Faktorisering av kvadratrot

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Wedvich
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 20/11-2006 18:54
Sted: Oslo

Jeg har flere ganger kommet over at når jeg har regnet ut en oppgave og sjekket fasiten, står svaret som en faktorisert kvadratrot.

F.eks. ble svaret mitt på en oppgave [symbol:rot] 72, mens det i fasiten sto 6 [symbol:rot] 2. Når jeg regner ut begge to, ser jeg at det endelige svaret blir det samme og dermed at svaret mitt er riktig, men av nysgjerrighet lurer jeg på: hvordan faktoriserer man en kvadratrot slik?

Jeg tror jeg ser en sammenheng når vi går andre veien, nemlig at hvis [symbol:rot] x = y [symbol:rot] z, så er x = y[sup]z[/sup] * 2. Kan dette stemme?
Tommy H
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 14/11-2006 15:29
Sted: Moss

Du bare faktoriserer tallet under rottegnet og ser om du får noen tall i andre potens.

[tex]\sqrt{72}=\sqrt{9*8}=\sqrt{9}\sqrt{8}=\sqrt{9}\sqrt{4}\sqrt{2}=6\sqrt{2}[/tex]

Kanskje litt klønete forklart, men du skjønner vel tegninga.
Wedvich
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 20/11-2006 18:54
Sted: Oslo

Takker, mener jeg forstod hva du gjorde ja. Men skal man da bare prøve seg litt frem på måfå med hvordan man faktoriserer tallet under rottegnet til man finner noen tall som lett lar seg faktorisere igjen da? [symbol:rot] 72 = [symbol:rot] 18 * [symbol:rot] 4 er like riktig, men får jo ikke noe helt tall når man regner ut [symbol:rot] 18. Eller finnes det en grunnregel for dette (kunne alle svarene i gangetabellen f.eks. :lol: )?
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Man må prøve å faktorisere ut kvadrattall. Det beste er om du faktoriserer tallet helt fullstendig - det kan du f.eks. gjøre med et program på kalkulatoren. Etter at du har gjort det, kan du trekke ut kvadrattallene, for de andre faktorene er det ikke vits i å trekke ut - de vil ikke bli rasjonelle utenfor rottegnet uansett.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Benytter anledningen til å skryte på et bevis jeg gjorde en gang i tiden for at de ikke vil bli rasjonelle:

http://realisten.com/smf/index.php?topic=20.0
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Tja, kvadrattall er definert som alle tall som kan skrives som n^2 hvor n er et positivt heltall.
dvs at 6,25 ikke er et kvadrattall, selv om [symbol:rot] 6,25 = 2,5 er et rasjonelt tall.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Nei!

Tall som skrives på formen [tex]n^2[/tex] der n er heltall er perfekte kvadrat!
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Det blir brukt både kvadrat tall og perfekte kvadrat tall om tall som skrives som n^2, så det kan være greit å presisere hva man mener, men det er selvsagt korrekt hvis man mener alle tall som kan skrives som: (p/q)^2 hvor p og q er heltall.
Svar