R1 - Eksamen 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Eclipse
Cantor
Cantor

edit: dobbel post...
Sist redigert av Eclipse den 29/05-2016 18:45, redigert 1 gang totalt.
Eclipse
Cantor
Cantor

Forhåndssensur er nå lagt ut på udir for de som er interessert :p (R1 og S1 foreløpig)

edit: (Link funket ikke, men finner den på udir.no under vurdering/eksamenvideregående/sensur)
Drezky
Hilbert
Hilbert

Eclipse skrev:Forhåndssensur er nå lagt ut på udir for de som er interessert :p (R1 og S1 foreløpig)

edit: (Link funket ikke, men finner den på udir.no under vurdering/eksamenvideregående/sensur)
Så ble poengkravet tatt ned :), men presterte alikevell ikke i det sjiktet..

Forhandssensurrapport_REA3022_MatematikkR1 fra UDIR:

Vedrørende oppgave 4ab

"Sensorene oppfordres til å honorere gode forsøk selv om kanditatene ikke klarer å vise det de skal"
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Anonym32131

Per har 3 bananer og 5 epler. Olav spør om han kan få litt frukt. Per sier ja. Hva er sannsynligheten for at han får et halvt eple og 3/4 av en banan? Får den ikke til :/
Gjest

Anonym32131 skrev:Per har 3 bananer og 5 epler. Olav spør om han kan få litt frukt. Per sier ja. Hva er sannsynligheten for at han får et halvt eple og 3/4 av en banan? Får den ikke til :/
I hvor store mengder gir Olav ut frukt. Gir han bananer i kun fjerdedeler og kun halve epler? Må han gi litt av hver frukt? Kan han gi 0.68 bananer?
Anonym32131

Gjest skrev:
Anonym32131 skrev:Per har 3 bananer og 5 epler. Olav spør om han kan få litt frukt. Per sier ja. Hva er sannsynligheten for at han får et halvt eple og 3/4 av en banan? Får den ikke til :/
I hvor store mengder gir Olav ut frukt. Gir han bananer i kun fjerdedeler og kun halve epler? Må han gi litt av hver frukt? Kan han gi 0.68 bananer?
Nei han gir 0.75 bananer. Og ja han må gi litt av hver frukt. Merkelig oppgave
Anonym32131

Anonym32131 skrev:
Gjest skrev:
Nei han gir 0.75 bananer. Og ja han må gi litt av hver frukt. Merkelig oppgave
Jeg antar at han deler ut bananer i kun fjeredeler og epler i halve deler
Gjest

Ååååå tok ikke med konstruksjonsforklaring på oppg. 7a så jeg får ikke full uttelling, og jeg har ingen poeng å miste :( :( . Jeg tenkte at det ikke trengtes siden konstruksjonsforklaringen sånn halves sto i oppgaven :( sykt frustrerende!!
Gjest

Dersom han kun gir ut bananer i fjerdedeler og kun gir ut epler i halve kan du bare regne det som at han har 12 fjerdedeler med bananer og 10 halvdeler med epler. Nå trenger du bare å finne sannsynligheten for at han gir ut (trekker) 3 banan(fjerdedeler) og 1 eple(halvdel).

For at dette skal funke regner jeg med at han gir ut 4 deler med frukt totalt.
Da er sannsynligheten $4 \left(\frac{12}{22} \cdot \frac{11}{21} \cdot \frac{10}{20} \cdot \frac{10}{19} \right) = 0.3$
Kan det være riktig? Jeg er enig i at det var en merkelig oppgave uansett.
Spiderman98
Pytagoras
Pytagoras

Vi får vite karakter imorra? Spent ass
Drezky
Hilbert
Hilbert

Spiderman98 skrev:Vi får vite karakter imorra? Spent ass

Hva mener du med "vi" ?, og hvor har du det fra?
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Spiderman98 skrev:Vi får vite karakter imorra? Spent ass
Karakter kommer seint den 17. Du får antageligvis ikke vite den før den 20.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

VI fikk beskjed om at man kan finne den på Skolearena 18. juni. Vitnemål blir sendt ut 20. juni.
eksamengikkdårlig

Vedrørende oppgave 6 på eksamen (der jeg fikk feil svar på begge).

a) Jeg satt opp riktig utrykk:

[tex]\binom{5}{2}*\binom{8}{2}[/tex]men fikk feil svar ut...

jeg satt til og med at : \binom{n}{r}=\binom{n!}{r!(n-r)!}, men pga ut utrening fikk jeg feil svar på antall muligheter

b)

Samme skjedde her:

jeg skrev opp

[tex]\binom{5}{2}*\binom{8}{2}+\binom{5}{3}*\binom{8}{1}+\binom{5}{4}*\binom{8}{0}[/tex]

men fikk feil svar ut i fra stykket ovenfor.

Vil jeg få noen poeng??? Det står at oppgaven er verdt 4 poeng. Vil jeg få 0 av 4 poeng ? Eller tror dere jeg fortjener litt mer?+ Blir spekulasjoner, men jeg mener at jeg iallefall ikke bør få 0 av 4 poeng??
eksamengikkdårlig

eksamengikkdårlig skrev:Vedrørende oppgave 6 på eksamen (der jeg fikk feil svar på begge).

a) Jeg satt opp riktig utrykk:

[tex]\binom{5}{2}*\binom{8}{2}[/tex]men fikk feil svar ut...

jeg satt til og med at :[tex]\binom{n}{r}=\binom{n!}{r!(n-r)!}[/tex], men pga ut utrening fikk jeg feil svar på antall muligheter

b)

Samme skjedde her:

jeg skrev opp

[tex]\binom{5}{2}*\binom{8}{2}+\binom{5}{3}*\binom{8}{1}+\binom{5}{4}*\binom{8}{0}[/tex]

men fikk feil svar ut i fra stykket ovenfor.

Vil jeg få noen poeng??? Det står at oppgaven er verdt 4 poeng. Vil jeg få 0 av 4 poeng ? Eller tror dere jeg fortjener litt mer?+ Blir spekulasjoner, men jeg mener at jeg iallefall ikke bør få 0 av 4 poeng??
noen ? dette plager meg virkelig...
Svar