Sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
båttt
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 09/09-2008 22:41

Bilde

En rute er lysere enn de andre på minesweeper-bildet over. Jeg lurer på hva sannsynligheten er for at dette er en bombe. 5'eren til høyre tilsier at sannsynligheten er 2/3, mens 3'eren under tilsier at den er 1/2. Hvordan skal man tenke i det tilfellet?
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

båttt skrev:Bilde

En rute er lysere enn de andre på minesweeper-bildet over. Jeg lurer på hva sannsynligheten er for at dette er en bombe. 5'eren til høyre tilsier at sannsynligheten er 2/3, mens 3'eren under tilsier at den er 1/2. Hvordan skal man tenke i det tilfellet?
Dersom de to sannsynlighetene du har oppgitt stemmer, blir den kombinerte sannsynligheten:

1/2*2/3, hvis ikke jeg tar helt feil ...
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Du har 4 ruter, hvor nøyaktig en av de to første er en mine, og nøyaktig to av de tre siste er en mine.

Mulige mineplasseringer:

XOXX
OXXO
OXOX

I to av tre tilfeller er mine #2 en bombe. Altså 2/3.
båttt
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 09/09-2008 22:41

Gommle skrev:Du har 4 ruter, hvor nøyaktig en av de to første er en mine, og nøyaktig to av de tre siste er en mine.

Mulige mineplasseringer:

XOXX
OXXO
OXOX

I to av tre tilfeller er mine #2 en bombe. Altså 2/3.
Det gir mening! Så vidt jeg kan skjønne vil det da alltid være slik i et minesweeper-liknende tilfelle at den største "enkeltstående" sannsynligheten (2/3 > 1/2) er det som er den riktige sannsynligheten.
Brahmagupta
Guru
Guru
Innlegg: 628
Registrert: 06/08-2011 01:56

Det er to overlappende hendelser så man får:
[tex]P(A\cup B)=P(A)+P(B)-P(A\cap B)=\frac12+\frac23-\frac16=\frac23[/tex]
Svar