LektorH skrev:Jeg hev sammen en rask løsning. Det skal være riktig. Er alle enige?
Tusen takk!
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
LektorH skrev:Jeg hev sammen en rask løsning. Det skal være riktig. Er alle enige?
Skyt meg hvis jeg tar feil; Vaktmester kan vanligvis disse tingene best av oss alle -- Slik jeg forstår det kan du ta opp faget som privatist, og hvis du da får en bedre karakter (si 5) så vil denne i prinsippet erstatte din forrige eksamenskarakter (4) og standpunktkarakteren din (5). Du får altså bare 1 karakter på kortet i R1, som da blir 5 (gitt at du får 5 på eksamen som privatist). Hvis du skulle være uheldig og få dårligere karakter enn forventet, si 4 på privatisteksamen, kan du velge å ikke "si ifra" om denne eksamen. (Du må gi beskjed til administrasjonen om privatisteksamen slik at de endrer karakteren på kortet ditt). Da blir både eksamenskarakter fra vår (4 i dette eksempelet) og standpunktkarakteren din (5) i R1 stående på vitnemålet ditt.Gjest skrev:hvis man får en 4 på eksamen
og har 5 i standpunkt
og velger å ta opp eksamen som privatist vil den erstatte begge karakterer?
vil ikke det lønne seg siden du har færre karakterer når du regner ut snittet ditt av karakterer?
men det er vel litt kipt å få 4 på eksamen og 5 i standpunkt og så ta en ny eksamen og få 4 fordi da mister du 5'eren din i standpunkt fra før av?
Stemmer.Eclipse skrev:Skyt meg hvis jeg tar feil; Vaktmester kan vanligvis disse tingene best av oss alle -- Slik jeg forstår det kan du ta opp faget som privatist, og hvis du da får en bedre karakter (si 5) så vil denne i prinsippet erstatte din forrige eksamenskarakter (4) og standpunktkarakteren din (5). Du får altså bare 1 karakter på kortet i R1, som da blir 5 (gitt at du får 5 på eksamen som privatist). Hvis du skulle være uheldig og få dårligere karakter enn forventet, si 4 på privatisteksamen, kan du velge å ikke "si ifra" om denne eksamen. (Du må gi beskjed til administrasjonen om privatisteksamen slik at de endrer karakteren på kortet ditt). Da blir både eksamenskarakter fra vår (4 i dette eksempelet) og standpunktkarakteren din (5) i R1 stående på vitnemålet ditt.Gjest skrev:hvis man får en 4 på eksamen
og har 5 i standpunkt
og velger å ta opp eksamen som privatist vil den erstatte begge karakterer?
vil ikke det lønne seg siden du har færre karakterer når du regner ut snittet ditt av karakterer?
men det er vel litt kipt å få 4 på eksamen og 5 i standpunkt og så ta en ny eksamen og få 4 fordi da mister du 5'eren din i standpunkt fra før av?
Det er sant som du sier. Hvordan gikk det for deg idag? Håper sensoren retter prøven helhetlig, ettersom jeg følger jeg gjorde noen grumse slurvefeil på CAS delen, som gjorde at jeg fikk flere småfeil.Drezky skrev:I teorien skal det ikke være forskjell på Vår og Høst eksamen. men er ikke det i praksis litt sånn at Høst eksamen ofte pleier være litt lettere ettersom det er hovedsakelig privatister som tar opp faget igjen?
Læreren min sa det motsatte av det. Han sa at de som lager eksamen pleier å være litt snille mot russen som har festet i noen uker før eksamen. Mens i høsten er det bare privatister som tar eksamen.Drezky skrev:I teorien skal det ikke være forskjell på Vår og Høst eksamen. men er ikke det i praksis litt sånn at Høst eksamen ofte pleier være litt lettere ettersom det er hovedsakelig privatister som tar opp faget igjen?
Kan vel ikke lage vanskeligere eksamen til privatistene som betaler tusenvis for å ta opp faget? Fra det jeg har sett, har høst eksamen en tendens til å være hakket enklere. I tillegg har jeg hørt at privatistene er "prøvekaniner" for vår-eksamen, dvs at hvis høst-eksamen oppfattes som relativt enkel, justeres vår-eksamen.123 skrev:Læreren min sa det motsatte av det. Han sa at de som lager eksamen pleier å være litt snille mot russen som har festet i noen uker før eksamen. Mens i høsten er det bare privatister som tar eksamen.Drezky skrev:I teorien skal det ikke være forskjell på Vår og Høst eksamen. men er ikke det i praksis litt sånn at Høst eksamen ofte pleier være litt lettere ettersom det er hovedsakelig privatister som tar opp faget igjen?
Eclipse skrev:Kan vel ikke lage vanskeligere eksamen til privatistene som betaler tusenvis for å ta opp faget? Fra det jeg har sett, har høst eksamen en tendens til å være hakket enklere. I tillegg har jeg hørt at privatistene er "prøvekaniner" for vår-eksamen, dvs at hvis høst-eksamen oppfattes som relativt enkel, justeres vår-eksamen.123 skrev:Læreren min sa det motsatte av det. Han sa at de som lager eksamen pleier å være litt snille mot russen som har festet i noen uker før eksamen. Mens i høsten er det bare privatister som tar eksamen.Drezky skrev:I teorien skal det ikke være forskjell på Vår og Høst eksamen. men er ikke det i praksis litt sånn at Høst eksamen ofte pleier være litt lettere ettersom det er hovedsakelig privatister som tar opp faget igjen?