Noen med en løsningssforslag til eksempeloppgave?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Toutoo

Noen ute med en komplett løsningsforslag - herunder del 2 til matematikk 1t eksamen 2015? Jeg har laget en, men er usikker på svare og å sende dette inn.
:D
Arete
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 17/02-2015 22:58

Jeg har vært i kontakt med utdanningsdirektoratet og fått bekreftet at det ikke finnes en fasit (løsningsforslag) til eksempeloppgavene for eksamen 2015 i noen fag.

Det er altså opp til lærer eller elev å sjekke om svarene er riktige.

Jeg leter også etter løsninger på eksempeloppgavene i S1 for våren 2015.

Jeg har tenkt å regne de ut selv, men vil jo helst sjekke om jeg har regnet riktig. Hvis noen har regnet de ut ville det vært fint om dere kunne dele svarene. På denne måten kan vi jo sjekke svarene med hverandres. :mrgreen:
Sist redigert av Arete den 13/05-2015 14:59, redigert 1 gang totalt.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Arete skrev:Jeg har vært i kontakt med utdanningsdirektoratet og fått bekreftet at det ikke finnes en fasit til eksempeloppgavene for eksamen 2015 i noen fag.
Det er positivt feil. F.eks. i R2 ligger løsningsforslag bak i samme dokument som oppgavene.
Enten er Udir så store at de ikke har kontroll på hva som finnes, eller så er de så pirkete at de har svart deg kune på at det ikke finnes fasir (fasit og løsningsforslag er jo strengt tatt ikke det samme).
Arete
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 17/02-2015 22:58

Lektorn skrev:
Arete skrev:Jeg har vært i kontakt med utdanningsdirektoratet og fått bekreftet at det ikke finnes en fasit til eksempeloppgavene for eksamen 2015 i noen fag.
Det er positivt feil. F.eks. i R2 ligger løsningsforslag bak i samme dokument som oppgavene.
Enten er Udir så store at de ikke har kontroll på hva som finnes, eller så er de så pirkete at de har svart deg kune på at det ikke finnes fasir (fasit og løsningsforslag er jo strengt tatt ikke det samme).
Wow. Det visste jeg ikke. Hvor kan jeg da finne løsningsforslaget til eksempeloppgavene i S1?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Arete skrev: Wow. Det visste jeg ikke. Hvor kan jeg da finne løsningsforslaget til eksempeloppgavene i S1?
Om det finnes til S1 vet jeg ikke, men at det ikke finnes til noen av settene er ihverfall feil.
Arete
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 17/02-2015 22:58

For å gjøre det klart så snakker vi her om eksempeloppgavene som blir publisert av Udir. Det er eksamensforberedelser som Udir publiserer før eksamen. Disse har som regel grønne forsider i motsetning til blå.
Vi snakker ikke om tidligere eksamener eller løsningsforslag til tidligere eksamener.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Arete skrev:Jeg har vært i kontakt med utdanningsdirektoratet og fått bekreftet at det ikke finnes en fasit (løsningsforslag) til eksempeloppgavene for eksamen 2015 i noen fag.

Det er altså opp til lærer eller elev å sjekke om svarene er riktige.

Jeg leter også etter løsninger på eksempeloppgavene i S1 for våren 2015.

Jeg har tenkt å regne de ut selv, men vil jo helst sjekke om jeg har regnet riktig. Hvis noen har regnet de ut ville det vært fint om dere kunne dele svarene. På denne måten kan vi jo sjekke svarene med hverandres. :mrgreen:
Jeg har også noenlunde regnet gjennom oppgavene og har svar. Det hadde vært greit ja å sammenligne svarene. :D Jeg formoder at mange studenter som skal opp til eksamen i 1T, er ute etter en fasit på alle oppgavene (snakker selvfølgelig mest om del 2 ettersom del 1 og litt av del 2 ligger allerede ute som løsningsforslag.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Arete skrev:For å gjøre det klart så snakker vi her om eksempeloppgavene som blir publisert av Udir. Det er eksamensforberedelser som Udir publiserer før eksamen. Disse har som regel grønne forsider i motsetning til blå.
Vi snakker ikke om tidligere eksamener eller løsningsforslag til tidligere eksamener.
Ja det var klart formulert tidligere i tråden også.
Og for dissee grønne heftene merket 2014 ligger det løsningsforslag inne i dokumentet for R2. Det gjør det ikke for R1, men hva status er for de andre fagene vet jeg ikke.

Som du ser lenger opp er det noen som har lagt ut LF for noen av settene her på matematikk.net også.
Svar