Muntlig Eksamen.

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
snore
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 14/05-2004 12:44
Sted: Darres Veg 6 7224 Melhus
Kontakt:

Jeg ser det er flere som lurer på dette, og det er kanskje ikke spesielt rart.

Har dere noen konkrete tips for muntlig eksamen i matematikk?

Jeg kom opp i matematikk i dag, og har fra nå 48 timer forbredelsestid. Oppgaven får vi kun vite 20 minutter før eksamen, og får den tiden til å forbrede oss. Derfor hjelper det lite med tips som "lær hvordan du regner med algebra", fordi, det er akkurat slike ting jeg gjør nå. Det jeg lurer på er hva jeg skal gjøre når jeg står å ser inn i øynene på en gammel koselig sensor og min faglærer.

På forhånd, takk :)
Reality is an illution created by the lack of alcohol.
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Dersom du er usikker på hva de mener med et spørsmål de stiller på muntlig eksamen, så be dem om å reformulere spørsmålet. Noen ganger kan det være spørsmålsstillingen du ikke forstår, selv om du egentlig kan pensumet, og da vil det ikke trekke deg ned at du ber nettopp om dette.

Dersom du ser flere sammenhenger enn det du akkurat blir spurt om, så trekk gjerne dette videre. Dersom sensor føler at du havner for langt på avveier, så vil han/hun stoppe deg. Men det å se ting i flere sammenhenger, gir et godt inntrykk av forståelse, samtidig som du da selv styrer mer av tiden på muntlig.

Og når du viser noe, så prøv så godt du kan og forklare hva du gjør, og hvorfor du gjør det. Jo mer du selv forklarer, jo mindre er det igjen å spørre deg om.

Og sist, men ikke minst, trekk pusten dypt, og slapp av så godt du bare kan. Hverken sensor eller faglærer er ute etter å "ta" deg, men etter å gi deg muligheten til å få vist hva du kan.

Dette er i hvertfall mine beste tips før en muntlig eksamen. Lykke til!

mvh Linda
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
snore
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 14/05-2004 12:44
Sted: Darres Veg 6 7224 Melhus
Kontakt:

Takk.
Ypperlige tips, har selvfølgelig tenkt på lignende, men slikt er alltid hjelpende.

Dette med at alle lærere og sensorer vil at du skal lykkes på best mulig måte trenger kanskje ikke å stemme i alle tilfeller, eller? :wink:

Flere oppløftende tips til eventuelle deppere:
http://www.matematikk.net/adm/studtek.html

Ønsker alle andre som skal opp i Muntlig Eksamen i Matematikk lykke til.
Reality is an illution created by the lack of alcohol.
anti_skolelys
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 25/05-2004 12:35

Hei!

Du bør øve på reglene du har i regelboka :)
Jeg hadde matte prøvemuntlig, og jeg satt å løste oppgaver hjemme, men på muntlig fant jeg ut at det hadde vært smartere å øve på det som står i regelboka.... Formler og navn på forskjellige ting++++
På forberedelses tiden etter at du har fått oppgava, bør du bare finne ut hvordan du løser oppgava, ikke løse den med mindre du får tid.

Lykke til! :D
Svar