Bevisføring

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
evapaws
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 27/10-2013 12:43

Hei!


Jeg holder på med bevis og bevisføring i R1, men har ikke helt fått teken på det.
Kan dere hjelpe meg med denne oppgaven? :)

"Vis at dersom diagonalene i en firkant halverer hverandre, er firkanten et parallellogram."
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Tenk kongruente trekanter.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

evapaws skrev:Hei!
Jeg holder på med bevis og bevisføring i R1, men har ikke helt fått teken på det.
Kan dere hjelpe meg med denne oppgaven? :)
"Vis at dersom diagonalene i en firkant halverer hverandre, er firkanten et parallellogram."
oppg 2.3.3


http://kurs.uia.no/ma-132/Vektorer/GeoG ... ppg2_3.pdf
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
evapaws
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 27/10-2013 12:43

Jeg forsto eksempelet, men i fasit står det også at man skal bruke kongrugente trekanter og toppvinkler. Vi holder på med implikasjon og ekvivalens, og jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal sette det opp, hehe.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

La $\square ABCD$ være en firkant, og la $M$ være skjæringspunktet mellom diagonalene $AC$ og $BD$. Anta at $AM = MC$ og $BM = MD$. Ettersom de er toppvinkler har vi $\angle AMB = \angle CMB$ (eller $\angle BMC$; jeg husker ikke reglene for å angi hvilken av de to vinklene man mener, men jeg antar det er nokså opplagt hva jeg mener fra et bilde). Siden to av sidene er parvis like store og vinklene mellom dem er like store, har vi at $\triangle AMB \cong \triangle CMD$ og $\triangle AMD \cong BMC$. Følgelig er $AB$ like lang som $DC$ og $AD$ like lang som $BC$. Altså er $\square ABCD$ et parallellogram.
evapaws
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 27/10-2013 12:43

Tusen takk for hjelpa, begge to! :) Jeg ble litt klokere i alle fall!
Svar