R1 eksamen vår 2013 løsning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Steinbiten
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 09/04-2013 09:25
Sted: Trondheim

Noen som har lyst til å lage løsningsforslag? :)
Kan hive opp et par grafer jeg brukte på eksamen iaffal, overraskende enkel eksamen imo.

Grafer
1: Oppgave 1
2: oppgave 3 a,b
3: oppgave 4b
4: oppgave 4c

sensorveiledning, R1 ligger her(under sensorveiledning dadada)

div oppgaver som jeg husker i hodet:
På oppgave 5c(del2) fikk jeg 3 eller 10
Sist redigert av Steinbiten den 29/05-2013 15:30, redigert 1 gang totalt.
damc
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 01/02-2012 15:01
Sted: kollemo
Kontakt:

Kan noen også legge ut selve Eksamen?
Damc
Bilde
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Grafene du postet virker kjente. Fikk også 3 eller 10 sorte kuler på oppgave 5c (del 2). På oppgave 5 a) og b) ble vel svarene hendoldsvis P(A)=8/15 og P(B)=7/15 (eller omvendt?). Videre mener jeg å huske å ha fått at k=1/2 og at t=3 (eller omvendt?) på en av vektoroppgavene på del 1. Både arealet og omkretsen av den innskrevne firknaten var størt når x=y, altså når det var et kvadrat. Droppet siste oppgave (del 2), og fokuserte heller på å finne evenutelle slurvefeil. Av det jeg har hørt, skal imidlertid svaret være x=n.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Heisann,

Hva synes dere om eksamen?

Jeg følte at jeg gjorde det veldig bra på Del 1, bortsett fra at jeg 1) Ikke fikk tid til å løse nest siste deloppgave; 2) Fikk et brøksvar for k og t på vektoroppgaven, som jeg er usikker på om var rett. Fikk ikke tid til å utføre kontroll på det.

Noen som husker hva slags svar de fikk på den vektoroppgaven?

På Del 2 synes jeg også det meste var ganske enkelt og jeg brukte knapt boken, men, jeg ble sittende og knote en del mer enn jeg burde på oppgaven med vektorfunksjonen. Fikk til alt til slutt (tror jeg), men brukte alt for lang tid.

Dette resulterte i at jeg fikk gjort bare deloppgave a) på nest siste oppgave og fikk ikke tid til de to siste på første oppgave i Del 2.

Første oppgave i Del 2 irriterer det meg at jeg ikke nailet, men jeg så ikke den umiddelbart, så jeg gikk umiddelbart videre til oppgave 2. Skjønte den når jeg gikk tilbake og så nullpunktene, men da var det for sent.

Alt i alt håper jeg på en femmer, men regner med det blir en firer.

Synes nivå og arbeidsmengde var akseptabelt. Har bare meg selv å takke for at jeg ikke ble ferdig ved at jeg somlet på den vektorfunksjonoppgaven. :D
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Har laget et løsningsforslag som ligger vedlagt. :)
Vedlegg
Losning R1 V13.pdf
(1.54 MiB) Lastet ned 2233 ganger
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Johan Nes skrev:Heisann,

Hva synes dere om eksamen?

Jeg følte at jeg gjorde det veldig bra på Del 1, bortsett fra at jeg 1) Ikke fikk tid til å løse nest siste deloppgave; 2) Fikk et brøksvar for k og t på vektoroppgaven, som jeg er usikker på om var rett. Fikk ikke tid til å utføre kontroll på det.

Noen som husker hva slags svar de fikk på den vektoroppgaven?

På Del 2 synes jeg også det meste var ganske enkelt og jeg brukte knapt boken, men, jeg ble sittende og knote en del mer enn jeg burde på oppgaven med vektorfunksjonen. Fikk til alt til slutt (tror jeg), men brukte alt for lang tid.

Dette resulterte i at jeg fikk gjort bare deloppgave a) på nest siste oppgave og fikk ikke tid til de to siste på første oppgave i Del 2.

Første oppgave i Del 2 irriterer det meg at jeg ikke nailet, men jeg så ikke den umiddelbart, så jeg gikk umiddelbart videre til oppgave 2. Skjønte den når jeg gikk tilbake og så nullpunktene, men da var det for sent.

Alt i alt håper jeg på en femmer, men regner med det blir en firer.

Synes nivå og arbeidsmengde var akseptabelt. Har bare meg selv å takke for at jeg ikke ble ferdig ved at jeg somlet på den vektorfunksjonoppgaven. :D
Synes, som deg, at Del 1 var grei skuring. Knotet en del på den vektoroppgaven der du skulle finne k og t. Fikk først et par merkelige brøker, men regnet så over og fikk verdiene 1/2 og 3 (hvilket virker mer logisk). Siste oppgave på Del 1 var vel der du skulle vise at arealet av den blå månen var lik arealet av halve trekant ABC? I såfall: Det var ikke en veldig vanskelig oppgave, men krevde mange mellomregninger og mye å holde styr på.

Nest site oppgave på Del 2, der du bare rakk deloppgave a), var vel sannsynlighetsoppgaven? Syn du ikke rak b) når du først hadde klart a: P(B)=1-P(A). På deloppgave c) måtte du sette opp en likning. Løste du den ville du få x=3 og x=10 til svar.

Hva var første oppgave Del 2 igjen? Var det er du skulle ut fra grafen til en funksjon, forklare hva uttryket til funksjonen var?
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

claves skrev:Har laget et løsningsforslag som ligger vedlagt. :)
Det var raskt! :)

Går du god for svarene?

Har kikket raskt og allerede funnet et par feil jeg sannsynligvis har gjort, så nå orker jeg ikke se mer. Skal bare vente på sensuren. :D
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Jobber som lærer, så har hatt tilgang til eksamenen siden i dag tidlig. Har tatt et par timer å lage løsningsforslaget. :)

Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at alt er riktig, men jeg tror ikke det skal være mange feil.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

skf95 skrev:Synes, som deg, at Del 1 var grei skuring. Knotet en del på den vektoroppgaven der du skulle finne k og t. Fikk først et par merkelige brøker, men regnet så over og fikk verdiene 1/2 og 3 (hvilket virker mer logisk). Siste oppgave på Del 1 var vel der du skulle vise at arealet av den blå månen var lik arealet av halve trekant ABC? I såfall: Det var ikke en veldig vanskelig oppgave, men krevde mange mellomregninger og mye å holde styr på.

Nest site oppgave på Del 2, der du bare rakk deloppgave a), var vel sannsynlighetsoppgaven? Syn du ikke rak b) når du først hadde klart a: P(B)=1-P(A). På deloppgave c) måtte du sette opp en likning. Løste du den ville du få x=3 og x=10 til svar.

Hva var første oppgave Del 2 igjen? Var det er du skulle ut fra grafen til en funksjon, forklare hva uttryket til funksjonen var?
Da knotet vi på det samme. :)

Jeg også fikk merkelige brøker, begynte å stresse som f'**n, tok noen dype pust, gjorde det igjen og fikk samme svar. Eller, jeg fikk i hvert fall brøk på et av de. Kanskje jeg ikke så at jeg kunne forkorte, men regner med det var feil.

Ser nå at jeg har gjort rett på sannsynlighetsoppgaven ut fra løsningsforslaget, men ble ikke ferdig nei.

Første oppgave var å forklare hvorfor funksjonen f var delelig på (x-1)(x+1)(x+3). Mulig det var noen andre verdier. Så etterpå at det var nullpunktene, men tok ikke den med en gang. Videre skulle man vel utlede en tangent eller noe og finne skjæringspunkt, men det gikk litt for kjapt.

På den vektoroppgaven i del 2, regnet dere ut krysningspunktet eller tok dere grafisk løsning?

Oppgaveteksten var ikke helt tydelig, så jeg løste det grafisk i Geogebra. Forklarte også hvordan jeg ville gjort det med regning kort, men av skrekk etter likningssettet i Del 1 tok jeg ikke sjangsen på det. :D
Steinbiten
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 09/04-2013 09:25
Sted: Trondheim

Svært bra løsningsforslag claves! takk :)
Johan: på oppgave 2 brukte jeg at y' i v(t) er null når det er enten et toppunkt eller bunkpunkt
edit: omtrent samme fremgangsmåte som i claves sitt løsningsforslag
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

claves skrev:Har laget et løsningsforslag som ligger vedlagt. :)
Har du mulighet til å legge ut selve oppgavesettet også?
krilli
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 29/05-2013 15:34

Supert løsningsforslag. Takk :D
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Oppgaven ligger nå på http://matematikk.net/side/Mal:R1_Hovedside/Eksamen

Det er bare en scannet utgave enn så lenge, men jeg håper at noen med kontakter i udir får tilgang på originalen etter hvert :)

Håper det er greit at jeg lenker til løsningsforslaget til claves på wikien.
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Det går helt fint, lenk i vei.

Ser at jeg ikke har gjort hele oppgave 1 på del 2. Fikser det i morra, så laster jeg opp fila på nytt. :)
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

claves skrev:Det går helt fint, lenk i vei.

Ser at jeg ikke har gjort hele oppgave 1 på del 2. Fikser det i morra, så laster jeg opp fila på nytt. :)
Du har heller ikke gjort oppgave 8 b) - en relativt enkel oppgave, men som krever mye (mellom)regning.
Svar