Hovedproblemet mitt med CAS er at du ikke kan finne ut av det selv. Du må liksom vite hvordan du gjør det for det er NULL slingringsmonn. Enten skriver du 100% riktig eller så får du bare ? som svar.
Skulle ikke vært på eksamen.
R1 - Eksamen 2016
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Vill ikke to realfag og to programfag tilsvare 5*4 + 8*7 ?Gjest skrev:Fikk 280 når hun skulle ha 2 realfag og 365 når hun skulle ha minst 2 fag.
[tex]\binom{5}{2}\cdot\binom{8}{2} = 280[/tex]
[tex]\binom{5}{2}\cdot\binom{8}{2}+\binom{5}{3}\cdot\binom{8}{1}+\binom{5}{4}[/tex]
Det er vel 4 vendepunkter. Et vendepunkt er hvor den deriverte begynner å øke når den har minket og motsatt, så midten av alle "bakker" er vendepunkt.
Jo i et ordnet utvalg. Dette var uordnet utvalg uten tilbakelegging. F.eks om hun velger matte og så fysikk så er det det samme som å velge fysikk og så matte.
Mulig jeg er bitter fordi jeg suger i CAS og Word, men føles som om del 2 handler mer om skills i nevnte programmer enn i matte. Tror jeg hadde fått flere poeng om jeg hadde løst alt for hånd i stedet.
Del 1 var vel ganske lett, bortsett fra den siste oppgaven.
Del 1 var vel ganske lett, bortsett fra den siste oppgaven.
Helt enig. Så frustrerende at man kan gå ned i karakter bare fordi man ikke kan visse kommandoer i et dataprogram, noe som har svært lite med faktisk matematikk å gjøre. Det verste er at dette kan påvirke om man kommer inn på de studiene man sikter mot.Larsik skrev:Mulig jeg er bitter fordi jeg suger i CAS og Word, men føles som om del 2 handler mer om skills i nevnte programmer enn i matte. Tror jeg hadde fått flere poeng om jeg hadde løst alt for hånd i stedet.
Del 1 var vel ganske lett, bortsett fra den siste oppgaven.
Hva fikk dere som t-verdi på den vektor greia med trapes? Fikk dere t= 17/4 ?
Jepp.Eksamen 5errrrr skrev:Hva fikk dere som t-verdi på den vektor greia med trapes? Fikk dere t= 17/4 ?
Hei!
Min første post her, og jeg lurte på om dere fikk to koordinater, når man skulle finne 45 graders vinkel. Var en oppgave på del 2, tror det var 3d
Min første post her, og jeg lurte på om dere fikk to koordinater, når man skulle finne 45 graders vinkel. Var en oppgave på del 2, tror det var 3d
Ja, men det sto hvilke t-VERDIER, så jeg regnet ut for både AB || DC (som ga t=17/4) og for AD || BC som ga t=5/2 såvidt jeg husker.sdgdsg skrev:Eksamen 5errrrr skrev:Hva fikk dere som t-verdi på den vektor greia med trapes? Fikk dere t= 17/4 ?
Hmmm, tror du nok tar feil på det der. Vanligvis resultererluka skrev:Er det noen som vet sånn ca. hvordan poengfordelingen er ift. karakterer? Er det den typiske
90-100% - 6
80-89% - 5
70-79 - 4
osv.
Tenker først og fremst på skillet mellom 4,5 og 6...
6= 95%
5= 75%
og resten husker jeg ikke haha.
Enig. Husker det var en lang diskusjon i fjor om nettopp dette her med CAS/Geogebra på del 2. Meget frustrerende når en tror man har skrevet noe riktig i CAS også får man bare "?" ut av det... Ikke bare må du kunne kommandoene - å få CAS til å tolke det riktig er noe herk det også. Når du definerer graf [tex]ax^2+(...)[/tex] f.eks kan du ikke skrive [tex]ax^2[/tex], men [tex]a*x^2[/tex]. Småtteri, men fortsatt frustrerende under eksamen. I tillegg er det stor forskjell på hvor flinke lærerne er til å undervise i sånne programmer. Noen lærere kan Geogebra godt, og bruker det aktivt i undervisningen, mens andre henviser bare til lærebok for "å se hvordan det gjøres i Geogebra"... Har lite med mattekunnskaper å gjøre, kan man bruke programmet så får man uttelling, enkelt og greit.Larsik skrev:Mulig jeg er bitter fordi jeg suger i CAS og Word, men føles som om del 2 handler mer om skills i nevnte programmer enn i matte. Tror jeg hadde fått flere poeng om jeg hadde løst alt for hånd i stedet.
Jeg er ikke så dårlig på Cas og geogebra, men jeg er helt enig med dere om at det blir helt feil at man SKAL bruke Cas. Det er jo like greit om man kan velge det selv...
-
- Pytagoras
- Innlegg: 8
- Registrert: 20/05-2016 17:53
Hvor mange poeng tror dere man mister ved feil på oppgave 5 c) på del 1, fant kun den ene løsningen når AB//CD, og siste oppgaven på del 1, feil på å finne sentrum i b) og feil på nullpunktene i c)?
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Det blir vel mer en sak om man skal kreve opplæring i CAS, eller å la hele eksamen bli uten hjelpemiddel. Finnes gode argumenter fra begge sider, og lærerene bør selv si fra til sine sjefer om de opplever at det gir et misvisende bilde av elevens ferdigheter. Jeg mener at dette problemet vil komme til å gå over når man får flere bøker som har egne oppgavesamlinger som går på CAS, samt flere eksamener gir flere eksempel på hva man må bruke CAS til.
Hvordan kan man være dårlig i word?Larsik skrev:Mulig jeg er bitter fordi jeg suger i CAS og Word, men føles som om del 2 handler mer om skills i nevnte programmer enn i matte. Tror jeg hadde fått flere poeng om jeg hadde løst alt for hånd i stedet.
Del 1 var vel ganske lett, bortsett fra den siste oppgaven.