Har sjekket noen løsningsforslag til R1 eksamen i mai 2023.
Det er tydelig at Oppgave 1 på Del 2 er hovedproblemet. Den var både vanskelig og dårlig.
I punkt c) mener jeg at lønnen til Per skal være 7 811 670 kr. Har ikke funnet dette svaret hos noen av de jeg sjekket.
Lektor Seland har riktig metode, men han multipliserte kr 327,60 med 1 i stedet for med 3 og da ble svaret galt.
Egil Njål
Matematikk R1 eksamen 23.05.2023
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det kommer jo litt an på hvordan du anser lønnsøkninga til Per, med tanke på at vi fikk vite lønna hans i 2008, men ikke 2009. Vi fikk vite lønna hans i 2010, men ikke 2011 eller 2012. Og slik fortsetter det.
Men vi bruker regresjon, og lager en funksjon som beskriver lønna til Per, år etter 2008. Så vi estimerer at han hadde kroner i timelønn i 2009, og fyller på den måten inn de verdiene vi IKKE fikk oppgitt i tabellen.
På den måten kan vi få at den samlede lønna til Per er:
Rent regneteknisk er dette mye å taste, så jeg valgte i stedet å bytte ut alle verdiene med . Selv de vi visste nøyaktig fra tabellen. Altså, jeg regna
Dette lar seg lettere og kjappere regne med Geogebra, og hvis man kvalifiserer svaret med noe som "jeg har her valgt å bruke regresjonsmodellen gjennom hele summen", så skal nok sensor gi full uttelling.
Jeg syntes oppgaven også er litt uklar.
For eksempel vet vi at Per hadde 272.55kr. i timelønn i 2008, og 285.50kr. i 2010. Men vi vet ikke hva han hadde i 2009. Det kunne vært hva som helst mellom 272.55kr. og 285.50kr. Og hva vi setter inn, har en innvirkning på svaret. Kanskje Per gikk skyhøyt opp i lønn i 2009, men gikk NED i lønn i 2010?
Jeg antar de fikk mange forskjellige svar på denne oppgaven.
Du nevner du har sett forskjellige LF på dette, men her er min: https://youtu.be/7ZSQ0sXae3A?t=2062 (del 2, 1c starter på 34:22).
Men vi bruker regresjon, og lager en funksjon
På den måten kan vi få at den samlede lønna til Per er:
Rent regneteknisk er dette mye å taste, så jeg valgte i stedet å bytte ut alle verdiene med
Dette lar seg lettere og kjappere regne med Geogebra, og hvis man kvalifiserer svaret med noe som "jeg har her valgt å bruke regresjonsmodellen gjennom hele summen", så skal nok sensor gi full uttelling.
Jeg syntes oppgaven også er litt uklar.
For eksempel vet vi at Per hadde 272.55kr. i timelønn i 2008, og 285.50kr. i 2010. Men vi vet ikke hva han hadde i 2009. Det kunne vært hva som helst mellom 272.55kr. og 285.50kr. Og hva vi setter inn, har en innvirkning på svaret. Kanskje Per gikk skyhøyt opp i lønn i 2009, men gikk NED i lønn i 2010?
Jeg antar de fikk mange forskjellige svar på denne oppgaven.
Du nevner du har sett forskjellige LF på dette, men her er min: https://youtu.be/7ZSQ0sXae3A?t=2062 (del 2, 1c starter på 34:22).
Jeg er enig i dine kommentarer om oppgaven, men hvis vi skal få et entydig svar på Pers samlede lønn i Oppgave 1c, må vi anta at det ikke har vært justeringer av timelønnen i de årene som mangler i tabellen.
Legger til mitt løsningsforslag med kommentarer som en pdf-fil.
Legger til mitt løsningsforslag med kommentarer som en pdf-fil.
- Vedlegg
-
- R1-mai-2023.pdf
- (132.81 kiB) Lastet ned 158 ganger
Der er jeg uenig. Man kunne også sagt at "vi må anta at 2009-lønna hans er midt mellom 2008-lønna og 2010-lønna".
Det legges opp til antakelser her, og jeg tror litt av poenget er at du SKAL gjøre en antakelse, og deretter argumentere for den. Og det trenger ikke å bare være én riktig antakelse. Oppgaven trenger ikke engang å ha ett entydig svar. Men så lenge eleven velger en antakelse, argumenterer for den, og regner basert på den, så får man full score.