R1, R2 og 2FY vår 2012 - Gode ressurser for selvstudium?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Du kommer langt i kjemi så lenge du kan logaritmer.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Takker, folkens.

Er Fysikk 1 i større grad et regnefag enn Kjemi 1?

Skal stikke innom bokhandleren og bla litt i bøkene i morgen og se om det ser overkommelig ut. Fysikk må jeg uansett ha, kjemi blir en bonus.

En annen ting.

Hvor mye overlapp er det egentlig mellom 1T, R1 og R2?

Det er egentlig her jeg er mest bekymret, ikke fordi jeg ikke tror jeg er smart nok, men fordi jeg vet at matematikk er et modningsfag som krever tid og mye regning for å bli flink. Usikker på hvor mye tid jeg får etter jul, så jeg er litt stresset.

En ting er å stå, men med tanke på videre studier, så har jeg lyst å legge et godt fundament og faktisk gjøre det bra. :D
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Bla litt i bøkene og se hva du syntes. Fysikk 1 og R1 er vanskelige fag, det samme er kjemi. Det langt i fra umulig å ta alle sammen på et halvt år, men det krever streng selvdisiplin og mye regning. Jeg vil og si at om en ikke tar ting raskt, kan det bli tungt å ta alle tre.

I mine øyne fra det jeg har hørt og erfart så er Kjemi 30%, regning 40% forståelse og resten er ren pugging.
I fysikk er det mye regning, ca like mye forståelse og mindre ren skjær pugging.

Jeg vil si at både fysikk og kjemi, krever en lengre modningsprosses enn hva matematikk gjør. Da en må ha det matematiske fundamentet i orden. Ikke nødvendigvis fordi regningen er så vanskelig, men det å klare å tenke logisk angående oppgaver, og forstå hva en driver med krever modning. Både kjemi og fysikk inneholder svært mye tekstoppgaver som må tolkes. Finne ut hvilke formler en skal benytte seg av og slikt, som igjen krever forståelse.

Se om du klarer kjemi, og ser det tungt ut ville jeg anbefalt deg å arbeide beinhardt med fysikk og matematikk. Har du tenkt å benytte på et universitet vil dette være vanskelig om en ikke har fundamentet på plass ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Nebuchadnezzar skrev:Se om du klarer kjemi, og ser det tungt ut ville jeg anbefalt deg å arbeide beinhardt med fysikk og matematikk. Har du tenkt å benytte på et universitet vil dette være vanskelig om en ikke har fundamentet på plass
Takk for input.

Du mener å begynne med kjemi ved siden av alt det andre og så heller droppe det om jeg ikke greier det?

For det er matematikk og fysikk jeg trenger for å komme inn. Kjemi er også påkrevd i en linje jeg har lyst på, men usikker på om jeg kommer i mål. Tar det derfor som en bonus.

Jeg er så gammel nå at jeg ikke har tid til å utsette det noe lengre. Det spørs om jeg må prøve å få studert fulltid neste halvår for å ha en mulighet her.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Johan Nes skrev:Hvor mye overlapp er det egentlig mellom 1T, R1 og R2?
Bumper denne.

Og er Sigma fortsatt den mest populære boken for egenstudium i R1?
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Det er vel ingenting du lærer i 1T som ikke brukes i R1 eller R2.

Du kan klare deg uten geometri, sannsynlighet og en del funksjonslære fra R1 dersom du skal ta R2.
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Jeg kan anbefale deg å sitte ned på et stille rom på det lokale biblioteket (litt på grunn av stemningen og kravet om stillhet) og bare begynne å gjøre oppgaver i fysikk og matematikk. Det kan bli ganske belastende/intenst å forstå så mye materiale på et så kort tidsrom, men det er uhyre effektivt.

Ellers anbefaler jeg deg å hele tiden notere deg spørsmål/emner underveis du ikke forstår, og så spørre her eller søke opp temaet på khan academy.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Hoksalon skrev:Jeg kan anbefale deg å sitte ned på et stille rom på det lokale biblioteket (litt på grunn av stemningen og kravet om stillhet) og bare begynne å gjøre oppgaver i fysikk og matematikk. Det kan bli ganske belastende/intenst å forstå så mye materiale på et så kort tidsrom, men det er uhyre effektivt.

Ellers anbefaler jeg deg å hele tiden notere deg spørsmål/emner underveis du ikke forstår, og så spørre her eller søke opp temaet på khan academy.
Noterer meg den. Kommer til å prøve på dette! Spent på jobbsituasjon over jul, men det må gå på et vis. Har fått veldig mange gode råd nå. :)

Jeg ser at mange nevner Sigma bøkene her inne som gode læreverk.

Personlig er jeg litt skuffet over Sigma i 1T. Mye er bra, men av og til tar de ting litt kjapt og litt for gitt etter min mening.

Har lest mye bra om Sinus bøkene, så jeg vurderer å prøve disse for R1?

Ellers ser det ut som om Ergo bøkene vant runden når det gjelder fysikk, selv om RomStoffTid virker bra også.

Jeg fant ut at jeg ikke trenger kjemi for å komme inn på den linjen jeg vurderer, men det er sterkt anbefalt. Har sjekket pensum og kjemi er ikke introdusert før andre semester, så da vil jeg få tid til å lese meg opp litt ved siden av.

Jeg må uansett få på plass R1, R2 og Fysikk 1. :shock:
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Hoksalon skrev:Jeg kan anbefale deg å sitte ned på et stille rom på det lokale biblioteket (litt på grunn av stemningen og kravet om stillhet) og bare begynne å gjøre oppgaver i fysikk og matematikk. Det kan bli ganske belastende/intenst å forstå så mye materiale på et så kort tidsrom, men det er uhyre effektivt.

Ellers anbefaler jeg deg å hele tiden notere deg spørsmål/emner underveis du ikke forstår, og så spørre her eller søke opp temaet på khan academy.
Noterer meg den. Kommer til å prøve på dette! Spent på jobbsituasjon over jul, men det må gå på et vis. Har fått veldig mange gode råd nå. :)

Jeg ser at mange nevner Sigma bøkene her inne som gode læreverk.

Personlig er jeg litt skuffet over Sigma i 1T. Mye er bra, men av og til tar de ting litt kjapt og litt for gitt etter min mening. Jeg leste også en bruker på et annet forum som hevdet at det nesten var umulig å bruke Sigma for egenstudium.

Har lest mye bra om Sinus bøkene, så jeg vurderer å prøve disse for R1? Skal stikke innom Norli og bla litt i de.

Ellers ser det ut som om Ergo bøkene vant runden når det gjelder fysikk, selv om RomStoffTid virker bra også.

Jeg fant ut at jeg ikke trenger kjemi for å komme inn på den linjen jeg vurderer, men det er sterkt anbefalt. Har sjekket pensum og kjemi er ikke introdusert før andre semester, så da vil jeg få tid til å lese meg opp litt ved siden av.

Jeg må uansett få på plass R1, R2 og Fysikk 1. :shock:
lol2017

Hei
mitt tips er at dere jobber med faget ved å reigne mange oppgaver men minst ikke glemme
at å löse eksamen oppgaver det er guldt å löse för eksamen kommer derfor. :twisted:
Svar