Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Fysikkmann97 skrev:Nja, du har ene løsningen. Ett fullstendig kvadrat kan enten skrives som (a-b)^2 eller (a+b)^2. Med mindre oppgaven mener at b-leddet ikke skal være negativt, er det bare 8 som er løsningen, men om du også kan bruke (a-b)^2 så er også -8 en del av løsningen.
Det følger av oppgaven at b skal være positiv, ellers ville det stått ett annet uttrykk!
Jeg leste nettopp i sensorveiledningen at det kreves at man skal ha med begge løsningene for å få full uttelling. Selv sa jeg bare b=8. Tenkte ikke over at de ville ha -8 også, men men...
Nei, nå er jeg sterkt uenig, Når det står [tex]x^2+bx+16[/tex]
Bestem B slik at utrykket blir et fullstendig kvadrat.
Er det 8 som bare passer fordi hvis man hadde hatt -8 ville man fått [tex](x-4)^2\neq (x+4)^2[/tex]
Fordi [tex](x+4)^2\rightarrow (x^2+8x+16)[/tex]
Mens [tex](x-4)^2\rightarrow (x^2-8x+16)[/tex]
Her står jo det +bx, da tolker det som bare postiv verdi for B. Hvis jeg for trekk for dette, er oppgaven dårlig formulert ut i fra mitt skjønn.
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Jeg er enig i at oppgaven kan virke misvisende, men må dessverre si at jeg ikke er enig med deg Drezky.
+(-b) er nemlig bare en annen måte å skrive (-b) på.
Poenget er jo at noe må det stå mellom x^2 og bx og da er det vanlig å sette + for å markere at det er to ledd.
Når det er sagt tror jeg dette vil være svært beskjedne feil (når oppgaven til og med kun gir 1 poeng) som neppe vil skille mellom 5 og 6.
MariMarte skrev:Jeg er enig i at oppgaven kan virke misvisende, men må dessverre si at jeg ikke er enig med deg Drezky.
+(-b) er nemlig bare en annen måte å skrive (-b) på.
Poenget er jo at noe må det stå mellom x^2 og bx og da er det vanlig å sette + for å markere at det er to ledd.
Når det er sagt tror jeg dette vil være svært beskjedne feil (når oppgaven til og med kun gir 1 poeng) som neppe vil skille mellom 5 og 6.
Deretter kommenterte og skrev jeg etter utregningen at oppgaveteksten spesifiserer ikke om b > 0 eller om b < 0. Derfor skrev jeg at b = 8 hvis b > 0 og b = -8 hvis b < 0.
På den måten viser man at man er underforstått at oppgaveteksten ikke gir noen initialbetingelse.
MariMarte skrev:Jeg er enig i at oppgaven kan virke misvisende, men må dessverre si at jeg ikke er enig med deg Drezky.
+(-b) er nemlig bare en annen måte å skrive (-b) på.
Poenget er jo at noe må det stå mellom x^2 og bx og da er det vanlig å sette + for å markere at det er to ledd.
Når det er sagt tror jeg dette vil være svært beskjedne feil (når oppgaven til og med kun gir 1 poeng) som neppe vil skille mellom 5 og 6.
PS: hvor har dere funnet sensorveiledning?
Hvor har du dette fra? Det er uansett dårlig formulert. Jeg tror ikke dette vil skille mellom 5 og 6 nei, men det er dumt å få en "feil", der oppgaven er misvisende.
Kan du komme med andre eksempler hvor dette er relevant eller forekommet?
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
MariMarte skrev:Jeg er enig i at oppgaven kan virke misvisende, men må dessverre si at jeg ikke er enig med deg Drezky.
+(-b) er nemlig bare en annen måte å skrive (-b) på.
Poenget er jo at noe må det stå mellom x^2 og bx og da er det vanlig å sette + for å markere at det er to ledd.
Når det er sagt tror jeg dette vil være svært beskjedne feil (når oppgaven til og med kun gir 1 poeng) som neppe vil skille mellom 5 og 6.
PS: hvor har dere funnet sensorveiledning?
Hvor har du dette fra? Det er uansett dårlig formulert. Jeg tror ikke dette vil skille mellom 5 og 6 nei, men det er dumt å få en "feil", der oppgaven er misvisende.
Kan du komme med andre eksempler hvor dette er relevant eller forekommet?
Jeg, fant et fra eksempeloppgave fra 2015 i 1T. Du hadde rett................................ Utrolig med skipt med sånne dumme dumme feil
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
(Hva jeg fikk)
Oppgave 5 del 1: x = +-1 (hva må du opphøye 10 i for å få 0.1? svaret er -1)
oppgave 5 del 2: arealet av sirkelen er 3 ganger så stort som arealet av det sorte