funksjonsdrøfting

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
dieu_le
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 27/11-2005 20:33

hei jeg bare lurte på en ting, har fått denne oppgaven som jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal tegne det.. kan noen hjelpe meg

jeg skal tegne fortegnslinje for f(x),f'(x) og f''(x)
gå inn på denne linken så ser dere grafen

http://sinus1t.cappelen.no/c220063/samm ... tid=220066

får ikke limt grafen inn her c..

jeg skjønner hvordan man tegner inn f(x) men ikke de 2 andre... håper noen kan hjelpe meg:)
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

f'(x) = første deriverte...
- Ser du på topp og bunnpunkter...

f''(x) = andre deriverte...
- Ser du på vendepunkt.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Det du må vite er hva f'(x) faktisk er, dette sier noe om stigningstallet til en funksjon. Når en funksjon stiger vil f'(x) være positiv, mens den vil være negativ når den synker. den vil da ha nullpunkter i det punktet der den ikke vokser eller synker(topp og bunnpunkt).

f''(x) er værre føler jeg, har aldri vært noe flink til å forklare, og er litt usikker på hvordan det er forklart for 2 og 3mx nå, men f''(x) er positiv når f'(x) vokser, altså når f(x) vokser mer og mer, og omvendt når den er negativ. f''(x) vil da være 0 når den vokser/synker med det samme.

Håper dette hjalp.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Vende punktet ligger jo vel midt mellom topp og bunnpunkt fordi midt mellom der som den er nødt til å vendre fra å være sur på toppen til å klare å snu i bunnpunktet som er smilemunn...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Det vil jeg vell si er riktig ja, på 2 ca, men det var vell dieu_le som skulle finne ut av det?:P
dieu_le
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 27/11-2005 20:33

hehhe tusen takk for hjelpen!!!
nå tror jeg jeg lærte noe nytt^^

nå skjønner jeg oppgaven bedre
Svar