Rasjonale likninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Jibe42
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 20/09-2015 17:56

Hei! Som vist under i oppgaven så står det 2 på venstre side, men skal det ikke stå x+1 - x-1?
Skjønner ikke helt hvordan det plutselig blir 2. Om man isåfall legger dem sammen, så får man x^2
Kunne noe ha forklart meg hvorfor?

Bilde

Takk på forhånd :)
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Jibe42 skrev:Hei! Som vist under i oppgaven så står det 2 på venstre side, men skal det ikke stå x+1 - x-1?
Skjønner ikke helt hvordan det plutselig blir 2. Om man isåfall legger dem sammen, så får man x^2
Kunne noe ha forklart meg hvorfor?

Bilde

Takk på forhånd :)
Står det: [tex]\frac{1}{x-1}(x-1)(x+1)-\frac{1}{x+1}(x-1)(x+1)=(x+1)(x-1)[/tex] ?
Er det altså oppgaven?

Hvis ja, husk [tex]-\cdot -=+[/tex]
Jibe42
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 20/09-2015 17:56

Kjemikern skrev:
Jibe42 skrev:Hei! Som vist under i oppgaven så står det 2 på venstre side, men skal det ikke stå x+1 - x-1?
Skjønner ikke helt hvordan det plutselig blir 2. Om man isåfall legger dem sammen, så får man x^2
Kunne noe ha forklart meg hvorfor?

Bilde

Takk på forhånd :)
Står det: [tex]\frac{1}{x-1}(x-1)(x+1)-\frac{1}{x+1}(x-1)(x+1)=(x+1)(x-1)[/tex] ?
Er det altså oppgaven?

Hvis ja, husk [tex]-\cdot -=+[/tex]
Uff, glemte helt fortegnsregelen. Ser at det blir riktig nå
Takk for at du tok deg tid til å svare :)
Svar