privatistekdamen 2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
matematikk 1S
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 174
Registrert: 30/09-2014 18:57

Andre som har lagt merke til hvor mye prisen per fag for privatist har gått opp? Har nærmest doblet seg siden høst. Nå er det 1000,- nytt fag og 2000,- forbedre fag. Er "greit" for de som jobber, men det er uansett svin dyrt for å forbedre fag og å få bedre karakterer til å få seg den utdanningen man vil.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 829
Registrert: 26/04-2012 09:35

matematikk 1S skrev:Andre som har lagt merke til hvor mye prisen per fag for privatist har gått opp? Har nærmest doblet seg siden høst. Nå er det 1000,- nytt fag og 2000,- forbedre fag. Er "greit" for de som jobber, men det er uansett svin dyrt for å forbedre fag og å få bedre karakterer til å få seg den utdanningen man vil.
Samfunnsøkonomisk så er det jo et rent tap at folk bruker år av livet sitt på å forbedre fag for å komme inn på studier det finnes et begrenset antall plasser på. Jeg synes godt forbedringer kan bli enda dyrere enn 2000 kr, men prisen på å ta et fag for første gang burde ikke vært satt opp.
Gjest

Vaktmester skrev:
matematikk 1S skrev:Andre som har lagt merke til hvor mye prisen per fag for privatist har gått opp? Har nærmest doblet seg siden høst. Nå er det 1000,- nytt fag og 2000,- forbedre fag. Er "greit" for de som jobber, men det er uansett svin dyrt for å forbedre fag og å få bedre karakterer til å få seg den utdanningen man vil.
Samfunnsøkonomisk så er det jo et rent tap at folk bruker år av livet sitt på å forbedre fag for å komme inn på studier det finnes et begrenset antall plasser på. Jeg synes godt forbedringer kan bli enda dyrere enn 2000 kr, men prisen på å ta et fag for første gang burde ikke vært satt opp.
Jeg skal helt ærlig innrømme at jeg blir meget fornærmet hver gang noen sier slikt, men samtidig sier det mye om personen som sier slikt. Når folk forbedrer en karakter, så tror de fleste at personen har fått karakteren 1,2,3. Det finnes nemlig en god del som meg som ønsker å få den karakteren man skal ha i forhold til det man selv vet man kan. Der kommer karakteren 5 inn, hvor den gis på et blunk når en elev som meg alltid får til de vanskeligste oppgavene, men som har overtenkt en mye enklere oppgave (kanskje flere) her og der, og dermed brukt for mye tid og slurver på andre oppgaver. Da bankes 6'eren vekk, enkelt og greit. Jeg tipper sensorene som retter tenker hm ,jaja, kjipt, og skriver 5 med en kraftig rød farge. Hva er så årsaken til at en del som har 5 ønsker 6 og tar opp igjen? Jo, jeg leste engang at du synes 5'er privatister er merkelige. Grunnen er at i dag har samfunnet utviklet seg enormt og forandret seg altfor mye på den måten at tenkemåten vår er helt annerledes. Man piner seg selv gang på gang på gang fordi man gjorde den lille håpløse feilen her og der, når man vet at man har en ufattelig god forståelse for de mest kompliserte tingene o.l og dermed blir 5 i standpunkt/eksamen låst. Uansett, et av poengene mine også er at for mange retninger krever særdeles høye poengsummer (Logisk), siv. ing på NTNU osv. selv om karakterkravet er bare 4 i R2. Staten hover uansett ufattelige summer på ulike andre utgifter og skatt. Problemet er at slike idiotiske politikere har bakdelen (unnskyld meg) full av penger og andre ressurser, så hvorfor ikke øke avgiftene/gebyrer her og der? De kan heller sette seg inn i den samme situasjonen, og se hvor mye 2000 kr faktisk er. Kanskje er det for å motivere folk til å jobbe enda hardere? Hm, mange av disse tror egentlig at det handler om at folk "slækker" og bare stryker. Jeg kjenner til flere personer her på skolen min som har strøket i S1 to ganger, sist vår og høst. Disse jobbet til de svettet, det så jeg nemlig og jeg prøvde å hjelpe dem så mye jeg hadde tid til, men noen mennesker klarer bare ikke å forstå noen ting, og det har vi alle opplevd på ulike plan, enten det er realfag, samfunnsfag eller noe helt annet.

Jeg mener langt ifra å angripe deg eller noe slikt, men bare si litt om saken. Det er liksom min versjon. Jeg er en av x mange. Kanskje du er lærer eller har vært lærer? Elev har du uten tvil vært, og jeg vet ikke hvordan det var på din tid, men ungdom, og generelt alle mennesker utsettes for stress og flere og flere plikter hver eneste dag.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nå må du velge. Du oppsøker privatskoler med full viten om at alt som er privatisert, koster mer. Norge er et kapitalistisk land, og prisene lander der bedrifter føler de kan tjene mest. Nå er det slik at privatister er i mangfold, og da er det mye kjøtt om beinet for privatskolene.

I stedet for å forbedre en femmer, kanskje du burde se på andre måter å forbedre CV'en eller skoleplassøknaden på?
Bilde
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Hvor mange ganger synes @Gjest det er OK å ta opp samme faget for å prøve å få 6? Hvis det er en liten fillefeil bør vel en gang være tilstrekkelig eller?

Ett problem med privatiskeksamen er at antallet har eksplodert de siste årene. I Oslo og Trondheim (og sikker andre byer) er det voksende utfordringer med å få gjennomført muntligeksamen, både pga. tid og pga. mangel på sensorer. Å doble prisen er helt sikkert et virkemiddel for å bremse denne veksten.
Gjest skrev:Uansett, et av poengene mine også er at for mange retninger krever særdeles høye poengsummer (Logisk), siv. ing på NTNU osv. selv om karakterkravet er bare 4 i R2.
Hvorfor tror du karakterkravet er så hardt som det er?
Gjest

Lektorn skrev:Hvor mange ganger synes @Gjest det er OK å ta opp samme faget for å prøve å få 6? Hvis det er en liten fillefeil bør vel en gang være tilstrekkelig eller?

Ett problem med privatiskeksamen er at antallet har eksplodert de siste årene. I Oslo og Trondheim (og sikker andre byer) er det voksende utfordringer med å få gjennomført muntligeksamen, både pga. tid og pga. mangel på sensorer. Å doble prisen er helt sikkert et virkemiddel for å bremse denne veksten.
Gjest skrev:Uansett, et av poengene mine også er at for mange retninger krever særdeles høye poengsummer (Logisk), siv. ing på NTNU osv. selv om karakterkravet er bare 4 i R2.
Hvorfor tror du karakterkravet er så hardt som det er?
Jeg vil ikke si at 4 i R2 er hardt, i hvertfall ikke sammenliknet med poengsummene som skal til for å sikre studieplassen.
Jeg hadde selv vært mer tilfreds hvis den hadde blitt satt på 5, men men, det er uansett ingen grunn i å diskutere.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Når jeg brukte ordet "karakterkravet" så tenkte jeg på hvilke karakterer du faktisk må ha for å komme inn (som jeg antar du mente i den setningen jeg refererte). Det karakterkravet er sykt hardt på en god del studier, og jeg har en teori på hvorfor det er slik. Har du?
matematikk 1S
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 174
Registrert: 30/09-2014 18:57

Så er det flere som vil skaffe seg ekstra studiepoeng. S1 var ikke så vanskelig(bortsett fra at det var første matte eksamen i videregående fag og brukte for lang tid per oppgave), men det bør nesten bare være positivt for de som vil jobbe mye med fag og få bra med poeng for å få en utdanning og etterhvert jobb man trives med og kan fortsette med samme jobben(forhåpentligvis) til man er pensjonist. Akkurat det bør være vinst for både hele samfunnet og i tillegg den sektoren man vil jobbe i. Det koster å bytte ut arbeidstakere. Er " greit" med pris justering, men hadde selv tatt 1 fag ekstra i stedet for kun 1 hvis det ikke var for prisen og hadde kanskje vært et hakk nærmere en bedre poengsum oppunder kvoten i stedet for å antakeligvis ta 3 årig studie først som jeg ikke vil ha særlig brukt for(som da vil inneholde en privatist eksamen per halvår i tillegg til studiet) og så søke på det aktuelle studiet(3 årig, ny bachelor) som jeg faktisk vil jobbe med etter utdanningen og frem til pensjonsalder. Er sikkert flere som gjør det samme...
Svar