Mattehjelp

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Jegtrengervissthjelp

Hei! Jeg sliter veldig med sannsyn, spesielt uordnet og ordnet sannsyn. Har fortstått det slik at man skal bruke ordnet når rekkefølgen har noe å si (men når har den egentlig noe å si???)
Jeg har en oppgave der jeg ikke aner om jeg skal bruke ordnet eller uordnet..
a) Syv venner skal sitte ved siden av hverandre på kino, på hvor mange måter kan de sitte?
b) Fire av vennene skal hente brus til hele vennegjengen, på hvor mange måter kan disse velges ut?

Blir utrolig glad for hjelp, og hadde også betydd mye om noen kunne forklare meg hvordan jeg kan vite hvilken metode jeg skal bruke. :D
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Rekkefølgen har noe å si (ordnet) hvis utfallene 1234 og 4321 er to forskjellige utfall. Eksempel på dette er passord, pin-kode, bingo-spill osv.
Rekkefølgen har ikke noe å si (uordnet) hvis de to ufallene over er samme utfall. Eksempel på dette er lotto-tipping.
dettevarvanskelig

Er oppgaven som omhandler huset og hytten som har økt i verdi, hentet fra Sigma R1? Noen som kan hjelpe meg. pliiis
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

"... oppgaven om huset og hytten ... " er veldig vanskelig å hjelpe deg med.
Ta med (hele) oppgaven og vis hva du har prøvd selv, så får du nok hjelp.
Markuggen

Et hus koster 3 000 000 kr, og verdien stiger 8 % per år.
En hytte koster 500 000 kr og verdien stiger 20 % per år.

- Finn ut når huset og hytten har økt like mye i verdi???

Trenger å finne riktig lærebok denne oppg stammer fra.(ikke hvordan man løser den). Det er en R1 oppg. Tror den kommer fra sigma R1. Noen som kan hjelpe?? Takk for de som kan
Svar