Kan noen hjelpe meg?:)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
vic90210
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 31/01-2009 10:45

Et dartspill har diameter 36 cm, og består av en blink som gir 10 poeng, og ni felt utenfor som gir synkende poeng ned til 1 poeng i den ytterste sirkelen. Alle ti feltene er like brede.

Mine spørsmål er
1. Hva er arealet av blinken som gir 10 poeng?
2. Hva er arealet av det ytterste feltet som gir 1 poeng?
3. Er arealet av den ytterste feltet ti ganger større enn selve blinken, slik at det står i forhold til poengene man får?

Tusen takk for svar :D
Sist redigert av vic90210 den 01/06-2009 21:28, redigert 1 gang totalt.
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Du vet at alle sirklene har en diameter på 3.6 cm, begynn innerst med å regne ut arealet til en sirkel med 3.6 cm diameter, så regner du ut arealet til en sirkel med 36-3.6cm diameter og en med 36 cm diameter, differansen mellom de er arealet til det yterste feltet.
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

Audunss skrev:Du vet at alle sirklene har en diameter på 3.6 cm, begynn innerst med å regne ut arealet til en sirkel med 3.6 cm diameter, så regner du ut arealet til en sirkel med 36-3.6cm diameter og en med 36 cm diameter, differansen mellom de er arealet til det yterste feltet.
alle sirklene har en diameter på 3,6cm????

tror du skal ta en liten runde til jeg....med å se hva du egentlig skrev her.......

men kan hende du heller vil være enig i at en skive på 36cm i diameter, har en radius på 18cm......

da kan vi begynne å regne..og derfor si at alle sirklene har et synlig felt på 1,8 cm, foruten den innerste, som har en total diameter på 3,6cm relatert til at radius ganger 2 er diameteren...

så diameteren på sirkel med 9 poeng, er da?....jo riktig...1,8 ganger 4 som gir deg....7,2 cm.......8 poengeren blir da.....sirkel 10+9+8 som gir ....

du har 7,2 fra 9 poengeren..legg til 1,8 ganger 2..som er 3,6, og da har du vel kommet opp i en diameter på 10,8......

fortsetter du slik vil du havne på en total diameter på 36cm i poengfelt 1...


Da påstår jeg at du har et mye greiere grunnlag for å regne ut arealene som er etterspurt i oppgavestillerens innnlegg..

for formelen for areal av en sirkel tar jeg for gitt at du kan...

da vet du brått arealet av innerblinken.....

du finner lett arealet av hele blinken....og kan fint regne ut arealet av de andre sirklene, som da nødvendigvis må trekkes fra arealet av sirkelen innenfor for å få arealet av synlig felt..

lykke til med løsningen...
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Vet det ikke var veldig bra formulert, men poenget bør være klart, og jeg sa forholdsvis greit hvordan du fant ut integralet til den ytterste og innerste skiven, ytterste er arealet til en runding med radius 18 - arealet til en sirkel med radius 16.2 cm.
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

Audunss skrev:Vet det ikke var veldig bra formulert, men poenget bør være klart, og jeg sa forholdsvis greit hvordan du fant ut integralet til den ytterste og innerste skiven, ytterste er arealet til en runding med radius 18 - arealet til en sirkel med radius 16.2 cm.
med fare for å bli pedantisk, så skrev du at alle hadde en diameter på 3,6 cm..og det er ikke dårlig formulert, det er direkte feil..... :wink:

men jeg vet ikke utgangspunktet til spørsmålsstiller??

så om han/hun forsto din forklaring har jeg ingen ide om..........

ha for ellers en fin dag.........
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Denne skiven består av 10 skiver, alle skivene har den samme bredden 3.6, så min mening var det at den diameteren som ble lagt til fra hver av disse delene er 3.6 cm.

Og vil vell si at det er mye lettere å gå fra utsiden, og ta 36 cm og trekke fra den ytterste rundingen, enn å ta og legge sammen alle de andre rundingene for å finne radiusen til de føreste skivene.
Svar