Andre Tallsystemer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

avss
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 11/01-2010 21:46

Hei.

Har egentlig ikke så store problemer med tallsystemer, men synes det er vanskelig med tallsystem over 10. F.eks tolvtallsystemet.

La oss si at vi bruker tolvtallsystemet og at vi derfor bruker symbolene A= 10 og B=11. Vi har først tallet 3A4tolv som vi skal vise er 446 i titallsystemet.

Her gjør vi slik : 3*122+10*121+4*120 =432+120+4=556

Men hvorfor ganger vi med 122, 121 og 120???? Fint om noen der ute kan hjelpe meg:-)
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Du vet det ganges med 12[sup]2[/sup], 12[sup]1[/sup] og 12[sup]0[/sup], eller var det det du lurte på?
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
avss
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 11/01-2010 21:46

Vet det men 12 ^2 er jo ikke 120 .
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Prøv å kopier det Markonan skrev, og se hva som skjer når du limer det inn et sted.
avss
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 11/01-2010 21:46

Ser det. Men hvorfor blir det slik? 6^2 f.eks er jo 36. Hvorfor er ikke 12^ 2 144? Aldri før sett at 12^1 er samme som 121 osv
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Jeg vet ikke hvor du leste denne oppgaven, men det skal uansett være

[tex]3\cdot12^2 + 10\cdot12^1 + 4\cdot 12^0 =[/tex]

[tex]3\cdot144 + 10\cdot12 + 4\cdot 1 = 432 + 120 + 4 = 556[/tex]

Vet du hvorfor du ganger med potenser av 12? Eller var det bare denne oppgaven som var litt vrien pga mistforståelsen med notasjonen?

(Hvis oppgaven er kopiert fra en pdf-fil f.eks, så står det 12[sup]0[/sup] i teksten, men blir til 120 når man limer det inn andre steder som f.eks forumet her).
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
avss
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 11/01-2010 21:46

Ok, jeg forstår. Var som jeg trodde.

Men får ikke dette til å stemme når jeg f.eks skal regne om 78 til tolvtallsystemet. Det blir jo 7*12^1 + 7 ^0 = 84, men svaret skal bli 92.

Merker jeg har litt vansker med å forstå tallsystemer over 10. Jeg forstår at man bruker "sifrene" 0 -B, men vil det si at 10eren kommer etter B? Hvordan blir det da når vi runder 20? Hvordan skriver jeg da f.eks tallet 20 og 22?
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

avss skrev:Ok, jeg forstår. Var som jeg trodde.

Men får ikke dette til å stemme når jeg f.eks skal regne om 78 til tolvtallsystemet. Det blir jo 7*12^1 + 7 ^0 = 84, men svaret skal bli 92.
Du mener:
[tex]7 \cdot 12^1 + 8 \cdot 12^0 = 7\cdot 12 + 8 \cdot 1 = 84 + 8 = 92[/tex]
avss skrev:Merker jeg har litt vansker med å forstå tallsystemer over 10. Jeg forstår at man bruker "sifrene" 0 -B, men vil det si at 10eren kommer etter B? Hvordan blir det da når vi runder 20? Hvordan skriver jeg da f.eks tallet 20 og 22?
Selv blir jeg faktisk mer forvirret med tallsystemer under 10, f.eks. femtallsystemet.

Nå skal jeg telle fra 0-36 på 12-tallsystemet (som blir 0-30 her):
0 - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - A - B - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 1A - 1B - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 2A - 2B - 30 ...
Dette fortsetter opp til 12^2 = 144, som da blir BB på tolvtallsystemet. 145 i titallsystemet blir dermed 100 i tolvtallsystemet.
avss
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 11/01-2010 21:46

Ok.. Takk:-) Jeg sdpør mye, men hvorfor blir det 1A? Og videre 2A når vi runder 30... forstår ikke helt tanken bak det..
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Men 2A[sub]12[/sub] er ikke det samme som 30, og 29[sub]12[/sub] er ikke 29!
29[sub]12[/sub] er 34!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Vel - det er kanskje lettere om man forstår vårt kjente titallsystem først.

Ta tallet 836 som et eksempel. Du har kanskje hørt at 8 står på "enerplassen", 3 står på "tierplassen", og 6 står på "hundreplassen"? Det er fordi:
[tex]836 = 8\cdot 100 + 3\cdot 10 + 6 \cdot 1[/tex]
som også jo er [tex]8\cdot 10^2 + 3\cdot 10^1 + 6 \cdot 10^0[/tex].

Tanken er at når vi begynner på 0, så fyller vi opp enerplassen så langt vi kan. I titallsystemet er 9 det største sifferet. Når vi har kommet til 9, så blir ikke enerplassen noe større. Derfor må vi innføre tierplassen for å kunne telle videre. Da "nullstilles" enerplassen igjen, og vi teller oppover med 10-11-12-13... bare enerplassen forandrer seg. Inntil 19, og enerplassen er på sitt største igjen. Da må tierplassen øke med 1, og enerplassen nullstilles. Vi får dermed 20 etter 19.

Det samme gjelder for tolvtallsystemet, bare at her er ikke største siffer 9, men B. Derfor teller enerplassen opp til B før den må nullstilles igjen. Hver gang enerplassen må "nullstilles", må sifferet til venstre økes med 1. Dermed kommer 10 etter B, og 50 kommer etter 4B. etter 9B kommer A0, så A1 osv opp til AB, og deretter B0. B1, B2, B3, B4, B5, B6, B7, B8, B9, BA, BB, og nå er begge de to "plassene" på sitt største. Dette er på en måte noe av det samme som 99 i titallssystemet, fordi det betyr at vi må innføre enda et siffer; tallet blir tresifret.

Dette hadde vært enkelt å vise in real life, eller i en flash-fil eller lignende, men det er ikke like lett med tekst og ord. :)

I tolvtallsystemet kan man forresten si "enerplass", "tolverplass" og "hundreogførtifireplass". :? :D
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Markonan skrev: 29[sub]12[/sub] er 34!
33 :wink:
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Åja, litt kjapp på avtrekkeren der. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Noen viktige merknader:

Totallsystemet har to forskjellige sifre. Vi bruker 0 og 1 for å symbolisere dem.
Titallsystemet har ti forskjellige sifre. Vi bruker 0,1,2,3,4,5,6,7,8 og 9 for å symbolisere dem
Tolvtallsystemet har tolv forskjellige sifre. Vi kan bruke hva som helst for å symbolisere dem, men det er mest vanlig med 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A og B.

Felle for alle systemene er dette:
Når sifferplassen lengst til høyre har nådd sitt maksimum, nullstilles den, og sifferplassen til venstre øker med ett siffer.

Hvorfor dette betyr at man må gange med 12^2, 12^1 og 12^0 for tolvtallsystemet har med kombinatorikk å gjøre. Det er veldig bra hvis du forstår hvorfor, men det er vel strengt tatt ikke nødvendig. Det viktigste er at du vet at det skal gjøres.
avss
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 11/01-2010 21:46

Takk:-)

Dere er til stor hjelp.

Hvordan gjør jeg om fra titallsystemet til andre systemer? ALtså omvendt. For eks tallet 21 i åttetallsystemet?
Svar