Vinkel mellom 2 punkt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
iillumination
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 01/12-2014 14:34

Hei, sitter her å gjør noen oppgaver før en heldagsprøve, men har støttet på et problem. Skal finne vinklene mellom tre punkt med får ikke rett resultat i følge fasiten. Punktene er A=(1,2,0) B=(4,2,5) og C=(7,-2,1).
Har prøvd formelen for vinkel mellom to vektorer, men som sagt får jeg ikke rett svar i følge fasiten.
Takk for alle svar på forhånd ! :D
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvordan regnet du? Husk at vektorene du lager skal peke UT fra punktet du finner vinkelen i.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
iillumination
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 01/12-2014 14:34

Vektormannen skrev:Hvordan regnet du? Husk at vektorene du lager skal peke UT fra punktet du finner vinkelen i.
Ja, var slik jeg tenkte.

AB=[4-1,2-2.5-0]=[3,0,5] og AC=[7-1,-2-2.1-0]=[6,-4,1]
Så bruker jeg formelen for vinkelen mellom to vektorer, altså: AB*AC=|AB|*|AC|*cosV
Selvsagt må jeg gjøre om på formelen, slik at cosV står alene på den ene siden av likhetstegnet, og deretter finne vinkelen ved cos^-1.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det ser bra ut så langt. Hvilken vinkel fant du? Hva sier fasiten?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
iillumination
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 01/12-2014 14:34

Vektormannen skrev:Det ser bra ut så langt. Hvilken vinkel fant du? Hva sier fasiten?
Mhmm... Rart, fikk rett svar nå, har sikkert tastet inn feil på kalkulatoren eller noe, uansett takk for bekreftelsen på at jeg vertfall tenkte rett og hadde rett fremgangs måte :D Var til stor hjelp ! ;)
Svar