Hei!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Xerxes
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 16/06-2004 16:12
Sted: Oslo

Hei!

Jeg er en elev på 9.trinn som har kommet opp i matte muntlig. Grunnen til at vi får muntlig i 9.trinn er enkel; vi skal være bedre forberedt.
Vi får tre temaer, to får du vite hva er, men en er ukjent. Den siste, som er ukjent, får du vite hva er når du har trukket en lapp en halvtime før det hele starter.

Mine to temaer er; Koordinatsystem (koordinater,formlikhet,rotasjon,parallellforskyvning,kongruens og speiling)
og
Algebra (bokstavregning,potenser,likninger,ulikheter og parenteser)

Jeg lurte på om dere kunne komme med ulike forslag for hvordan jeg skal presentere dette for eksaminator og sensor.

Vi har 20-25 min. til disposisjon, og de rådet oss om å ikke bare ha teori, heller ikke bare stykker. Vi kan enten bruke tavla eller skrive på ark, tavla er best (da har eksaminator oversikt).

Mitt håp er en sterk 5'er eller 6 (får 500kr av foreldre om det skjer, hjelper på motivasjonen :) ).

Tusen takk for eventuelle svar.

Mvh Xerxes.
Matematikk har alltid noe å by på. Ta utfordringen på strak arm, ikke bli redd.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Fint å se at dere får muligheten til øving på eksamen allerede i 9. klasse :)

Bruk tavlen, det er lurt.

Mitt forslag er at du tar utgangspunkt i et praktisk problem, på den måten viser du at du kan anvende det teoretiske stoffet.
Nå er det sommer og en tur på fjorden er jo ikke å forakte. Du kan jo lage seilingsruter for båter, eller du kan modellere turer i fjellet....
I oppgaven med koordinatsystem trenger du ikke gape over alle muligheten, men du må være forberedt på a få tilleggspørsmål for en eventuell 6er.

Når det gjelder algebraoppgaven ville jeg også tatt utgangspunkt i et praktisk problem. Sørg for at du får inn ett par variable (a og b, x og y eller noe lignende. Du bør inkludere parantes med negativt fortegn og brøk. Du bør få fram fordelene med algebraisk løsning.

Jeg vil råde deg til å ta utgangspunkt i en hobby eller noe som interesserer deg, da har du en stor drivkraft og kan faktisk ha nytte av dine egne matematiske modeller.

Ikke prøv å imponer med noe du ikke kan stå inne for eller som ikke er ditt eget, det fører skjelden fram!
Lykke til!
MVH
KM
Xerxes
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 16/06-2004 16:12
Sted: Oslo

Jeg fikk 6'er! :D

Muhahaha! Jeg har den beste signaturen ass..

LYKKE TIL TIL RESTEN AV FOLKA! :D :D
Matematikk har alltid noe å by på. Ta utfordringen på strak arm, ikke bli redd.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Flott :!: :D

Nå regner jeg med at du blir fast gjest på disse sider og at du svarer på mange av spørsmålene som kommer på ungdomsskoleforumet :wink:

God sommer!
MVH
KM
Svar