konstruering av trekant trenger jeg hjelp til..

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
marmarmar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 14/06-2004 20:30

konstruering av trekant trenger jeg hjelp til.. plis hjelp meg..

linje AB = 8 cm
Mål av 3.5 cm på linjen og lag et punkt E
7 cm fra A skal C ligge.

Hvordan konstruerer jeg denne?
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Noe upresis denne her, men jeg kan jo "tippe" det jeg tror oppgaven vil du skal gjøre.

Avsett linjestykket AB = 8cm
På linjestykket AB avsetter du punktet E, 3,5 cm fra A? eller fra B.. Hva sier oppgaven?
Dersom C skal ligge 7 cm fra A må C ligge på sirkelbuen du lager når du setter passerspissen i A og slår sirkelbuen med en åpning på passeren på 7 cm.

Kan det være at normalen fra C går gjennom E?

Håper dette var et stykke på vei. Les oppgaven nøye og tegn en prøvefigur.

MVH
KM
kietil
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 15/04-2009 15:46

ehm, kan skrive av oppg. trekant ABC er AB= 7,5 cm, /_ (kant) A er på 75* (grader)(konstruering med å bare bruke ninjal, blyant og passer), /_ (KANT) B = 45 grader.

a. tein hjelpefigur, har gjort
b. konstruer trekanten, hjelp meg med den??
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Du må konstruere selv, men tegn en linje AB = 8 cm... Sett da passeren i A og konstruer en 90 grader og en 60 grader. Sett dermed i 90 på den 180 graderen du tegnet helt først så merker du av et punkt som du også når fra 60 graderen... Dermed har du 75 grader oppover fra A og innover...

B: bruk passer og la en halvsirkel. Lag en 90 grader også setter du den i 0 og i 90 grader så lager du et kryss... Nå har du to punkter, B og det krysset du lagde med passeren... Tegn en rett strek fra B og innover igjennom krysset og det samme med A vinkelen... Så har du en trekant :wink:
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
kietil
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 15/04-2009 15:46

hjelp meg??

7 mer enn x?
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Ja, oppgaven til trådstarter er smule diffus... :?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Svar