lineær funksjon, grad

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
smurfen1
Cantor
Cantor
Innlegg: 101
Registrert: 16/10-2010 18:25

Bilde

noen som vil hjelpe meg med denne? :-)[/img]
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er ikke verre enn å prøve de forskjellige alternativene. Regn ut h(0), h(1), h(2) osv. og se hvilken av dem som har samme verdi som det står i svaralternativet.

For å regne ut f.eks. h(0) må du finne ut hva f(0) og g(0) er. Ser du hvordan du kan lese dette av grafene?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Fremgangsmåte:

1. les av y-verdien til hver graf, dvs. finn f(0) (altså y-verdien til f når x=0) og tilsvarende finner du f(1), f(2) og f(3).

2. Skriv også opp g(0), g(1), g(2) og g(3). gang disse sammen, og se hvilket av produktene f(x)*g(x)=h(x).

TIPS nr. 1: E er ikke riktig svar :wink: dvs. ikke gi opp...
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Beklager, Vektormannen, så ikke at du allerede hadde svart før meg :oops:
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
smurfen1
Cantor
Cantor
Innlegg: 101
Registrert: 16/10-2010 18:25

hehe, jeg har kommet til alternativ B.. noen som vet om det er rett eller om jeg har regnet feil? :-)
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

[tex]h(1)=1 \cdot 4 =5[/tex] ???

Jeg tror du er enig i at det ikke stemmer, eller?
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Kanskje vi skal ta det på en litt annen måte?

Kan du legge inn verdiene du har funnet for:

f(0)= , g(0)=

f(1)= , g(1)=

f(2)= , g(2)=

f(2)= , g(2)=


Så kan jeg først si deg hvilke av disse som er riktige/feile...
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
smurfen1
Cantor
Cantor
Innlegg: 101
Registrert: 16/10-2010 18:25

jeg forstår ikke helt hvordan man skal sette det opp..
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Du kan f.eks. trykke på siter-knappen som vises på innlegget mitt, så skriver du tallet du har funnet etter hvert = i mitt innlegg og legger det ut her.

Ellers er det ikke så nøye med oppsettet, bare jeg får se tallene og kan si deg hva du har gjort riktig :)
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Så vidt jeg kan se blir det h(3)=2*5=10, som er riktig.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Svar