Bestå matte eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
siljen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 11/03-2010 15:20

Hei:)

Jeg har et lite spm. Jeg MÅ bestå matte eksamen nå til våren, har allerede kommet inn på en skole i england, men får ikke støtte fra lånekassen siden jeg strøk på eksamen i fjor. har fått øvd en del, men vet ikke hvor mye man må få riktig før man har bestått. Er det slik at hvis man har alt riktig på DEL 1, så får man 2'er i karakter. eller hvordan er det der? Greit å ha et lite bilde av hvor mye jeg må klare på eksamen for å stå. håper på svar! :D
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

ca. 20 prosent riktig vil gi 2. For å være helt sikker helst 25 prosent av hele oppgavesettet (del 1 og del 2).
Sievert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 01/11-2009 12:03

Hvilket fag gjelder det?
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Det baserer seg vel fremdeles på en subjektiv helhetsvurdering?
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Jeg føler det blir litt feil innstilling. Om du tenker at du bare skal klare nok til å stå, ville jeg tro at en presterer dårligere enn om en legger på, si en 3-er.
Du burde prioritere å øve på alt, fremfor å fokusere på deler av pensum slik at du hvertfall ikke gjør feil i det. Uansett, så burde du skrive noe på alle oppgavene, uansett hva. Det hjelper på helhetsvurderingen.
20% er for øvrig VELDIG lite, hvertfall i forhold til hva det forventes av besvarelsen på høyere instanser.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

På veldig mange eksamener, i alle fall i utlandet og litt høyere opp i systemet, så stryker man selv med over halvparten rett. Jeg er ikke sikker på om det finnes en prosentgrense for eksamen på VGS i Norge.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Det er riktig, det finnes ingen poenggrense eller poengskala.

Det jeg skrev var ment som en enkel tommelfingerregel for trådstarteren. Men erfaring er at 20-35 prosent riktig er en grei "grense" å forholde seg til.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Realist1 skrev:På veldig mange eksamener, i alle fall i utlandet og litt høyere opp i systemet, så stryker man selv med over halvparten rett.
For høyskole/universitet brukes denne som utgangspunkt.
(Det er en del snillere for VGS-nivå).

Veiledende Skala fra Norsk Matematikkråd:
A: 92-100
B: 77-91
C: 58-76
D: 46-57
E: 40-45
F: 0-39
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Sisyphos
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 18/08-2006 11:09

Det vil bli foretatt en helhetsvurdering i forhold til hvor mange av kompetansemålene du viser at du har kunnskap om. Som en tommelfingerregel må du ha ca 25% av totalscoren for å bestå, men du kan stryke selv om du har en noe høyere score enn dette dersom kunnskapen din er veldig skjevt fordelt, og det viser seg at mange kompetansemål i liten grad er dekket. Å satse på å klare deg ved kun å klare del 1 oppgaver er lite klokt.
Svar