Trenger hjelp med asymptote!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Jibe42
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 20/09-2015 17:56

Hei!

Jeg sliter veldig med denne oppgaven! Sliter spesielt med å finne asymptotene :(
Hadde satt pris på om noen forklarte meg denne oppgaven, gjerne med teskje

Bilde
Gjest

Jibe42 skrev:Hei!

Jeg sliter veldig med denne oppgaven! Sliter spesielt med å finne asymptotene :(
Hadde satt pris på om noen forklarte meg denne oppgaven, gjerne med teskje

Bilde
De vertikale asymptotene er gitt når nevneren er 0.
Jibe42
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 20/09-2015 17:56

Gjest skrev:
Jibe42 skrev:Hei!

Jeg sliter veldig med denne oppgaven! Sliter spesielt med å finne asymptotene :(
Hadde satt pris på om noen forklarte meg denne oppgaven, gjerne med teskje

Bilde
De vertikale asymptotene er gitt når nevneren er 0.

Hei, jeg har funnet at x = 3 og x = -2, men hvordan tegner jeg så grafen?
Gjest

Hvordan du tegner en graf? Bare gjør det som du pleier med alle andre grafer.
Når du tegner grafen tror jeg strengt tatt du burde bruke et elektronisk verktøy. Alternativt så må du sitte og velge x-punkter for så å finne tilhørende y-verdier.

Her er grafen tegnet med wolframalpha:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=%2 ... 3+to+x%3D4

Ser du noe rart ved x=3 og x=-2? Ligner litt på asymptotene du skulle finne i forrige oppgave :). Kjempefin måte å dobbeltsjekke at det man har gjort er riktig om man er i tvil
Jibe42
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 20/09-2015 17:56

Gjest skrev:Hvordan du tegner en graf? Bare gjør det som du pleier med alle andre grafer.
Når du tegner grafen tror jeg strengt tatt du burde bruke et elektronisk verktøy. Alternativt så må du sitte og velge x-punkter for så å finne tilhørende y-verdier.

Her er grafen tegnet med wolframalpha:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=%2 ... 3+to+x%3D4

Ser du noe rart ved x=3 og x=-2? Ligner litt på asymptotene du skulle finne i forrige oppgave :). Kjempefin måte å dobbeltsjekke at det man har gjort er riktig om man er i tvil
Det er nok en skrivefeil fra min side, skulle egentlig være x = -3 og x = 2 :P
Men nå er det sånn at vi ikke får bruke digitale hjelpemidler på prøven :?
Gjest

Jibe42 skrev:
Gjest skrev:Hvordan du tegner en graf? Bare gjør det som du pleier med alle andre grafer.
Når du tegner grafen tror jeg strengt tatt du burde bruke et elektronisk verktøy. Alternativt så må du sitte og velge x-punkter for så å finne tilhørende y-verdier.

Her er grafen tegnet med wolframalpha:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=%2 ... 3+to+x%3D4

Ser du noe rart ved x=3 og x=-2? Ligner litt på asymptotene du skulle finne i forrige oppgave :). Kjempefin måte å dobbeltsjekke at det man har gjort er riktig om man er i tvil
Det er nok en skrivefeil fra min side, skulle egentlig være x = -3 og x = 2 :P
Men nå er det sånn at vi ikke får bruke digitale hjelpemidler på prøven :?
Skrivefeil eller ikke x=3 og x=-2 er det som er riktig.

Du klarer aldri i verden å tegne denne grafen på en prøve innenfor rimelighetens rammer så jeg tviler sterkt på at du får "tegn grafen". Kan hende du må "skissere" grafen og da gjør du som jeg fortalte deg, sett opp x-verdier, finn tilhørende y-verdier, plott. Når du skisserer så er det ikke så nøye med hvordan grafen ser ut så lenge du har den viktige informasjonen intakt som at du markerer hvor (hvilke x-verdier) grafen har asymptotene sine og eventuelle topp-/bunnpunkt om det er relevant. Rett og slett om du får "skisser" (som det pleier å være) bare tegn ca. den generelle formen.
Gjest9

Å tegne rasjonale funksjoner for hånd er absolutt noe man må kunne. Begynn med å markere nullpunkter og asymptoter, og så regner du ut noen verdier for x. Så lar du bare linjene gå mot asymptotene, ofte er det også nevnt en definisjonsmengde for f(x) når du blir bedt om å skissere funksjonen.
Gjest

Gjest9 skrev:Å tegne rasjonale funksjoner for hånd er absolutt noe man må kunne. Begynn med å markere nullpunkter og asymptoter, og så regner du ut noen verdier for x. Så lar du bare linjene gå mot asymptotene, ofte er det også nevnt en definisjonsmengde for f(x) når du blir bedt om å skissere funksjonen.
Tror ikke du og jeg er helt enige i hva "tegne graf" betyr. Du tenker nok på å skissere.
Svar