært beskjedne feil (når oppgaven til og med kun gir 1 poeng) som neppe vil skille mellom 5 og 6.

PS: hvor har dere funnet sensorveiledning?
Gjest

MariMarte skrev:Jeg er enig i at oppgaven kan virke misvisende, men må dessverre si at jeg ikke er enig med deg Drezky.
+(-b) er nemlig bare en annen måte å skrive (-b) på.

Poenget er jo at noe må det stå mellom x^2 og bx og da er det vanlig å sette + for å markere at det er to ledd.
Når det er sagt tror jeg dette vil være svært beskjedne feil (når oppgaven til og med kun gir 1 poeng) som neppe vil skille mellom 5 og 6.

PS: hvor har dere funnet sensorveiledning?
her er sensorveiledningen: https://dok.udir.no/DokumenterAndrekata ... riode=Alle
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

På eksamen i dag løste jeg den slik:

[tex](\frac{b}{2})^2=16[/tex]

[tex]\frac{b^2}{4}=16[/tex]

[tex]b^2=64[/tex]

[tex]b=8[/tex]

og

[tex]b=-8[/tex]

Deretter kommenterte og skrev jeg etter utregningen at oppgaveteksten spesifiserer ikke om b > 0 eller om b < 0. Derfor skrev jeg at b = 8 hvis b > 0 og b = -8 hvis b < 0.
På den måten viser man at man er underforstått at oppgaveteksten ikke gir noen initialbetingelse.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

MariMarte skrev:Jeg er enig i at oppgaven kan virke misvisende, men må dessverre si at jeg ikke er enig med deg Drezky.
+(-b) er nemlig bare en annen måte å skrive (-b) på.

Poenget er jo at noe må det stå mellom x^2 og bx og da er det vanlig å sette + for å markere at det er to ledd.
Når det er sagt tror jeg dette vil være svært beskjedne feil (når oppgaven til og med kun gir 1 poeng) som neppe vil skille mellom 5 og 6.

PS: hvor har dere funnet sensorveiledning?
Hvor har du dette fra? Det er uansett dårlig formulert. Jeg tror ikke dette vil skille mellom 5 og 6 nei, men det er dumt å få en "feil", der oppgaven er misvisende.

Kan du komme med andre eksempler hvor dette er relevant eller forekommet? :D
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Drezky skrev:
MariMarte skrev:Jeg er enig i at oppgaven kan virke misvisende, men må dessverre si at jeg ikke er enig med deg Drezky.
+(-b) er nemlig bare en annen måte å skrive (-b) på.

Poenget er jo at noe må det stå mellom x^2 og bx og da er det vanlig å sette + for å markere at det er to ledd.
Når det er sagt tror jeg dette vil være svært beskjedne feil (når oppgaven til og med kun gir 1 poeng) som neppe vil skille mellom 5 og 6.

PS: hvor har dere funnet sensorveiledning?
Hvor har du dette fra? Det er uansett dårlig formulert. Jeg tror ikke dette vil skille mellom 5 og 6 nei, men det er dumt å få en "feil", der oppgaven er misvisende.

Kan du komme med andre eksempler hvor dette er relevant eller forekommet? :D

Jeg, fant et fra eksempeloppgave fra 2015 i 1T. Du hadde rett................................ Utrolig med skipt med sånne dumme dumme feil :cry:
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Spiralmannen

Noen med et komplett løsningsforlsag?
docman

noen som vet poenggrenser?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

1:
2: 12
3: 24
4: 35
5: 45
6: 56
Halden

Noen som vet svaret på oppgave 5? :D
Gjest

På del 1 eller del 2 ?
Halden skrev:Noen som vet svaret på oppgave 5? :D
BongoBarte

Halden skrev:Noen som vet svaret på oppgave 5? :D
(Hva jeg fikk)
Oppgave 5 del 1: x = +-1 (hva må du opphøye 10 i for å få 0.1? svaret er -1)
oppgave 5 del 2: arealet av sirkelen er 3 ganger så stort som arealet av det sorte
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Det er bare x = 1 som er løsningen på oppg 5 del 1. Dette fordi du ikke kan ta logaritmen av ett negativt tall.
Jen

Men oppgaven er jo lg(x^2-0,9). Da kan vel x=-1 være svar?
Svar