Skjæringspunkter i rommet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
géniex
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 23/09-2006 16:30
Sted: Løvenstad

Hei. Har en oppg. som går ut på å finne om to oppgitte linjer skjærer hverandre. I læreboka står det ikke noe angående det, og jeg har prøvd meg fram, men fått riktig på noen og feil på andre, og tror rett og slett at jeg ikke har brukt riktig regnemåte.

Undersøk om a og b skjærer hverandre:

a) a: x = 2+t ^ y = -1+t ^ z = 4-t
b: x = 3-2s ^ y = 5+3s ^ z = 2+s

b) a: x = -2-5t ^ y = 1+t ^ z = 13+5t
b: x = 1+5s ^ y = 1-s ^ z = -1+10s

c) a: x = 4-3t ^ 5+2t ^ z = 2-4t
b: x = 7+1,5t ^ y = 3-t ^ z = 6+2t

Det ville i tillegg vært supert om noen kunne skrive regler som gjelder generelt når man skal finne skjæringspunkter mellom to linjer. :D
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

géniex skrev:Hei. Har en oppg. som går ut på å finne om to oppgitte linjer skjærer hverandre. I læreboka står det ikke noe angående det, og jeg har prøvd meg fram, men fått riktig på noen og feil på andre, og tror rett og slett at jeg ikke har brukt riktig regnemåte.

Undersøk om a og b skjærer hverandre:

a) a: x = 2+t ^ y = -1+t ^ z = 4-t
b: x = 3-2s ^ y = 5+3s ^ z = 2+s

b) a: x = -2-5t ^ y = 1+t ^ z = 13+5t
b: x = 1+5s ^ y = 1-s ^ z = -1+10s

c) a: x = 4-3t ^ 5+2t ^ z = 2-4t
b: x = 7+1,5t ^ y = 3-t ^ z = 6+2t

Det ville i tillegg vært supert om noen kunne skrive regler som gjelder generelt når man skal finne skjæringspunkter mellom to linjer. :D

Sett for alle oppgavene:

x[sub]a[/sub] = x[sub]b[/sub] og y[sub]a[/sub] = y[sub]b[/sub] og

z[sub]a[/sub] = z[sub]b[/sub]

Da får du 3 likniger med 2 ukjente (s og t). Skulle være greit og løse da. Har ikke tid nå ...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar