Trenger hjelp med forklaring!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
susie_89
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 12/01-2010 09:54

Bilde
Betelgeuse
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 260
Registrert: 16/04-2009 21:41

Hva er det du vil ha forlkart? Regnerekkefølge, potenser? :)
[tex]\small{\text{atm: fys1120, ast1100, mat1120, mat2410 \ . Prev: mat1110, fys-mek1110, mek1100, mat1100, mat-inf1100, inf1100}}[/tex]
susie_89
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 12/01-2010 09:54

Ååja, oppgaven sier: Skriv uttrykket så enkelt som mulig
Sosso
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 157
Registrert: 27/02-2007 16:38

Du bruker den formelen som er (a-b)^2 = a^2 - 2ab + b^2

Altså:

1) Du løser det som står inni parentesene som da er opphøyd i andre, ved å bruke den formelen jeg ga deg ovenfor. Når du løser opp parantesene, skal du fremdeles holde parantesene inne, slik at du får ganget taller ''3'' med det første de to innholdene ''31'' og -29'' i første parentes.

2) Deretter jobber du videre.
susie_89
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 12/01-2010 09:54

Off fårstår bare ikkje denne!

Vil du skrive utrekninga for meg og forklare?
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Det er en spesiell rekkefølge på regneoperasjonene.
1. Parenteser
2. Potenser
3. Multiplikasjon/Divisjon
4. Addisjon/Subtraksjon

[tex]3\cdot(31-29)^2 - (5-3^2)[/tex]

Det første du skal regne ut, er det som er inne i parentesene, og der gjelder reglene på nytt. Du kan tenke på det som to egne uttrykk.

[tex]31-29 = 2[/tex]

[tex]5-3^2 = 5-9 = -4[/tex]

Da har du

[tex]3\cdot(2)^2 - (-4)[/tex]

Se på regnereglene, og husk hva som skjer når det er minus foran en parentes!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
susie_89
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 12/01-2010 09:54

Tuusen takk! Var ikke så vanskelig som jeg trodde!
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Så bra. Du fikk 16 som endelig svar? :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
susie_89
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 12/01-2010 09:54

Ja!:D
Svar