Matteeksamen 1T, vår 2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Hvordan gikk det folkens? Ble ikke "overrasket" for å si det sånn av oppgavene. Jeg hadde så og si forutsett noen av dem. :D
:D Ble litt tidlig ferdig...
Forum opprettet for diskusjon etter eksamen i 1T
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Kunne du lagt ut oppgavesettet? :)
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:Kunne du lagt ut oppgavesettet? :)
Jeg har dessverre ikke oppgavesettet ute, men håper noen andre kan legge dette ut! En kompis av meg tror jeg tok bilde av det, så jeg kan prøve å få tak i det. :D
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
adafc

Drezky skrev:
Gjest skrev:Kunne du lagt ut oppgavesettet? :)
Jeg har dessverre ikke oppgavesettet ute, men håper noen andre kan legge dette ut! En kompis av meg tror jeg tok bilde av det, så jeg kan prøve å få tak i det. :D
Gikk rett i dass..... Fikk rett og slett panikk og klarte ikke engang oppgave 4 og 5,.. får håpe på 4'er , men tror jammen det blir en 3'er
simoord

adafc skrev:
Drezky skrev:
Gjest skrev:Kunne du lagt ut oppgavesettet? :)
Jeg har dessverre ikke oppgavesettet ute, men håper noen andre kan legge dette ut! En kompis av meg tror jeg tok bilde av det, så jeg kan prøve å få tak i det. :D
Gikk rett i dass..... Fikk rett og slett panikk og klarte ikke engang oppgave 4 og 5,.. får håpe på 4'er , men tror jammen det blir en 3'er
hva hadde du feil på? kan noen forresten legge ut eksamenssettet?
Minimuffins123

Jeg skjønte i hvert fall ikke hva som ble ment med det tauet som satt stramt rundt ekvator. Og så skulle det legges til 20 meter. Ellers var oppgavene lettere enn forventet. Nå skal jeg gå å legge meg :lol:
johnnash

hei jeg har oppgaveheftet hvis noen lurer på noe rundt en spesiell oppgave, legger ikke ut heftet da jeg ikke veit hvordan det er med opphavsrett og slikt.
johnnash

hva fikk folk forresten på den siste oppgaven i del 2? den med sirkelen og det sorte området
fikk at forholdet var 0.62
madag

johnnash skrev:hei jeg har oppgaveheftet hvis noen lurer på noe rundt en spesiell oppgave, legger ikke ut heftet da jeg ikke veit hvordan det er med opphavsrett og slikt.
Det går greit å legge ut eksamenssettet, ettersom udir vil selv gjære dette tilgjengelig om noen dager. Flere personer har lagt ut eksamenssett før, så det vil ikke skade. jeg fikk også det svaret
skogsbjørn123

johnnash skrev:hva fikk folk forresten på den siste oppgaven i del 2? den med sirkelen og det sorte området
fikk at forholdet var 0.62

Jeg fikk at forholdet var 3. Altså at arealet av sirkelen er 3 ganger så stort som arealet av det sorte feltet. Jeg synes dette svaret stemmer bra med figuren. Det ser ut som at det sorte feltet dekker 1/3 av sirkelen.
Gjest

Jeg fikk også at forholdet var 3 på oppg. 5 del 2.
Hva fikk dere på oppg. 4? Jeg fikk 96.

På oppg 13 del 1 skrev jeg at det ville ikke ha mye å si, fordi jorda har så stor omkrets. (altså: nei)

Hva fikk dere på sannsynlighetsoppgaven (oppg. 11)? Jeg sliter alltid med sannsynligheten.. :/
madag

Gjest skrev:Jeg fikk også at forholdet var 3 på oppg. 5 del 2.
Hva fikk dere på oppg. 4? Jeg fikk 96.

På oppg 13 del 1 skrev jeg at det ville ikke ha mye å si, fordi jorda har så stor omkrets. (altså: nei)

Hva fikk dere på sannsynlighetsoppgaven (oppg. 11)? Jeg sliter alltid med sannsynligheten.. :/
Hva gikk oppgaven ut på igjen..?
Gjest

Oppgave 11.
Det er 9 flasker med smoothie i kjøleskapet. 2 av S, 3 av J og 4 av C. Du tar to tilfeldig.

a) P(for at du ikke tar J)

b)P(du tar én S og én C)

c) P(to like flasker)
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:Oppgave 11.
Det er 9 flasker med smoothie i kjøleskapet. 2 av S, 3 av J og 4 av C. Du tar to tilfeldig.

a) P(for at du ikke tar J)

b)P(du tar én S og én C)

c) P(to like flasker)

Det bør vell være slik (kan ha slurvefeil)
[tex]P(ikkej)=\frac{6}{9}*\frac{5}{8}=\frac{5}{12}[/tex]
[tex]P(ensogenc)=\frac{2}{9}*\frac{4}{8}+\frac{4}{9}*\frac{2}{8}=\frac{2}{9}[/tex]
[tex]P(tolikeflasker)=\frac{3}{9}*\frac{2}{8}+\frac{4}{9}*\frac{3}{8}+\frac{2}{9}*\frac{1}{8}=\frac{5}{18}[/tex]
Tror jeg fikk disse svarene.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

madag skrev:
Gjest skrev:Jeg fikk også at forholdet var 3 på oppg. 5 del 2.
Hva fikk dere på oppg. 4? Jeg fikk 96.

På oppg 13 del 1 skrev jeg at det ville ikke ha mye å si, fordi jorda har så stor omkrets. (altså: nei)

Hva fikk dere på sannsynlighetsoppgaven (oppg. 11)? Jeg sliter alltid med sannsynligheten.. :/
Hva gikk oppgaven ut på igjen..?
Svaret på oppg. 4 er helt klart ikke 96.. fant ut det litt for sent!! Er vel 32?
Svar