R1, R2 og 2FY vår 2012 - Gode ressurser for selvstudium?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

krje1980 skrev:Jeg leser gjennom vgs-pensum i fysikk for tiden, og bruker ERGO-bøkene. Disse er jeg veldig fornøyd med. Stoffet er forklart veldig pedagogisk og bra, og bøkene inneholder enormt med fine bilder og illustrasjoner. Oppgavebøkene som følger grunnbøkene er også meget bra og inneholder masse gode oppgaver av ulike vanskelighetsgrad.
Jeg leste litt i begge, hehe. :)

ERGO er bedre til å forklare utregninger, har flere eksempler og bedre oppgaver. I tillegg har de mange faktarammer med utdypning av forskjellige temaer. Eneste mulige ulempen jeg kan komme på er at alle rammene gjør teksten noe oppstykket. Forklaringene er også mer pedagogiske her. Anbefaler egentlig disse fremfor RomStoffTid, selv om kanskje den serien kan føles mer lettlest.

RomStoffTid har mer tekst og færre eksempler, men er ellers ganske bra de også. Grunnen til at jeg brukte disse mest var at det var de jeg fikk tak i først.
Sist redigert av mstud den 04/03-2012 18:14, redigert 1 gang totalt.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
helmidt
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/01-2012 20:44

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på http://ndla.no/nb/node/57933
Her har de gratis lærebok i både 1T og R1. R2 kommer ut snart, tror jeg.
Det kan virke litt kronglete til å begynne med, med alle filene osv. Fordelen med dette læreverket er at det er gratis + at man har fullstendig løsningsforslag til alle oppgavene. Dette medfører at man forstår hvordan man kommer frem til svarene i oppgavene. Dette er til utrolig stor hjelp!
Dette kan ofte kjøpes på læreboken sitt nettsted, men det koster jo penger.

Oppgaver, løsningsforslag og teoridokument kan lastes ned.

Her er det også gamle eksamener som er lagt ut. Det er viktig å trene seg i eksamensoppgaver. Dette er ofte annerledes enn vanlige oppgaver. Man må lære seg til å anvende stoffet.
Men eksamensoppgaver bør gjøres til slutt, når man føler at man har kontroll på stoffet.

Jeg vil også anbefale ERGO bøkene i fysikk. Har ikke brukt noen andre, men synes at det var gode bøker. Her står det mange gode og forklarende regneeksempler. Men husk at i Fysikk 1 er det muntlig eksamen, og det går mest i å forklare stoffet.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

helmidt skrev:Jeg vil anbefale deg å ta en titt på http://ndla.no/nb/node/57933
Her har de gratis lærebok i både 1T og R1. R2 kommer ut snart, tror jeg.
Det kan virke litt kronglete til å begynne med, med alle filene osv. Fordelen med dette læreverket er at det er gratis + at man har fullstendig løsningsforslag til alle oppgavene. Dette medfører at man forstår hvordan man kommer frem til svarene i oppgavene. Dette er til utrolig stor hjelp!
Dette kan ofte kjøpes på læreboken sitt nettsted, men det koster jo penger.

Oppgaver, løsningsforslag og teoridokument kan lastes ned.

Her er det også gamle eksamener som er lagt ut. Det er viktig å trene seg i eksamensoppgaver. Dette er ofte annerledes enn vanlige oppgaver. Man må lære seg til å anvende stoffet.
Men eksamensoppgaver bør gjøres til slutt, når man føler at man har kontroll på stoffet.

Jeg vil også anbefale ERGO bøkene i fysikk. Har ikke brukt noen andre, men synes at det var gode bøker. Her står det mange gode og forklarende regneeksempler. Men husk at i Fysikk 1 er det muntlig eksamen, og det går mest i å forklare stoffet.
OK, ikke glem at en kan fint få regneoppgaver på muntlig eksamen i Fysikk 1 også, det fikk hvert fall jeg. 3 regneoppgaver og 2 tekstopppgaver som jeg skulle finne svaret på under forberedelsestiden. Det varierer imidlertid ganske mye med hvem en får som eksaminator/sensor og hvilket opplegg de har...
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Tusen hjertelig for alle gode svar. Overveldende! :)

Ja, jeg er klar over at det kommer nok til å bli ganske travelt. Strategien blir da å begynne med 1T denne uka og så R1. Jeg innser at det kommer til å bli ganske tøft, men jeg må bare begynne å se hvordan det går. Er oppmeldt i eksamen, så nå må det bare gå. :)

Usikker på hvordan jeg skal legge opp fysikkarbeidet, men jeg må vel bare begynne å bla i boken etterhvert. Frykter litt den praktiske eksamenen. Er det lurt å melde seg opp til et laboratoriekurs? Finnes det? Så noe om det på Sonans sine sider.

Grunnen til at jeg gikk utifra at det i det hele tatt er mulig er at på forkurs så går de gjennom samme pensum og tar eksamen i løpet av 2 intensive sommermåneder. Føler meg også rimelig matematisk litterær, selv om det er en del som må repeterest først.

Takk igjen! :D
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Før jeg går til sonans ville jeg anbefalt deg å ringt litt rundt til videregående skoler og spørre om det er muligheter for labforsøk

Enten så har skolene voksenopplæring med lab, eller du kan være med på labforsøk. Slik var det på min gammle skole

Dette er ofte mye billigere enn å for eksempel sonans, og er et alternativ som bør utforskes

Hvor nødvendig det er å gjennomføre forsøkene poå forhånd vet jeg lite om, da jeg aldri har vært privatist i fysikk. Utifra det vår lærer sa, var det viktigste å vite hvordan forsøket fungerte og å sette det opp. Da det ikke er tid til å gjennomføre selve forsøket
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Johan Nes skrev:Tusen hjertelig for alle gode svar. Overveldende! :)

Ja, jeg er klar over at det kommer nok til å bli ganske travelt. Strategien blir da å begynne med 1T denne uka og så R1. Jeg innser at det kommer til å bli ganske tøft, men jeg må bare begynne å se hvordan det går. Er oppmeldt i eksamen, så nå må det bare gå. :)

Usikker på hvordan jeg skal legge opp fysikkarbeidet, men jeg må vel bare begynne å bla i boken etterhvert. Frykter litt den praktiske eksamenen. Er det lurt å melde seg opp til et laboratoriekurs? Finnes det? Så noe om det på Sonans sine sider.

Grunnen til at jeg gikk utifra at det i det hele tatt er mulig er at på forkurs så går de gjennom samme pensum og tar eksamen i løpet av 2 intensive sommermåneder. Føler meg også rimelig matematisk litterær, selv om det er en del som må repeterest først.

Takk igjen! :D
De eneste som tilbyr kun laboratoriekurs og ikke teori+forsøk, er Bjørknes et sted på Østlandet.

Ellers mye billigere løsning Nebuchadnezzar foreslo.

Forkurs har ikke med hele pensum i R2, og de går ikke fullt så dypt inn i alt i forkurs bøkene. Er på en måte en slags "skumme fløten" variant av videregående matematikken.

I Naturfag og i Kjemi 1+2 måtte jeg gjøre forsøk på eksamen.
I nat.fag + kjemi 1, lite forsøk: dryppe sammen noe greier.

I kjemi 2: titrering. Alle inne & gjorde forsøk samtidig i ca. en halv time før resten av eksamineringen begynte.

Til privatisteksamen i Fysikk 2, er det satt av ekstra tid for at alle skal få gjort forsøk. (Ofte er der slik at alle gjør forsøket samtidig først, slik jeg hadde i kjemi 2).

I fysikk 1 slapp jeg å gjøre forsøk bare snakket om det, men i eksamensinstruksen jeg har fått hvert halvår fra Eksamenskontoret står det:
Realfag: Kandidaten skal utføre forsøk, unntaket er Biologi 2, hvor kandidaten skal utføre eller beskrive forsøk
.

Min erfaring er imidlertid at vanligvis er forsøk i nivå 1 realfagene så pass lite komplisert at man kan gjøre dem ok uten å ha gjort dem før. (I alle fall hvis ikke man er uheldig og får det værste mulige).
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Johan Nes skrev:Tusen hjertelig for alle gode svar. Overveldende! :)

Ja, jeg er klar over at det kommer nok til å bli ganske travelt. Strategien blir da å begynne med 1T denne uka og så R1. Jeg innser at det kommer til å bli ganske tøft, men jeg må bare begynne å se hvordan det går. Er oppmeldt i eksamen, så nå må det bare gå. :)

Usikker på hvordan jeg skal legge opp fysikkarbeidet, men jeg må vel bare begynne å bla i boken etterhvert. Frykter litt den praktiske eksamenen. Er det lurt å melde seg opp til et laboratoriekurs? Finnes det? Så noe om det på Sonans sine sider.

Grunnen til at jeg gikk utifra at det i det hele tatt er mulig er at på forkurs så går de gjennom samme pensum og tar eksamen i løpet av 2 intensive sommermåneder. Føler meg også rimelig matematisk litterær, selv om det er en del som må repeterest først.

Takk igjen! :D
De eneste som tilbyr kun laboratoriekurs og ikke teori+forsøk, er Bjørknes et sted på Østlandet.

Ellers mye billigere løsning Nebuchadnezzar foreslo.

Forkurs har ikke med hele pensum i R2, og de går ikke fullt så dypt inn i alt i forkurs bøkene. Er på en måte en slags "skumme fløten" variant av videregående matematikken.

I Naturfag og i Kjemi 1+2 måtte jeg gjøre forsøk på eksamen.
I nat.fag + kjemi 1, lite forsøk: dryppe sammen noe greier.

I kjemi 2: titrering. Alle inne & gjorde forsøk samtidig i ca. en halv time før resten av eksamineringen begynte.

Til privatisteksamen i Fysikk 2, er det satt av ekstra tid for at alle skal få gjort forsøk. (Ofte er der slik at alle gjør forsøket samtidig først, slik jeg hadde i kjemi 2).

I fysikk 1 slapp jeg å gjøre forsøk bare snakket om det, men i eksamensinstruksen jeg har fått hvert halvår fra Eksamenskontoret står det:
Realfag: Kandidaten skal utføre forsøk, unntaket er Biologi 2, hvor kandidaten skal utføre eller beskrive forsøk
.

Min erfaring er imidlertid at vanligvis er forsøk i nivå 1 realfagene så pass lite komplisert at man kan gjøre dem ok uten å ha gjort dem før. (I alle fall hvis ikke man er uheldig og får det værste mulige).
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Johan Nes skrev:Tusen hjertelig for alle gode svar. Overveldende! :)

Ja, jeg er klar over at det kommer nok til å bli ganske travelt. Strategien blir da å begynne med 1T denne uka og så R1. Jeg innser at det kommer til å bli ganske tøft, men jeg må bare begynne å se hvordan det går. Er oppmeldt i eksamen, så nå må det bare gå. :)

Usikker på hvordan jeg skal legge opp fysikkarbeidet, men jeg må vel bare begynne å bla i boken etterhvert. Frykter litt den praktiske eksamenen. Er det lurt å melde seg opp til et laboratoriekurs? Finnes det? Så noe om det på Sonans sine sider.

Grunnen til at jeg gikk utifra at det i det hele tatt er mulig er at på forkurs så går de gjennom samme pensum og tar eksamen i løpet av 2 intensive sommermåneder. Føler meg også rimelig matematisk litterær, selv om det er en del som må repeterest først.

Takk igjen! :D
De eneste som tilbyr kun laboratoriekurs og ikke teori+forsøk, er Bjørknes et sted på Østlandet.

Ellers mye billigere løsning Nebuchadnezzar foreslo.

Forkurs har ikke med hele pensum i R2, og de går ikke fullt så dypt inn i alt i forkurs bøkene. Er på en måte en slags "skumme fløten" variant av videregående matematikken.

I Naturfag og i Kjemi 1+2 måtte jeg gjøre forsøk på eksamen.
I nat.fag + kjemi 1, lite forsøk: dryppe sammen noe greier.

I kjemi 2: titrering. Alle inne & gjorde forsøk samtidig i ca. en halv time før resten av eksamineringen begynte.

Til privatisteksamen i Fysikk 2, er det satt av ekstra tid for at alle skal få gjort forsøk. (Ofte er der slik at alle gjør forsøket samtidig først, slik jeg hadde i kjemi 2).

I fysikk 1 slapp jeg å gjøre forsøk bare snakket om det, men i eksamensinstruksen jeg har fått hvert halvår fra Eksamenskontoret står det:
Realfag: Kandidaten skal utføre forsøk, unntaket er Biologi 2, hvor kandidaten skal utføre eller beskrive forsøk
.

Min erfaring er imidlertid at vanligvis er forsøk i nivå 1 realfagene så pass lite komplisert at man kan gjøre dem ok uten å ha gjort dem før. (I alle fall hvis ikke man er uheldig og får det værste mulige).
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Heisann,

Det gikk desverre ikke slik jeg hadde håpet, mye på grunn av private forhold, men jeg er 100% motivert for å kjøre på og få tatt eksamen til sommeren, men jeg trenger en god plan.

Jeg kom meg nesten gjennom 1T og det gikk egentlig greit bortsett fra at jeg brukte lang tid, men jeg følte at jeg brukte mye tid på å forstå "enkle" konsept som ikke var forklart i boken eller at de ble veldig raskt forklart. Er det kanskje andre bøker som er mer egnet for selvstudium? Jeg har Sigma i 1T.

Eller noen bøker man kan bruke som støttelitteratur? Hva med bøkene fra matematikkforlaget? Matte med teskje?

Til slutt, fysikk ble nevnt som et overkommelig fag, men hva med kjemi? Vurderer kjemi også til sommeren, men tror kanskje det blir vanskelig, litt avhengig av hvor mye tid jeg får fremover.

På forhånd takk igjen! :D

Johan Nes
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Kjemi er absolutt er overkommelig fag. Sørg for å få en god forståelse av mol og molregning, så går mye av pensumet veldig greit :)

Det vanskelige kan være å komme over den kneika, slik at det blir intuitivt, og ikke formler å huske, for da blir det veldig vanskelig å bygge videre på det.
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

fuglagutt skrev:Kjemi er absolutt er overkommelig fag. Sørg for å få en god forståelse av mol og molregning, så går mye av pensumet veldig greit :)

Det vanskelige kan være å komme over den kneika, slik at det blir intuitivt, og ikke formler å huske, for da blir det veldig vanskelig å bygge videre på det.

Det er nå relativt. For mitt vedkommende så er jeg på langt nær like glad i kjemi som Janhaa. For meg var det på grensa til uutholdelig. For min del syntes jeg fysikk var utrolig gøy.

Vil si at alt er smak og behag. Interesseorientert!

interesserer du deg for kjemi, kjør på! Interesserer du deg for fysikk, kjør på! Er viktig å sjekke opp hva fagene innebærer før du bestemmer deg.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Nå vil det jo være sånn med alt, så det er egentlig ikke relevant. Kjemi 1 er (i mine øyne) et ganske greit fag. Personlig har jeg mye større interesse av fysikk, men jeg fant fysikk 2 vanskeligere enn kjemi 1.

Jeg håper også at de som velger å studere realfag har en viss interesse for det, hvis ikke kan det bli veldig tungt. :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Grunnen til at jeg tar opp spørsmålet er at jeg vurderer å søke en Bachelor i petroleumsteknologi og da trenger jeg minimum Kjemi 1. Helst Kjemi 2 også.

Jeg trenger uansett Fysikk 1 og R1/R2 om jeg skal komme inn på ingeniørstudium. På petroleoumsteknologi tror jeg at jeg trenger Fysikk 2 også.

Når jeg tok allmenn, så var definitivt fysikk den delen som interesserte meg mest. Kjemi var også interessant, men ikke like enkelt for meg. Biologi kom på sisteplass.

Men det var en annen tid også. Jeg var skolelei og hadde null motivasjon.

Desverre ser jeg for meg at det kan bli tøft å ta R1/R2, Fysikk 1 og Kjemi 1 på et halvt år, men jeg skal gjøre et ærlig forsøk. :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Hvor mye matematikk trenger man for å begynne å lese Fysikk 1 og Kjemi 1?

Akkurat nå er jeg tilbake til oppfrisking av 1T pensum og skal etter planen være ferdig til jul.

Om jeg skal gjøre det bra i Fysikk og Kjemi, så kunne jeg tenke meg å begynne nå, men det blir kanskje dumt om matematikken holder meg tilbake?

Disse fagene er vel mer lesefag enn hva matematikk er? :)
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Med T1 burde du ha et godt nok grunnlag i matematikk for både Fysikk 1 og kjemi1. Det er litt mer lesing enn i matematikk, spesielt i kjemi :)
Svar